donderdag 29 september 2016

22-9-2016 t/m 28-9-2016

22-9-2016
Lekker gewandeld langs de Världarvsleden vandaag. Ik zie maar weinig van de bijzondere geologische omgeving waar ik doorheen wandel, maar alle natuur die ik zie maakt dat meer dan goed. Een gevolg van de stijging van het land nadat dat door de gletsjer van de ijstijd in elkaar gedrukt was, heb ik vandaag gezien aan de keienvelden. Grote gebieden die vol met stenen liggen die van de rotsen zijn afgebroken en vervolgens door de golven in de loop der eeuwen rond geslepen. Overal in Zweden kom je langs de kust dergelijke velden tegen, maar hier ook op 250 meter hoogte. Gisteren heb ik trouwens ook een gevolg van de landstijging gezien, van veel recentere datum. Ik zat koffie te drinken langs een meer waarvan de naam niet eindigde op sjö, Zweeds voor meer, maar op vik, Zweeds voor baai. Dat blijkt hier in de buurt vaker voor te komen, toen ze hun naam kregen waren het baaien, maar ergens in de 18e eeuw is de verbinding met zee verdwenen. Ze hadden toen al een naam en die is niet veranderd.

23-9-2016
Weer lekker gewandeld vandaag. Wat een beetje tegenzat was het weer. Op een gegeven moment begon het een beetje te motregenen, dat werd meer dus heb ik mijn regenjas aangedaan. Na de koffie was het weer motregen, maar toch mijn regenjas aangehouden. Dat was verstandig, want 10 minuten later ging het echt regenen. Weer 10 minuten later was het droog en dat is het de rest van de dag gebleven. Vervelend was dat net nadat het geregend had, de wandelroute over een met gras begroeid pad ging dat hier en daar omzoomd werd door varens. Snel liep ik daarom te soppen in mijn schoenen en werden de pijpen van mijn broek ook nat.

24-9-2016
Voor de eerste keer deze reis sta ik voor de tweede avond op dezelfde plaats. Het is dan ook een hele mooie plaats om in mijn camper te overnachten. In de plaats Älgsjö (Elandmeer), aan de rand van een baai op een open plek waar ooit een zagerij heeft gestaan. Het is er donker en erg rustig, zeker gezien de naam had ik niet verbaast gestaan als toen ik vanmorgen mijn gordijnen opende er een eland naast mijn auto had gestaan. Dat was vanmorgen niet zo, maar ik was vanmorgen slechts een kilometer of twee aan het wandelen toen ik drie van die beesten tegenkwam. Twee volwassen vrouwtjes en een kalf stonden een paar meter van mij vandaan te grazen. Als ze mij niet in de gaten hadden gekregen, had ik ze waarschijnlijk niet eens gezien. Ik zag ze pas toen ze op de vlucht sloegen, binnen enkele seconden waren ze uit mijn blikveld verdwenen. Te snel om mijn telefoon te pakken en een foto te maken. Dus geen foto van elanden vandaag, maar van één van de mooie uitzichten waar ik vandaag langs gewandeld ben.

25-9-2016
Mijn wandeling ging sneller dan verwacht. Ik had gedacht tot maandag en misschien zelfs tot dinsdag bezig te zijn met de Världarvleden, maar vandaag aan het eind van de middag bereikte ik al het punt waar ik afgelopen woensdag ook was, de route loopt rond, dus dat was voor mij het eindpunt. Ik kan terugkijken op een wandeling die soms makkelijk en soms best pittig was, maar de inspanning die daarvoor nodig was werd goedgemaakt door de mooie panorama's die ik te zien kreeg. Als toetje van mijn wandeling kreeg ik op de laatste kilometers nog een roedel van vier reeën te zien. Toen ik aan kwam lopen stonden ze te grazen op een weiland, een meter of 50 van mij vandaan. Ik stopte om ze te bekijken, zij hieven hun hoofd op en bekeken mij. Meestal duurt dat een paar seconden voordat ze het hazenpad kiezen, maar nu hebben we elkaar bijna een minuut lang bekeken. Toen vertrokken ze, maar voordat ze echt verdwenen stopte ze nog een paar keer en keken nog even om. Een mooie ervaring.

26-9-2016
Het was mistig vanmorgen. Ik had daarom geen zin om direct na mijn ontbijt te vertrekken, dus ben ik eerst nog even naar het meer gelopen waar een bordje vlak bij mijn parkeerplaats naar verwees. Het was een leuke wandeling, alleen bestond het pad grotendeels uit gras en met de mist was dat dus drijfnat, net als mijn sokken. Terwijl ik aan het wandelen was kwam de zon langzaam door. Naar Kramfors gereden, daar wat rondgelopen en de stad bekeken, die weinig voorstelde. Tenslotte nog een uurtje hardgelopen en na de lunch ben ik naar Härnösand gereden. Van mijn vorige bezoek, vijf jaar geleden herinnerde ik me dat het ook een niet erg bijzonder stadje was. Dat is een goed uitgangspunt, want het viel erg mee. Ik herinnerde me niet dat er een aantal mooie gebouwen staan die de stad een Zuid Europees aandoende grandeur geven. Er is een leuke kleine binnenstad, alleen staan er erg veel winkels leeg.

27-9-2016
Vandaag ben ik naar Alnö geweest. Een eiland dat voor Sundsvall ligt en met een brug aan het vasteland is verbonden. Bij het bouwen van de brug is het op een gegeven moment flink mis gegaan, de in aanbouw zijnde brug is ingestort waarbij een aantal slachtoffers te betreuren was. Verder wist ik niet zoveel van het eiland. Een van de eerste dingen die ik ontdekte toen ik aankwam, was dat het groter is dan ik dacht, even het eiland rondlopen zat er niet in. Ik heb besloten om vanaf mijn auto langs de baai naar het noordelijke punt te wandelen en langs zee weer terug. Een flinke wandeling, niet erg enerverend, maar een goede manier om af te kicken van de vele natuur waarin ik de afgelopen week gewandeld heb. Wel interessante informatieborden langs mijn wandelroute gezien. Eerst een aantal over de houtzagerijen die er in het verleden hadden gestaan en daarna over de bijzondere rotsen die 560 miljoen jaar geleden ontstaan zijn toen het eiland een vulkaan was.

28-9-2016
Vanmorgen eerst rond Sidsjö gewandeld, na de koffie ben ik naar Fyndlagret gereden, ik had mijn zus belooft dat ik daar zou kijken bij een droogtrommel de ze daar hadden staan. Ze blijken de openingstijden aangepast te hebben, ik was er om 11 uur, maar ze gingen pas op 12 uur open. Dus ben ik eerst nog even het centrum van Sundsvall ingelopen. Dat was geen straf, er was internationale markt, een soort van rondreizend circus, marktkraampjes met specialiteiten uit allerlei verschillende landen. Leuk om even rond te lopen. Daarna alsnog naar de Fyndlagret, geen droger maar wel 10 boeken gekocht, ik had 5 boeken in mijn hand van 10 kroon per stuk toen ik zag dat ze vanaf 10 boeken 5 kroon per stuk waren. Ze hadden voldoende Engelstalige boeken, dus heb ik er nog maar vijf uitgezocht. Daarna richting Träporten vertrokken, onderweg in Stöde nog gestopt voor de lunch en om een stuk hard te gaan lopen.