zaterdag 23 juli 2016

16-7-2016 t/m 22/-7-2016

16-7-2016
Werd donderdagavond “Met het oog op morgen” een speciale uitzending door de aanslag in Nice, gisterenavond was er opnieuw geen normale uitzending ditmaal door de staatsgreep in Turkije. Het was spannend, maar ik ben toch maar gaan slapen. Toen ik vanmorgen wakker werd hoorde ik dat de coupe mislukt was. Een goede zaak volgens mij, ondanks dat er misschien heel veel is aan te merken op Erdogan, hij is door een meerderheid van de Turken als hun leider gekozen. Het leger heeft de taak de democratie te beschermen, een staatsgreep is juist het tegengestelde.
Vandaag was Turkije de hele dag in het nieuws. Met alle berichten twijfel ik er wel een beetje aan of het wel een echte staatsgreep was, voor hetzelfde geld is het allemaal door Erdogan in scene gezet om meer macht naar zich toe te kunnen trekken.


17-7-2016
Vandaag was de Urban Trail. Op aanraden van mijn zus heb ik mij voor dit hardloopevenement ingeschreven en ik ben haar daar dankbaar voor, want het was een hele belevenis. Mijn loop begon om half 11 vanuit het museumpark, daarna via het metrostation onder het Eendrachtsplein door, na een stukje binnenweg en lijnbaan door de koopgoot, de beurs, weer de koopgoot, over het podium van de Schouwburg enzovoorts enzovoorts. Het was een hele mooi loop, echt een belevenis, veel trappen dus ik zal morgen wel spierpijn hebben, maar die was het dan zeker waard.
Over atletiek gesproken, vanavond was er een uitzending van Andere Tijden Sport, op zich één van mijn favoriete programma's, maar deze uitzending over FloYo was wel een heel bijzondere.

18-7-2016
Met de brandweerpost Bosland hier op 200 meter vandaan en nog dichterbij een belangrijke aanvoerroute naar het Erasmus Medisch Centrum en het Havenziekenhuis, ben ik wel gewend om diverse keren per dag sirenes te horen. Vanmorgen een aantal achter elkaar, maar het viel mij op dat ze ineens ophielden. Toen ik vanaf mijn balkon keek, zag ik dat dat kwam doordat ze hier moesten zijn. Hier voor de deur is een aanlegsteiger voor de watertaxi en daar zag ik brandweerlieden en andere hulpverleners op. Ik kon niet echt zien wat er aan de hand was. Vervolgens arriveerde er een duikteam van de brandweer en een ladderwagen. Twee duikers gingen te water en toen zag ik dat er twee gewone brandweerlieden uit het water klimmen. Intussen liet de hoogwerker een brancard in het water zakken. Vervolgens zag ik de duikers met een derde man op een soort bodyboard lag richting de brancard zwemmen. Tot mijn opluchting leek de drenkeling goed bij zijn positieven. De hoogwerker takelde hem uit het water, waarna hij op een andere brancard werd gelegd en de ambulance inging. Ik vermoed dat de man de steiger opgelopen is, daar uitgegleden is en te water geraakt is. Blijkbaar kon hij niet zwemmen.

19-7-2016
Vanmorgen ben ik een uurtje eerder opgestaan. Eigenlijk omdat ik op tijd terug van het hardlopen moest zijn omdat de postbode met een pakje kwam, maar ik vond het toch ook wel handig om een uurtje eerder te gaan hardlopen in verband met de warmte. Ik had vandaag 3:25 uur op mijn schema staan. De eerste helft ging erg goed, ik had een flesje water meegenomen, dat was verstandig en ik had een pet opgezet om te voorkomen dat mijn hoofd zou verbranden. De terugweg ging in eerste instantie goed, ik liep lekker, geen pijntjes en een goed tempo, alleen was het wel wat warm en de pet maakte dat nog wat erger. Ik had nog een uur te gaan toen ik zoveel last van de warmt kreeg dat ik voelde dat het niet goed zou gaan als ik door zou blijven lopen. Dus ben ik maar gaan wandelen. Na een kwartier gewandeld te hebben, ik was net de Brienenoordbrug over, voelde ik me weer een stuk beter en wou ik weer gaan hardlopen. Na een tiental passen had ik al door dat dat niet verstandig was en ben ik maar wandelend naar huis gegaan. Nu maar hopen dat het over 4 weken in Gdansk geen tropisch weer is.

20-7-2016
Ik moest vandaag traplopen. De lift krijgt een nieuw interieur en is daarom vandaag en morgen buiten gebruik. Op het dak de flat is een gang waardoor je naar het naastliggende trappenhuis kan komen. Daar is de lift de afgelopen dagen gerenoveerd, dus kon ik daarmee naar beneden, dat scheelde in ieder geval heel wat trappen. Ik was nog nooit in dat gangetje geweest, het uitzicht daar blijk nog mooier te zijn dan vanuit mijn flat. Ik heb vanmorgen twee keer door die gang gelopen, toen ik boodschappen ging doen en een half uurtje later toen ik weer terug kwam. Daarna ben ik de deur niet meer uitgeweest en vooral op mijn balkon gezeten. Vanmorgen rond 10 uur, tijdens de boodschappen, vond ik het al onaangenaam warm, dus het was een goede dag om verder niets te doen. Ik las net op teletekst dat de temperatuur vandaag boven de 33 graden is gekomen.

21-7-2016
Vandaag weer geen lift, daarom een groot deel van de dag thuis geweest. Het enige waarvoor ik naar buiten ben geweest is vanmorgen om de Plas rond te rennen. Toen ik mijn huisdeur op slot deed bedacht ik me dat als ik ging sporten ik wel naar de andere lift kon lopen, maar dat het gepaster was om de trap af te dalen. Ook nadat ik 55 minuten hardgelopen had, was er nog voldoende fut over om ook weer het hele stuk via de trap omhoog te gaan. Dus ik heb goed bewogen, de rest van de dag heb ik dat gecompenseerd door op mijn balkon te zitten. Dat was lekker want het was een zonnige dag, maar met een temperatuur die veel dragelijker was dan die van gisteren.

22-7-2016
Het was al weer even geleden dat ik een etappe had gelopen van mijn wandeltocht. De vorige keer had ik een stuk overgeslagen en heb ik op de Maasvlakte gelopen. Een deel van het stuk daartussen heb ik vandaag gewandeld. Ik ben op mijn fiets naar het punt gereden waar ik was gekomen toen ik over de Landtong Rozenburg had gelopen. Het viel een beetje tegen, het was langer fietsen dan ik verwacht had, achteraf had ik beter met de auto kunnen gaan. Wat laat gestart met wandelen, maar desondanks lekker gelopen. Eerst een stuk door de Europoort en terug langs het Brielse-meer. Daarna weer terug gefietst, de avond was net begonnen toen ik moe en voldaan thuis kwam.



Geen opmerkingen: