zaterdag 13 augustus 2016

6-8-2016 t/m 12-8-2016

6-8-2016
Ik werd verrast vanmorgen. Vaak zie ik als ik opsta ineens een cruiseschip aan de Wilhelminapier liggen, dat is dus niet echt verrassend meer, maar wel dat er nu ineens 2 lagen. Vanaf mijn balkon er maar een foto van gemaakt, later tijdens het hardlopen maar even over de Erasmusbrug gelopen, zodat ik ze ook van dichtbij kon zien. Verder vandaag vooral aan het inpakken geweest. Mijn gang staat nu vol met zaken die ik morgen in mijn auto moet zetten.

7-8-2016
Vanmorgen vroeger dan gedacht vertrokken. Ik had verwacht meer tijd nodig te hebben om alles in mijn auto te zetten. Maar het ging allemaal rapper dan verwacht. Eerst naar Oss om de doos die ik voor mijn broer in Manila gevuld heb, af te leveren bij de transporteur. De routeplanner op mijn nieuwe telefoon gebruikt. Dat ging niet helemaal goed, tot twee keer toe stuurde zij mij over een pontje, maar had het in beide gevallen op tijd door en heb ik voor de nauwelijks langere route over de weg gekozen. Toen ik in Oss was heb ik mijn volgende bestemming erin gezet. Het duurde daar wat langer, ik werd uitgenodigd voor een bakske koffie. Het is Brabant, dus was het wat later toen ik weer in mijn auto zat. Mijn telefoon had al die tijd de route gepland en was daarbij zo warm geworden dat hij daarover een foutmelding gaf en de batterij was bijna leeg. Gelukkig heb ik mijn oude telefoon ook meegenomen en de routeplanner daarin heeft mij verteld hoe ik in het Duitse Ankum kwam.

8-8-2016
Vanmorgen eerst Ankum bekeken, daarna verder gewandeld in de omgeving, deels door een mooi bos. Rond koffietijd was ik weer terug bij mijn auto en na dat bakkie ben ik boodschappen gaan doen. Vervolgens vertrokken, eerst naar Diepholz, daar de stad bekeken en mijn lunch gebruikt. Vervolgens door wat lichte buien naar Celle gereden, waar ik de nacht door ga brengen. Ik had het idee dat Celle bijna tegen de oostgrens van Duitsland aanlag, maar toen ik op de kaart keek bleek ik me wat te vergissen. Het lag helemaal in het oosten van de Bondsrepubliek, maar dat was voor de fusie met de DDR. Vermoedelijk zal ik morgenavond ergens in een van de nieuwe bondsstaten zijn.

9-8-2016
Vanmorgen eerst door de slottuin en het centrum van Celle gewandeld. Een mooie stad met veel vakwerkhuizen. Bijzonder vond ik dat vlak buiten het centrum langs de rivier een grote fabriek staat, waar Barilla pasta maakt. Ik heb altijd gedacht dat dat uit Italië kwam. Daarna gaan rijden en gestopt in Ludwigslüst. Een voormalige garnizoensstad met een imposant slot, dat volgens een informatiepaneel het Versailles van het noorden was. Het stadje was mooi gerestaureerd en het deed mij een beetje aan Zeist denken. De voormalige kazerne, waar tot 1985 militairen uit de Sovjet-Unie gelegerd waren, heeft plaatsgemaakt voor een winkelcentrum. Daarna nog een flink stuk verder gereden, nog even door Plau am See gewandeld en me verbaasd dat het centrum van dat stadje helemaal niet aan het meer ligt. Tenslotte doorgereden naar Neustrelitz waar ik blijf overnachten. Vanaf morgen ga ik met een wat lager tempo reizen, ik zit nu een 400 Km van Gdansk en daar wil ik zaterdag of zondag aankomen en met het tempo dat ik vandaag had zou ik er donderdag al zijn.

10-8-2016
Het is koud, de afgelopen nacht is mijn thermometer tot 7,4 graden gezakt. Overdag is hij daar een flink eind boven gekomen, maar toen scheen de zon er af en toe op. De officiële temperatuur is volgens de radio 18 graden geweest en dan zat ik nog in het warmste gedeelte van waar de NDR uitzendt, dus Noord Duitsland. Dit zijn niet het soort temperaturen dat je begin augustus verwacht, maar het is met een extra trui aan geen probleem. Verder was het vandaag best mooi weer, regelmatig liet de zon zich zien en behalve de pijpenstelen die rond een uur of 5 vanmiddag uit de lucht vielen, was het droog. Dus mooi weer voor wat wandelingen. Dat heb ik vandaag dan ook gedaan. Aan het begin van de middag was dat rond het meer van Strassburg, een dorp met een naam die erg lijkt op die van de zetel van het Europees parlement. Vlak voordat ik de grens overging heb ik nog even getwijfeld of ik dat wel vandaag zou doen. Toch maar gedaan en daar heb ik nu een beetje spijt van, want ik had eigenlijk Szczecin willen bekijken, maar ik kon daar geen goede overnachtingsplek vinden, uiteindelijk heb ik dat wel gedaan, maar toen was ik de stad al ruim voorbij. Heel erg is het niet dat ik die stad moet missen, want ik ben er al twee keer eerder geweest.

11-8-2016
De afgelopen nacht was minder koud dan de vorige, maar het scheelde slechts enkele tienden graden. Alleen toen ik ging slapen heb ik er last van gehad, vooral in de vorm van koude voeten. Ik lag erover te prakkiseren of ik een extra dekbed op mijn bed zou leggen, maar voordat ik daar een besluit over had genomen ben ik in slaap gevallen. Dat was maar goed ook want ik werd weer vroeg wakker. Ik werd wakker van een slapend geluid, ik droomde nog een beetje, dus ik dacht dat het boomtakken waren die over mijn dak schuurde. Tot ik meer wakker werd en ik me realiseerde dat ik niet onder bomen, maar onder een straaljager stond. Het schrapende geluid werd gemaakt met tuingereedschap waarmee iemand bezig was om onkruid tussen de tegels te verwijderen. Ik voelde me nog niet erg uitgeslapen en toen ik op mijn horloge keek zag ik waarom, het was nog niet eens 6 uur. Mijn ogen dicht gedaan en nog wat geslapen, niet zo vast, door het storende geluid van de tuinmannen, maat 2 uur later was ik toch uitgeslapen.

12-8-2016
Ik kwam vandaag vroeg aan in de stad waar ik ga overnachten. De bedoeling was dat ik die stad, Slupsk, zou gaan bekijken. Mijn auto staat iets voorbij het centrum bij een park waar een rivier door loopt. Ik besloot om niet direct richting het centrum te gaan, maar eerst de rivier even te volgen en dan de volgende brug over. Dat heb ik ook gedaan, maar die volgende brug was wel een heel stuk verder dan ik verwacht had. Al voordat ik het centrum bereikte had ik besloten om dat niet te gaan bekijken, maar direct terug naar mijn auto te gaan want het was al flink laat. Morgen dus deze stad maar bekijken.


Geen opmerkingen: