woensdag 7 september 2016

27-8-2016 t/m 7-9-2016

27-8-2016
Een kort berichtje, want ik wil zo onder de wol duiken. Morgenochtend om 6 uur gaat mijn wekker namelijk al af, want ik moet op tijd bij de ferry naar Helsinki zijn. Vandaag was een zonnige dag met af en toe harde windstoten. Ik heb de morgen gebruikt om mijn voorraden diesel, LPG en boodschappen aan te vullen. Vanmiddag door Tallinn gewandeld, een hele mooie stad, maar eigenlijk een beetje te klein voor de vele toeristen die er zijn. Het gaat blijkbaar erg goed met het toerisme hier, want het was beduidend drukker dan toen ik hier 10 jaar geleden was.

28-8-2016
Ik ben echt niet meer gewend om de wekker te zetten. Ik ben vannacht een paar keer wakker geweest en dacht dat de wekker zo wel zou gaan, als ik dan een tijdje zo gelegen had, voor mijn gevoel lange tijd, maar misschien waren het maar een paar minuten, dan keek ik op mijn horloge en zag ik dat het nog lang geen tijd was. Toen het uiteindelijk wel 6 uur was, ben ik opgestaan en een half uur later was ik bij de ferry. Iets over half elf was ik in Helsinki, daar is het niet goed geregeld, want na de boot afgereden te zijn kwam ik in een file terecht. Na een half uurtje file zag ik een parkeerplaats en heb mijn auto daar neergezet en ben eerst koffie gaan zetten. Toen de koffie op was, was de file er nog steeds, niet erg voor mij, want ik zat vlak bij het centrum, heb mijn auto laten staan en ben de stad ingelopen. Om 1 uur was ik weer terug bij mijn auto om te lunchen, daarna wou ik nog een stuk door de stad gaan lopen. Maar ik zag de bui al hangen, als ik na de lunch en de wandeling terug kwam, was er misschien weer net een boot aangekomen, dus ben ik slim geweest en heb eerst mijn auto verplaatst. Bij het Olympisch stadion heb ik mijn lunch gebruikt.

29-8-2016
Twee tegenvallers vanmorgen. De eerste dat het heerlijke zonnige weer van gisteren plaats had gemaakt voor een regenachtig weertype. De tweede was tijdens mijn ontbijt toen ik melk op mijn muesli wou schenken. Er kwam een beetje waterig vocht uit het halfvolle pak melk en daarna wat klontjes. Geroken en geproefd, het was niet zuur en nadat ik het geschud had leek het weer een beetje op melk, dus ik kon gewoon ontbijten. Er zat nog een portie in het pak, maar het leek me niet verstandig om dat tot morgen te bewaren, dus heb ik het met het pak weggegooid. Nu mijn melk weg was, had ik een mooie gelegenheid om mijn koelkast schoon te maken, want dat was hard nodig. Toen hij weer glom zette ik de schakelaar weer om maar in plaats van het zoemen van de compressor hoorde ik niets. Mijn multimeter erbij gepakt en gaan meten. Het bleek dat het stekkertje van de min-pool wat los zat en daardoor geen contact maakte. Nadat ik dat hersteld had, was het probleem opgelost.
Op de foto vandaag een kunstwerk dat ik de plaats stond waar ik overnacht heb. Het is gemaakt door een kunstenaar annex boer, die van oud plaatwerk van auto's koeien maakt. Dit is er een van een kudde van drie die op een grasveld stonden.

30-8-2016
Een belangrijk verschil tussen Finland en de andere Baltische staten is dat de wegen hier veel sneller te berijden zijn. Bijna geen dorpjes waar je terug naar 50 moet en mooi glad asfalt. Ondanks dat ik minder tijd aan het reizen ben dan de afgelopen weken, leg ik toch meer afstand af. Inmiddels ben ik in Turku, volgens de kortste weg 165 Km van Helsinki, voor mij was het iets langer want ik heb wat omgereden. Vanmiddag toen ik hier aankwam ben ik eerst maar eens gaan hardlopen. Ik had dat eigenlijk voor morgenochtend op het programma staan, maar vanmiddag was het zonnetje gaan schijnen en de temperatuur was lekker, dus ik dacht laat ik maar profiteren van de zomer nu het nog kan. Morgen ga ik rustig de stad bekijken.

31-8-2016
Vanmorgen Turku bekeken, geen spectaculair mooie stad. Wel een mooie boulevard langs de rivier, met wat oude schepen waar restaurants op zitten, maar het echte centrum heeft weinig gezelligs en dat terwijl het vandaag zulk mooi weer was dat een stad er al gauw mooi uitziet. Na de middag ben ik naar Naantali gereden, 20 Km verder en een stuk mooier. Het ligt op een schiereiland, een klein centrum met daar omheen een wijk met houten huizen. Aan de rand park met daarin een mooi kerkje en een grote jachthaven. Aan het uiteinde is er een pier waarmee het met een echt eiland verbonden waarop een pretparkje rond een Fins tekenfilmfiguur. Ik ben wel naar dat eiland gelopen, maar het pretpark was sinds deze week gesloten, niet erg want ik was toch al niet van plan erheen te gaan en daarbij de andere helft van het eiland was een mooi bos om in te wandelen.

1-9-2016
Zoals de meeste ochtenden ben ik vanmorgen begonnen met een wandeling. Gisteren had ik aan het eind van de dag al wat door het dorp waar ik overnacht heb gelopen, op zoek naar een goede parkeerplaats. Vanmorgen bleek dat ik daarbij ongeveer het hele dorp al gezien had, maar het was toch een lekkere wandeling vanmorgen. Wat mij opviel waren de bruine borden met een vuurtoren erop, die ik gisteren onderweg ook al gezien had. Op plattegrond van het dorp zag ik dat die borden een route markeren die in het Zweeds “strandvägen” wordt genoemd. Dat klonk interessant en dat was het ook, want toen ik later een ander informatiebord zag, stond daar ook de Engelse benaming op, “Baltic Sea Route”, dus blijkbaar precies wat ik wil volgen. Dat ben ik gaan doen, het ging al gauw fout, blijkbaar heb ik een bord gemist, maar met mijn routeplanner kwam ik ook in Rauma. De oude houten binnenstad van deze plaats hoort tot het Unesco werelderfgoed en terecht, want ik vond het bijzonder mooi. Na de stad bekeken te hebben heb ik de route weer opgepakt en ging het weer gauw mis, hij ging over een weg die in verband met de aanleg van een snelweg was afgesloten. Een omleiding stond niet aangegeven, maar die ik zelf bedacht had werkte goed. Daarna ging het goed over de route, heerlijk rustige wegen, niet snel en ook nog wat om, maar dat heb ik er graag voor over om de mooie stukjes Finland te zien waar hij langs rijdt. Aan het eind van de dag ging het nog even mis, ik wou in Pori overnachten, maar der route bleek om die stad heen te gaan, ik kwam erachter toen ik een bord tegen kwam waarop stond dat ik 6 Km van de Keskus (het centrum) verwijderd was en de route de andere kant opging. Toch maar terug gereden.

2-9-2016
Ik reis sneller door Finland dan ik zou willen, met dit tempo ben ik eind volgende week al aan de Zweedse grens terwijl ik daar eigenlijk pas over een week of 3 wil zijn. Het is een mooi landschap waar ik doorheen reis, maar er zijn zelden mogelijkheden om wat anders te doen dan rijden. Ten eerste kom ik geen wandelpaden tegen, dus als ik wil wandelen moet ik dat over de weg doen. Ten tweede zijn er bijna geen parkeerplaatsen, ze horen bijna altijd bij een huis of bedrijf. Zo dacht ik om 1 uur te gaan lunchen, maar het duurde toen nog een half uur voordat ik mijn auto kwijt kon. Dat was op een inham langs de weg waar een berg grit op lag. Ik dacht dat het grit er voor de gladheidsbestrijding in de winter lag, maar toen ik na mijn lunch een stukje ging wandelen kwam ik er al snel achter dat het bedoeld is om gaten in de weg te vullen. Ik had 200 meter langs de weg gewandeld toen mij een vrachtwagen tegemoet kwam van een type dat ik in Zweden wel eens in actie had gezien bij het plomberen van wegen. Zoals ik inmiddels verwachte stopte hij dus bij inham waar mijn auto stond. Er even over gedacht om direct terug te gaan, maar ik zag dat hij voldoende ruimte had en dus geen last van mijn auto, dat ik rustig nog een stukje verder ben gelopen. Later op de middag had ik opnieuw moeite een parkeerplaats te vinden, nu was ik nog kritischer, want het was om te overnachten. Voordat ik er een gevonden had was ik zomaar 50 Km verder, in Kristinestad de plaats waar ik eigenlijk pas morgenmiddag had willen aankomen.

3-9-2016
Gisteren tijdens het hardlopen had ik gezien dat er aan de andere kant van de brug over de fjord een “natur stig”, een pad door de natuur, was. Vanmorgen ben ik die gaan wandelen. Op de kaart stond de route in twee etappes getekend, aan de kant waar ik begon ging hij verder de fjord in tot aan het riviertje. De tweede etappe was aan de andere kant van de oever van de fjord en liep ook tot het riviertje. Er stond op het bord dat er plannen waren om de twee routes met een hangbrug te verbinden. Dat bord was wat gedateerd, want later bleek dat sinds 2003 de hangbrug gerealiseerd was, ik kon dus rond lopen. Na een mooie wandeling, vooral veel paddenstoelen gezien, kwam ik weer terug in Kristinestad, waar het inmiddels druk was, want er was een jaarmarkt. Veel oude auto's, marktkraampjes en mensen in historische kostuums. Dat paste mooi bij het historische plaatsje.

4-9-2016
Gisteren was ik bij de Kvarken Archipel aangekomen, dit is het Finse gedeelte van het gebied dat in Zweden de Hoge Kust heet. Ik had op een kaart gekeken die door de zon nogal verfletst was en daardoor had ik niet gezien dat de wandeling die ik vandaag wou gaan maken op een eiland was, zonder verbinding met het vaste land. Daar kwam ik achter toen ik bij een ferry naar een ander eiland aankwam, waar een betere versie van de kaart stond. Op het eiland waar de ferry heen ging, zag ik weinig dat mij noopte om over te varen, maar wat ik wel zag was dat er op de pier waar ik was een mooie parkeerplek was, daar heb ik overnacht. Net als 10 jaar geleden mij verbaast over de Finse veerdiensten, deze ging 24 uur per dag door, alleen 's nachts waren er op grond van de CAO drie pauzes van 10 minuten en de eerste vijf uur van de dag had hij geen vaste dienstregeling maar voer hij alleen als er verkeer was. Er was een bel om de boot op te roepen als hij aan de andere kant lag en je wou overvaren. Ik heb het niet gecontroleerd, maar als ik me niet vergis is de pont ook nog eens gratis.

5-9-2016
Vandaag echt in de Kvarken Archipel gewandeld. Naar Svedjehamn gereden en daar mijn auto geparkeerd, het was betaald parkeren, je kon kiezen tussen 4 uur of 24 uur. Ik was zuinig. Snel had ik daar spuit van, toen ik zag dat de wandelroute die er begon 13 Km lang was, dus 26 Km heen en weer. Met het plan om een deel van de route te lopen en na 4 uur terug te zijn ben ik begonnen. Doordat in de laatste ijstijd hier het centrum was van de gletsjer die over Noord Europa lag, heeft de ijslaag van 3 Km dik de bodem hier een 800 tot 1000 meter naar beneden gedrukt. Toen het ijs verdween begon het aardoppervlakte terug te veren en daar is het nog steeds mee bezig. Momenteel stijgt de bodem hier ongeveer 8 mm per jaar, de eilanden worden steeds een beetje groter, Finland groeit hier jaarlijks met ongeveer een vierkante kilometer. Op lange termijn, 2 tot 3000 jaar,zal de Baltische Golf hier in tweeën gesplitst worden doordat er een landbrug ontstaat tussen hier en de 60 Km verder gelegen Zweedse kust. Een erg intressant gebied dus en een hele mooie wandeling. Toch was het uiteindelijk niet erg dat ik maar voor 4 uur parkeren betaald had, want ik was na 3 uur al weer terug bij mijn auto. Toen ik op de kaart had gekeken was mij niet opgevallen dat de wandelroute deels met een blauwe streep aangegeven stond, hier moest je met een boot naar een ander eiland en het seizoen is over, dus die boot was er niet. Maar ondanks dat mijn wandeling wat korter dan verwacht was, heb ik er erg van genoten.

6-9-2016
Tijdens een wandeling over een wat vervallen wandelroute langs graven uit de Vikingtijd die in een bos verspreid lagen, ben ik aangevallen door een horde insecten. Een soort van vliegende spinnen en een aantal mieren had het om een of andere reden vooral op mijn nek voorzien. Steeds voelde ik wat kriebelen en als ik dan in mijn nek voelde, kwam ik weer zo'n beest tegen, die ik vervolgens tussen mijn vingers plette. Daar in het bos had ik er al een stuk of tien te pakken later toen ik weer in mijn auto nog eens een aantal en de rest van de dag trof ik er af en toe nog eentje aan. Het ergste is dat ik de rest van de dag af en toe het idee heb dat het kriebelt, maar ik geen insect vind.
Na het slagveld dat ik onder de insecten heb aangericht, was het heel toepasselijk toen ik vanmiddag een bord tegenkwam dat een plaats aangaf dat Slagveld heette. Het bleek niet echt een plaats te zijn, maar het slagveld waar in het begin van de 19e eeuw een beslissende veldslag tussen het Russische en het Zweeds-Finse leger. De Russen wonnen en dit leidde er uiteindelijk toe dat Finland na 600 jaar Zweeds geweest te zijn, een deel van Rusland werd. Dat bleef het tot de Russische revolutie, van de chaos die daarop volgde hebben de Finnen gebruik gemaakt om hun onafhankelijkheid uit te roepen. Volgend jaar bestaat de staat Finland dus 100 jaar. Aan de Noorse Koning die momenteel in Finland op bezoek is hebben ze als verjaardagskado een stukje van een berg gevraagd. De Koning heeft het verzoek bij zijn minister van buitenlandse zaken neergelegd en die heeft aangekondigd dat ze met een passend kado zullen komen, maar dat het niet dat stukje berg zal zijn, vanwege de juridische consequenties die een grenscorrectie heeft.

7-9-2016
Vanmorgen Jacobstad, de plaats waar ik overnacht heb, wezen bekijken. Een stad waar ik op het eerste gezicht niet zoveel aan vond. De watertoren was mooi, een mooie houten kerk, die goed in de gele verf zat, net als de bijbehorende klokkentoren. Verder veel rechte wegen en weinig zeggende nieuwbouw en zoals hier in de buurt wel vaker had de stad nauwelijks een centrum. Net toen ik terug naar mijn auto wou lopen zag ik een gebouw dat de hele morgen goed maakte. Vermoedelijk een oude fabriek, mooi gerestaureerd en vooral met een heel bijzondere bol er bovenop met daarin een klok.



Geen opmerkingen: