vrijdag 25 december 2015

25-12-2015

Ondanks dat ik mijzelf niet meer als praktiserend katholiek beschouw, was het toch een hele belevenis om vanmorgen op het St. Pietersplein te zijn. Een preek van de Paus, geheel in het Italiaans, maar toch redelijk te volgen. Kerstwensen in andere talen doet deze Paus niet meer aan, maar “bedankt voor de bloemen” had ook niet zoveel zin, ik heb helemaal geen bloemen gezien. Daarna de rest van de dag met mijn broer en schoonzus in Rome doorgebracht. Moe van het vele lopen zijn we vroeg aan ons kersdiner gegaan. We hadden een restaurant uitgezocht waar ik sinds mijn bezoek aan deze stad met mijn zwagers goede herinneringen aan had. Ook nu hebben we bij Gusto weer excellent gegeten. Mijn schoonzus was na het eten echt op dus na het eten hebben we afscheid genomen en ben ik aan de terugreis begonnen. Ik had vanmorgen al een kaartje gekocht, zodat ik ook op een bus kon stappen waar geen automaat was. Dat was een slechte investering van 1,50. Want toen ik bij het metrostation aankwam was het hek dicht, de metro's waren om 18:00 gestopt met rijden. Bovenlangs naar het station van de trein gelopen, maar daar waren de hekken ook dicht. Maar ik had een tram zien staan. Die reed net weg toen ik eraan kwam, maar snel kwam er een andere. Op die lijn zou maar één tram rijden, die naar Mancini waar ik over moest stappen op de bus naar de camping. Het viel mij op dat er iets anders op het bestemmingsbord op de tram stond, maar toen bestuurder iets omriep over Mancini dacht ik dat het wel goed zou zitten. Maar blijkbaar riep hij om dat deze tram daar niet heen ging, Al snel ging hij ergens rechtsaf waar ik verwacht had dat hij rechtdoor ging. Nog even gewacht of het niet alsnog goed zou komen, maar toen toch maar uitgestapt en een tram de andere kant opgenomen. Daarna ben ik naar Mancini gelopen, maar het grote drukke busstation van vanmorgen was nu nagenoeg verlaten. Gelukkig wist ik door mijn wandeling van gisteren dat het vanaf daar een kilometer of 4 naar de camping was en ik wist hoe ik moest lopen. Dus heb ik dat maar gedaan. Om kwart voor elf was ik weer in mijn camper.

Geen opmerkingen: