16-8-2016
Een beetje stijve
benen had ik toen ik vanmorgen wakker werd. Na iedere marathon die ik
gelopen heb, ben ik de volgende ochtend een klein stukje gaan lopen
ter herstelling. Zo ook vandaag, tijdens het lopen verdween de pijn
in mijn benen. Helaas niet permanent, want verder had ik vandaag
steeds als ik even stil had gezeten en weer ging lopen spierpijn. Het
is nu dus even afwachten hoe het morgen is. Vandaag een 100 Km naar
het zuidoosten gereden. Onderweg mezelf op koffie met wat lekkers
getrakteerd en direct op internet gekeken wat mijn resultaat van
gisteren was. Na 50 minuten was ik als 193e (van de
ongeveer 800) langs het 10 Km punt gelopen, bij de halve marathon lag
ik na 1:47 uur 173e, bij de 30 Km lag ik met 2:32 uur
143e. Daarna ging het dus mis, bij de 40 Km was ik 184e
en had ik 3:35 gelopen. In de laatste 2.195 meter hebben nog netto 9
lopers mij ingehaald, want ik kwam als 193e over de finish
met als officiƫle tijd 3:51:36. In mijn leeftijdscategorie, M50, ben
ik 29e geworden.
17-8-2016
De afgelopen nacht
zijn er wat regenbuien gevallen, maar vanmorgen was het droog. Ik ben
Paslek, het stadje waar ik overnacht ingelopen. De stad heeft nog
nagenoeg intact zijnde stadsmuren, op een informatiepaneel las ik dat
de stad is ontstaan door Nederlandse immigranten. Waarom ze er
naartoe getrokken zijn en zich er gevestigd hebben stond er niet bij.
Het is dat er op het bordje stond dat het marktplein een Nederlandse
opzet had, ik had het niet gezien. Na mijn wandeling ben ik in de
auto gestapt en gaan rijden. Het begon al snel te regenen. De wegen
waar ik over reed waren smal, als ik een tegenligger tegenkwam moest
ik echt even van het gas af om elkaar veilig te kunnen passeren. De
steeds harder wordende regenbuien maakte het er niet veiliger op. Dat
merkte ik na mijn lunch en een wandelingetje door dat dorp. Op het
moment dat ik in mijn auto stapte hoorde ik de sirene van de
brandweer, die de brandweerlui maande om hun bezigheden te staken en
naar de kazerne te komen om uit te rukken. Ze bleken dezelfde kant op
te gaan als ik, want toen ik 10 minuten gereden had zag ik de
brandweerauto in mijn spiegels opdoemen. Maar inmiddels zag ik ook al
een brandweerauto door mijn voorruit, die kwam uit een ander dorp en
was net gestopt bij een bestelautootje dat op zijn kop in de berm
lag. De bestuurder daarvan had blijkbaar onvoldoende rekening
gehouden met het slechte weer en de slechte weg.
18-8-2016
Ook vandaag regende
het bijna de hele dag, het was wel een stuk minder dan gisteren, nu
vooral motregen. Op de kleine 150 Km die ik vandaag heb gereden heb
ik mijn ruitenwissers alleen op de intervalstand aangehad. Een mooie
route vandaag, dwars door het Mazurisch merengebied. Een stop gemaakt
in een stad die in mijn reisgids als watersportcentrum werd
omschreven. Apart om te zien hoe in Polen zo'n toeristenplaats eruit
ziet. Naast een gewone stad met een groot park, zoals iedere stad
hier heeft, was er een gebied met kermisattracties,
souvenir-stalletjes en restaurantjes. Je kon er ook nog skelters
huren. Het is net of ik 50 terug in de tijd ben gegaan. Deze stad had
ook een bijzondere brug. Begin vorige eeuw was hij gebouwd als een
ophaalbrug met aan beide zijden kleppen. Bij de bevestiging was iets
niet helemaal goed gedaan, met als gevolg dat er op een wagen door de
brug zakte. De brug is toen vervangen door een draaibrug, die lange
tijd met handbediening werd bediend.
19-8-2016
Het was een korte
dag vandaag. Dat komt omdat ik Polen verlaten heb en Litouwen
ingereden ben en dat is een andere tijdzone. Vanmorgen in Polen eerst
mijn Zloty's opgemaakt. Dat heb ik heel goed gedaan, want de 600 die
ik er vorige week opgenomen heb, heb ik precies uitgegeven. Wel heb
ik nog wat kleine muntjes over, maar dat is precies 50 grozny,
oftewel evenveel als het muntje van een halve zloty dat ik vorige
week vond. De waarde van dat muntje wat € 0,125 dus niet erg veel.
Ik had de afgelopen nacht op nagenoeg dezelfde plek overnacht als
toen ik twee jaar geleden naar Litouwen ging. Toen vond ik de weg
naar Kaunas erg druk, vooral met vrachtwagens. Ik heb daarom nu
gekozen om via Vilnius te reizen. Dat was een andere weg en een
verademing, buitengewoon rustig bijna geen vrachtverkeer. Vlak
voordat ik de grens overging zag ik hoe dat kwam, de weg was verboden
voor 7,5 ton en meer.
20-8-2016
Je zou bijna zeggen
dat ik niet alleen van tijdzone ben veranderd maar ook van
klimaatzone. Afgelopen woensdag heb ik in Polen nog getwijfeld of ik
de verwarming niet aan zou zetten, vandaag heb ik, bij gebrek aan
airco, de hele dag met open raam gereden. Vanmorgen eerst in de stad
waar ik overnacht heb, Alytus, gaan wandelen. Ik stond aan de rand
van het centrum, maar liep vanaf de parkeerplaats direct een park in.
In dat park stond een pilaar met bovenop een beeld van een engel. Dat
beeld was daar bij het 10 jarig bestaan van het land neergezet. In de
jaren 30 is het een paar jaar weg geweest omdat de bliksem was
ingeslagen, daarna is het weer hersteld. In 1952 is het opnieuw
weggehaald om, wat ze vriendelijk omschrijven als, politieke redenen.
Die redenen verdwenen met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, dus is
het beeld in 1991 weer in ere hersteld. Van het beeld heb ik geen
foto gemaakt, wel van het stadhuis in Sovjetstijl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten