donderdag 24 december 2015

23-12-2015 t/m 24-12-2015

23-12-2015
Op de foto een plein dat de reden was dat ik vorig jaar november me voornam om deze winter naar Italië te gaan. Ik was toen ik Caen en voor het oorlogsmuseum daar stond een reusachtig standbeeld dat mij heel bekend voorkwam. Het beeld was een meter of 10 hoog en gaf een zeer realistisch beeld van een Amerikaanse militair die een pas bevrijde dame zoent. Later in mijn foto's zitten zoeken en het bleek te kloppen dat ik het beeld eerder gezien had, begin 2012 had ik het in Civitavecchia op de foto gezet. Dus vroeg ik mij of het beeld nu verplaatst was of dat er meerdere versies van zijn. Dat laatste had ik verwacht, zeker toen ik er later achter kwam dat het model voor het beeld een foto is geweest die bij een parade naar aanleiding van de bevrijding van Parijs is gemaakt. Vandaag was ik dus op het plein waar ik het beeld voor het eerst zag, maar beeld was er niet meer. Nu heb ik dus voorgenomen om volgend jaar naar Caen te gaan om te zien of het beeld daar nog wel staat.

24-12-2015
Vandaag het laatste stukje van mijn reis naar Rome. Ik had nog 45 Km te gaan voordat ik op de camping was. Tot mijn verbazing lukte het mijn routeplanner toch nog om heel toeristische routes te vinden over zo'n korte afstand naar zo'n grote stad. Ze stuurde me zelfs over een zandweg, maar gelukkig was dat maar een kilometer en de weg was in goede staat, veel van de geasfalteerde wegen waar ik over reed waren beduidend slechter. Een voordeel van zo'n route is dat je soms op heel mooie plaatsen komt, zoals de in en op de rotsen gebouwde burcht die op de foto staat. Ruim twee uur nadat ik vertrokken was kwam ik op de camping aan. Dat het zo lang duurde kwam deels doordat ik nog een half uurtje voor de koffie ben gestopt, maar vooral omdat het in Rome druk was. Nadat ik mij op de camping geïnstalleerd had ben ik naar de stad gegaan. Omdat ik geen buskaartje had en het treinstation niet zag ben ik maar gaan lopen. Ik had om half drie met mijn broer afgesproken en nog tijd zat, dus ben ik de 7 Km hemelsbreed naar zijn hotel maar gaan lopen. Dat viel een beetje tegen, maar om drie uur was ik daar en zijn we met z'n drieën de stad in geweest. Mijn schoonzus had nog wat last van haar jetlag van hun reis van gisteren dus rond een uur of acht hielden zij het voor gezien. Ik ben toen terug naar de camping toe gegaan. Dat was nog even spannend, want in de trein stond een lijstje met stations aan de lijn maar er stonden twee lijnen op, de eerste stopte overal en de tweede sloeg er soms een aantal achter elkaar over, waaronder het station waar ik uit moest. Ik goed in de gaten houden welk station we voorbij kwamen. En ik begon me zorgen te maken toen ik merkte dat hij een station oversloeg. Het volgende station ook. Maar toen drukte er iemand op het knopje en stopte hij bij het station daarna. Ik zat dus in de goede lijn. Als ik goed gerekend had, moest ik bij het volgende station uitstappen, dus nu drukte ik op het knopje, de trein stopte bij het station. Ik bleek goed gerekend te hebben.

Geen opmerkingen: