woensdag 23 december 2015

13-12-2015 t/m 22-12-2015

13-12-2015
Vanmorgen weer wat langer hardgelopen dan ik gepland had. In plaats van een half werd het nu een heel uur. Niet erg, ten eerste wil ik wat voorraad opbouwen voor als ik met Kerst in Rome ben, daarnaast kwam het ook wel goed uit. Het was bijna 10 uur toen ik terug bij mijn auto was. Het ijs dat 's morgens op mijn autoruiten stond was toen verdwenen. Dus na mijn ontbijt kon ik zonder krabben vertrekken. Onderweg in Voiron een bezoekje aan McDonalds gebracht voor een kop koffie en om mijn administratie op orde te brengen. Daarna verder gereden met als einddoel Gap. Ik rij via Frankrijk naar Italië om geen grote Alpenpassen of tunnels te hoeven nemen. Maar helemaal rond de Alpen rijden is wel erg om en omdat het weer goed is, vind ik dat niet nodig. Dus snij ik een stukje af. Vandaag de cols tussen Grenoble en Gap. Soms een beetje sturen, maar ik reed door een wondermooi gebied. Bij zo'n Alpendorpje ben ik voor de lunch gestopt. Toen ik daar rondliep werd ik verrast doordat de kerktoren geheel in stijl Milka-lila was.

14-12-2015
Vanmorgen in Gap wakker geworden. Eerst een stukje door de stad gewandeld en na de koffie ben ik boodschappen gaan doen en LPG gaan tanken. Dat laatste komt goed uit, want het kan best koud worden vanavond en ik had nog maar een klein beetje gas. Het dorp waar ik overnacht ligt op 1200 meter. Onderweg hiernaartoe ben ik in een soortgelijk dorpje gestopt. Eerst een rondje rond het meer gelopen, ondanks dat ik net mijn lunch op had, liep mij het water in mond toen ik de dikke blauwe forellen in dat meer zag zwemmen. Het meer was klein dus ik was het al snel rond, daarna het dorpje nog wat ingelopen en toen kwam ik een bordje tegen met wandelroutes naar de spoorwegtunnels, de molen en de waterval. Ze wezen allemaal in dezelfde richting. Na die een stukje gevolgd te hebben kwam ik op een tweesprong. Daar moest ik een keuze maken en ik koos voor de tunnels. Vlak voor de eerste tunnel kwam ik over een brug over een kloof waar de rivier zich tussen beide rotswanden doorworstelde. Een veel mooier gezicht dat op de foto's die ik ervan gemaakt heb. Daarna kwam ik dus bij de tunnel. Ik ben erin gelopen, maar na 100 meter werd het toch wel erg donker en hij liep nog anderhalve kilometer door. Dus ben ik terug gegaan. Vlak voor de brug over de kloof was er nog een ander paadje en dat bleek op de andere wandelroute uit te komen. Dus ben ik daarna alsnog naar de molen en de waterval gelopen.

15-12-2015
Ik had het plan om morgen een dagje te gaan skiën in Limone Piëmonte, maar doe dat toch maar niet. Er is niet zo heel veel sneeuw. Toen ik vanmorgen aan het wandelen was heb ik een foto gemaakt van een kerkhof met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen. Toen ik iets verder nog eens goed naar die bergen keek, zag ik dat alleen de echte bergtoppen besneeuwd zijn. Daaronder zag ik een paar witte strepen, dat was de kunstmatige geproduceerde sneeuw op de pistes van Praloup, maar het ziet er niet naar uit of het echt veel is (toen ik net de foto bekeek zag ik dat het daar nauwelijks op te zien is, Praloup ligt achter de ene boom die op de foto staat). Onderweg kwam ik door nog twee dorpje met skipistes. De eerste, nog net in Frankrijk, heeft 3 liften, maar op de hellingen waar zij stonden was totaal geen sneeuw te bekennen. Het tweede gebied lag aan de Italiaanse kant, daar lag op één van de pistes wel wat sneeuw, maar niet voldoende om het gebied op korte termijn open te doen. Ik weet niet hoe het in Limone is, maar ik ben bang dat het daar hetzelfde is, dus ben ik daar niet naartoe gereden en slaap ik vannacht in Cuneo.

16-12-2015
Na mijn ontbijt vanmorgen ben ik eerst nog een tijdje door Cuneo gaan wandelen. Even wennen aan zo'n Italiaanse stad, het is toch heel anders dan Frankrijk. Als ik het goed heb was het vier jaar geleden dat ik de winter in Italië heb doorgebracht. Maar het voelt aan of het veel korter geleden is, alsof ik een paar maanden geleden hier nog rondliep. Zo gauw gaat het wennen dus. Maar niet helemaal. Na de koffie ben ik richting Savona gereden, onderweg gestopt voor een wandeling door een natuurgebied en mijn lunch. Iets over drieën kwam ik op mijn bestemming aan en zag ik de Middellands zee. Even een parkeerplaats zoeken waar ik kan overnachten en dan de rest van de middag in de stad rondwandelen. Het was klokslag zes uur toen ik mijn auto parkeerde, niet dat ik de hele tijd rondjes heb gereden, maar omdat ik steeds maar niets vond ben ik verder gereden. Ik zit nu een stuk voorbij Genua. Ik moet dus nog even wennen aan het vinden van een parkeerplek in Italië.

17-12-2015
De plek die ik gisterenavond uiteindelijk heb gevonden om te overnachten, had wat nadelen. Hij was iets te scheef, maar dat heb ik opgelost door de blokken onder mijn linker wielen te zetten. Vervelender was dat er af en toe wat water druppelde van het afdak waar ik deels onder stond. Ik merkte dat pas toen ik in bed lag, daarvoor had mijn radio het overstemd, maar nu hoorde ik om de paar seconden een druppel op mijn dak vallen. In eerste instantie was dat storend, maar ik was blijkbaar moe genoeg, want vrij snel ben ik toch in slaap gevallen en heb uitstekend geslapen. Vanmorgen bleek dat ik in de schaduw stond, niet handig voor mijn zonnepanelen. Daarnaast bleek ook mijn vrees dat dit geen ideale plaats was om te gaan hardlopen terecht te zijn. De weg liep vrij steil naar beneden, dat liep makkelijk ondanks dat het soms wat glad en erg smal was. Na een minuut of tien gelopen te hebben kwam ik bij een weg, daar linksaf geslagen, ook die weg ging over in een paadje, maar die ging dus omhoog en steil ook. Wel volgehouden, maar flink puffend kwam ik uiteindelijk iets meer dan een kilometer van mijn auto op de SS1 Via Aurelia uit. Na die kilometer had ik 22 minuten gelopen, 3 minder dan ik van plan was. Maar verder in de loop van de dag heb ik nog voldoende gezweet terwijl ik in de zon bergop aan het wandelen was.

18-12-2015
Het was mistig toen ik vanmorgen wakker werd. Dat heeft mij er niet van weerhouden die ik gisterenmiddag gevolgd heb nu de andere kant op te gaan volgen. De mooie vergezichten die ik gisteren had, die waren er nu niet, maar ook zonder dat was het een mooie wandeling. Daarna koffie en toen een stukje gaan rijden. Gelukkig een rustige weg, zodat niemand er last van had dat ik erg langzaam reed vanwege die mist. Onderweg naar La Spezia ben ik nog even gestopt en heb daar een wandeling gemaakt. Ik ben een weg gevolgd naar Castello Beverino. Dat bleek een dorpje in een vestingwerk te zijn. Niet indrukwekkend maar toch wel mooi. Mijn bedoeling was om dezelfde weg terug te wandelen, maar ik zag bij het kasteel een alternatief, een bospad. Het was een mooi pad, ging vrij steil naar beneden, soms wat onder omgevallen bomen doorkruipen of eroverheen. Alleen onderaan de berg leek het pad dood te lopen bij een hek. Daarachter een tuin en het bijbehorende huis. Ik wou niet door die tuin lopen, maar ook niet terug. Er was nog een alternatief, als ik linksaf ging was er nog een heel smal pad. Dat was niet echt een goede keuze, want het paadje was omzoomd met bramenstruiken, ondanks dat het nauwelijks meer dan 20 meter lang was, koste het een hoop moeite om zonder al te veel krassen de verharde weg te bereiken. Maar het is toch gelukt.

19-12-2015
De vorige keer dat ik in Italië was, was het volop crisis. Bij de banken zag reclames hangen dat ze zo'n 6% rente gaven op spaargeld en door een van de noodmaatregelen schoten de brandstofprijzen ineens omhoog. Ik betaalde toen 1,70 voor een liter diesel. Reclame dat banken geld willen hebben zie je nauwelijks meer, ik het één poster gezien dat je anderhalf procent kon krijgen en brandstof is door de lage olieprijzen een halve euro goedkoper geworden. Dat het economisch goed gaat met Italië merkt ik toen ik vanmiddag over een pier wandelde. Die pier was van rotsblokken gemaakt, maar niet zomaar rotsblokken, het zag eruit als marmer.

20-12-2015
Eigenlijk was ik niet van plan om naar Pisa te gaan. Vorige keer viel het tegen, het was erg slecht weer en de toren had ik eerder al gezien. Die toren is scheef en was hij dat niet geweest dan was Pisa gewoon een mooi Italiaans stadje geweest met een plein met daarop de dom, een aparte toren en een bijzondere koepel. Ik zou er dus niet heengaan, maar ik kwam er wel zo vlak langs dat ik besloot om toch maar even te gaan kijken. Voor dat besluit had ik alle tijd, want de marathon van Pisa werd vandaag gehouden, wat een flinke verkeersopstopping veroorzaakte. De finish van de marathon was op het domplein, het was nu dus niet zo rustig als de vorige keer, ik denk zelf dat het drukker was dan op een zomerse dag. Dan bedoel ik een zomerse dag in de zomer en niet op 20 december, want vandaag was het ook een zomerse dag.

21-12-2015
Gisteren in Livorno aangekomen en daar een stuk over de boulevard gelopen. Het was erg druk op zo'n mooie zondagmiddag. Die wandeling beviel mij zo goed dat ik de hardlooptraining die ik voor dinsdag had staan, maar een dagje vervroegd heb. Ook vanmorgen was het heel lekker lopen, gelukkig wel een stuk rustiger dan gisteren. Aan het eind van de ochtend ben ik verder gereden. Het rijden ging vandaag een stuk sneller dan ik wou. De SS1 Via Aurelia die ik, in grote lijnen, al sinds Genua volg, werd een soort van snelweg. Toen ik door had dat er ook nog een binnenweg langs liep, ben ik die gaan volgen, maar dat was soms wat moeilijk omdat ik steeds weer naar de snelweg verwezen werd. Doordat het zo snel ging overnacht ik straks in Grosseto, een stad waar ik eigenlijk morgen pas in de loop van de dag aan wou komen.

22-12-2015
Gisteren wou het nog grotendeels lukken om snelwegen te vermijden, maar vandaag was er geen ontkomen meer aan. Het ging dus snel vandaag, maar toch heb ik niet zoveel gereden, want ik ben maar kort onderweg geweest. Drie keer onderweg gestopt. De tweede keer was bij een stadje aan de zuidkant van een grote Lagune. Ik was van plan daar boodschappen te gaan doen, dus had ik mijn rugzak, met daarin mijn camera, niet meegenomen toen ik het dorp inwandelde. Bleek die lagune vol met flamingo's te zitten. Geprobeerd om ze met mijn telefoon op de foto te zetten, maar echt gelukt is dat niet. Toch vind ik de mislukte foto best artistiek.



Geen opmerkingen: