zondag 28 juli 2019

21-7-2019 t/m 27-7-2019


21-7-2019
Het hardlopen ging lekker vanmorgen, ik liep een route die ik wel vaker loop en in mijn beste tijden kwam ik na 45 minuten bij de Schiemonding. In de slechtste gevallen was ik na 45 minuten een paar honderd meter minder ver, pas bij het begin van de Lloydpier. Voor vanmorgen had ik dat ook verwacht, maar ik kwam een stuk verder, tot het eind van de pier, bij de scheepswerf van De Delft. Dat scheelt een meter of 200 met mijn beste prestatie, maar toch 100 meter verder dan ik verwacht had. Ook vanmiddag gelopen, toen in wandeltempo, waarbij ik langs het lichtschip Vessel 11 kwam.

22-7-2019
Heerlijk weer vandaag, jammer alleen dat er een stevige wind stond en die kwam uit een richting waardoor het niet aangenaam was om op mijn balkon te zitten. Wel van de zon genoten, vanmiddag ben ik naar De Esch gewandeld. Het blijft een heel apart natuurgebied ingeklemd tussen de rivier en de marinierskazerne. Ik heb er een rondje gelopen en genoten van de ruige natuur, opvallend was dat ik er niemand tegen ben gekomen. Onderweg kwam ik ook nog door de Plantage, het oudste park van de stad. Een erg mooi park vind ik dat niet, maar het wordt wel versierd. Op het grasveld langs de rivier stonden drie reflecterende ronde sculpturen, spiegelbeelden dus.

23-7-2019
Ondanks het warme weer ben ik vanmorgen gaan hardlopen. Het ging lekker, de route waar ik afgelopen donderdag 59 minuten over deed liep ik nu in 57 minuten. Geen toptijd, maar niet slecht, zeker niet als ik me bedenk dat ik tot vier keer toe wat oponthoud had omdat er voertuigen op hat pad stonden van mensen die met onderhoud van het bos bezig waren. Ik moet daar niet over klagen, want nu kon ik die route nog lopen, binnenkort misschien een tijdje niet, want in augustus is een groot deel van het bos afgesloten in verband met het EK paardensport.

24-7-2019
Vanwege de voorspelde hitte was ik vanmorgen vroeg boodschappen gaan doen. Daarna ben ik op mijn balkon gaan zitten tot het begin van de middag. Toen merkte ik dat het binnen koeler was dan buiten en heb ik mijn balkondeur dicht gedaan en ben ik binnen gaan zitten. In de loop van de middag ben ik naar de bibliotheek geweest, toen ik buiten kwam was het alsof ik tegen een muur van warmt aanliep. Het waaide wel een beetje, maar dat bracht niet echt verkoeling, het leek wel een föhn. In de bibliotheek was het lekker, zo lekker dat ik wat langer ben gebleven en er een tijdschrift heb zitten lezen.

25-7-2019
Weer het warmterecord gebroken vandaag. Voor vanmorgen had ik op mijn programma staan om een half uurtje te gaan hardlopen. Normaal ga ik dan anderhalf uur na mijn ontbijt de deur uit, maar om de warmte en smog voor te zijn ben ik vanmorgen om 8 uur, al voor mijn ontbijt, gaan lopen. Het was toen al warm. Daarna op mijn balkon gezeten tot het eind van de ochtend, toen ben ik net als gisteren naar binnen gevlucht, waar het koeler was dan buiten. Terwijl buiten volgens mijn telefoon het kwik tot 37 graden opliep en in het echt waarschijnlijk nog een stuk hoger, bleef het door mijn zonnescherm binnen net onder de 30 graden. Het is nu 11 uur en volgens mijn telefoon is het buiten nog steeds 33 graden.

26-7-2019
Vandaag was het iets minder warm dan de afgelopen dagen, alleen was mijn huis de afgelopen nacht nauwelijks afgekoeld, waardoor het om half elf vanmorgen buiten al warmer was dan binnen. Dus maar naar binnen gegaan, alleen nog even buiten geweest om boodschappen te doen. Vanmiddag een pot thee gezet en naar de Tour de France zitten kijken. Het was een spectaculaire etappe, met een onverwacht einde. Het ging ook nog eens door een bijzonder gebied, net als gisteren en morgen zou de finish zijn in een dorp waar ik op wintersport ben geweest en ook onderweg kwamen ze door dergelijke dorpen. Ze moesten over de Col d’Iseran, een gebied waar ik ooit een gedenkwaardige toertocht heb gemaakt. Maar toen een twintigtal renners net begonnen was aan de afdaling werd de koers gestaakt omdat onder Val d’Isere een hevige hagelbui de weg onbegaanbaar had gemaakt. Een verstandige keuze van de wedstrijdleiding.

27-7-2019
Ik heb pij in mijn benen. Niet zo gek, want ik heb ze flink gebruikt vandaag. Eerst vanmorgen anderhalf uur hardgelopen, vanmiddag naar de stad gelopen en op het Hofplein staan te swingen terwijl de optocht van het zomercarnaval langs trok. Ik had, toevallig, een fantastische plaats, tegenover de jury, dus net het punt waar iedereen nog een beetje extra zijn best deed. Na de optocht ben ik naar huis gegaan, heb gegeten en toen weer terug om de optredens te bekijken. Ik heb Femi Kuti gezien, de zoon van wijlen Fela Kuti. Volgens de aankondiging speelde hij soortelijke muziek als zijn vader, maar gemoderniseerd met invloeden uit de rap en punk. Dat was wat overdreven, ik zou het liever pop noemen, maar het was wel mooi. Jammer was alleen dat het aan het eind van het concert flink begon te regenen. De avond werd afgesloten met een optreden van The New Power Generation, de laatste begeleidingsband van wijlen Prince. Ik was bang dat het een greatest hits medley zou worden, maar dat viel erg mee. Ik heb van het optreden genoten. Net als eerder vanavond bij de Nigerianen, eindigde dit optreden met regen, maar van Purple Rain wordt je niet nat.

Geen opmerkingen: