dinsdag 16 juli 2019

3-7-2019 t/m 15-7-2019


3-7-2019
De Rijnvallei wordt hier omzoomd door hoge bergen. Op sommige zie je zelfs nog sneeuw liggen. Vanmorgen zag ik dat niet, toen waren de bergen gehuld in donkere wolken waarin af en toe een bliksemflits oplichtte. Het onweer was ver weg, maar de bijbehorende bui kwam dichterbij, zo dichtbij dat ik er flink nat van werd. Terwijl ik verder naar de meest zuidelijke brug naar Liechtenstein fietste en weer terug naar de Rijnmonding, ging de zon schijnen en droogde de boel lekker op. Vanmiddag werd het weer bijna 30 graden, toch raar als je dan naar boven kijkt en sneeuw ziet liggen.

4-7-2019
Toen ik deze fietstocht aan het voorbereiden was, las ik op Wikipedia dat de Rijn begint bij Reichenau, iets onder Chur. Daar komen de Hinterrhein en de Vorderrhein samen. De eerste ontspringt op de St. Bernhardpas en de tweede op de Oberalppas. Tot vanmiddag was ik van plan om door te fietsen tot de Oberalppas. Ik had vanmorgen al wat twijfel omdat ik af en toe flink moest klimmen. Toen ik vanmiddag op de plek kwam waar ik wou overnachten bleek dat daar niet meer te mogen. De andere overnachtingsplek die ik langs de route had was aan het eind, op de pas, ruim 70 Km verder. Als het vlak is, is het al een flinke kluif om dat op een dag heen en weer te fietsen. En vlak is dit zeker niet, een stijging van 600 naar 2.000 meter, zelfs met de auto vond ik het een pittige klim. Maar, met de auto, heb ik het gehaald en overnacht ik dus op de pas.

5-7-2019
Bovenop de Oberalppas heb ik overnacht. Niet zo heel goed geslapen, het was koud maar net niet koud genoeg om het extra dekbed dat ik klaargelegd had te pakken en daarnaast lag ik te piekeren over een slecht bericht dat mijn zus me stuurde over haar gezondheid. Om kwart over acht ben ik gaan wandelen naar de bron van de Rijn. Er waren twee routes, een korte en een lange. Heen heb ik de korte genomen. Een paar keer moest ik over een veld sneeuw en een keer ben ik de weg kwijtgeraakt, die ik weer vond nadat ik een stuk terug was gegaan. De bron was weinig spectaculair, een plaquette bij een deels nog met ijs bedekt meer met opvallend blauw water. Voor de terugweg koos ik de lange weg, in de hoop dan wat minder sneeuw tegen te komen. Die hoop bleek tevergeefs. Niet alleen waren het meer sneeuwvelden, ze waren ook groter en af en toe bedekte ze de routemarkeringen, met als gevolg dat ik een paak keer de route kwijtraakte. Een keer heel serieus, maar met gezond verstand heb ik hem weer gevonden. Een bijkomend probleem was dat een van mijn schoenen bet begeven had, de zool was doormidden gescheurd. Het bovenwerk zat nog wel aan elkaar, maar vooral als ik op sneeuw liep had de binnenzool de neiging om via de scheur mijn schoen te verlaten. Om half een was ik weer terug bij mijn auto, moe maar voldaan, want het was een prachtige wandeling. Na een kop koffie ben ik vertrokken met het plan om na een uurtje te stoppen voor de lunch. Dat werden er twee, want het koste veel moeite voordat ik een parkeerplaats vond. Het lijkt erop of in Zwitserland bijna alle parkeerplaatsen privĂ© zijn of betaald parkeren. Dat laatste is niet erg, maar je moet dan wel Franken hebben en ik had alleen maar Euro’s en plastic. Als een plek vinden voor de lunch al moeilijk is, wordt een overnachtingsplek helemaal een opgave, dus heb ik tijdens de lunch besloten om door te rijden tot ik Zwitserland uit was. Dat heb ik gedaan en ik overnacht nu in Frankrijk aan een dorpje langs de Rijn.

6-7-2019
Vandaag heb ik mijn sinds een paar dagen kapotte horloge en de gisteren bezweken schoenen vervangen. De oude bevielen goed, dus heb ik de schoenen door precies dezelfde vervangen en het horloge door nagenoeg dezelfde, want na 5 jaar zijn een paar details veranderd. Daarnaast heb ik voor een andere kleur gekozen, de vorige was zwart, de nieuwe turquoise. Wat opviel was dat de datum en tijd al ingesteld stonden, alleen moest de klok een uur vooruit want hij stond nog op wintertijd. Het horloge heb ik vanmiddag getest door een paar keer te kijken hoe laat het was en de schoenen door een begin e maken met mijn wandeling langs de Moezel. Vanaf de bron op de Col de Bussang ben ik naar St. Maurice sur Moselle gewandeld.

7-7-2019
Na een korte maar fikse onweersbui gisterenavond werd ik in de loop van de nacht ook een keer wakker door zo’n bui en vlak voordat ik op wou staan regende het ook. Maar tijdens mijn ontbijt was het droog en dat is het de rest vn de dag gebleven, vanmiddag was het zelfs weer flink warm. Vanmorgen gewandeld, maar vanmiddag ben ik bij mijn camper gebleven. Ik wil namelijk niet al te snel gaan, want donderdag komt de Tour de France hier langs en als ik het goed begrepen heb is de finish dan in Epinal, ik vind het leuk om het tour-circus weer eens te zien, dus zorg ik wil ik de komende dagen niet verder dan Epinal komen.

8-7-2019
Hele dagen gaan wandelen blijkt niet echt een goed idee te zijn als je net nieuwe schoenen hebt. Het mogen dan wel dezelfde schoenen zijn als mijn vorige, maar daarvan was al ruim een centimeter van de zool afgesleten, dus het loopt heel anders. Het gevolg is dat ik wat spierpijn heb, dat is overkomelijk. Vervelender is de blaar die vanmiddag op mijn hiel is ontstaan, Hopelijk is die morgenochtend wat minder pijnlijk, anders zie ik het zwaar in.

9-7-2019
Toen ik vanmorgen wakker werd dacht ik dat de blaar op mijn hiel verdwenen was. Maar net na het opstaan stootte ik hem en voelde ik dat hij er nog steeds was. Na het ontbijt mijn schoenen aangetrokken, dat was even pijnlijk en ook de eerste tientallen meters wandelen. Daarna voelde i het wel, maar was het niet meer dan een ongemak, alleen als ik een beetje een moeilijke passage had zoals een bospad steil omhoog, dan werd het weer even pijnlijk. Ook pijnlijk is mijn neus, die had ik vanmorgen niet ingesmeerd en is nu knalrood. Desondanks vandaag een mooie wandeling gemaakt.

10-7-2019
Toen ik afgelopen weekend de Vogezen in reed, heb ik op diverse plaatsen borden zien staan met aankondigingen over de Tour de France. Ik had onder andere gezien dat de N66 naar Epinal op 11 juli afgesloten zou zijn. Dat heb ik verkeerd begrepen, ik dacht dat ze in die stad zouden finishen, maar ze bedoelde alleen dat een stuk van die Route National in de richting van Epinal afgesloten was. De finish is niet in Epinal maar bovenop een berg in de buurt van Belfort. Toen ik vanmiddag Epinal binnen kwam, had ik dat nog niet door. Ik wandelde langs een parkeerplaats met de toepasselijke naam “Place du Course”. Op de parkeerplaats stonden tribunes en bij de inrit stonden borden dat je er niet mocht parkeren. Dus concludeerde ik dat daar de etappe zou eindigen, tot ik dichter bij de borden kwam en kon lezen dat het parkeerverbod gold op 14 juli, de Franse nationale feestdag. Ten begon ik te twijfelen of hier morgen wel de finish zou zijn en die twijfel werd alleen maar groter toen ik negens anders in de stad iets van activiteiten die erop wezen zag. Toen ik vanavond op Teletekst pagina 862 keek wat de etappe van morgen zou zijn, bleek mijn vrees terecht.

11-7-2019
Sinds vandaag wandel ik vooral langs het Canal de l’est, dat parallel loopt aan de rivier de Moezel. Ooit gegraven om het transport veilig te stellen, de rivier is hier nog niet echt bevaarbaar. Het kanaal loopt vrij recht en de rivier slingert ernaast. Soms is het alleen de dijk met een fietspad die tussen kanaal en rivier liggen, maar ook regelmatig grindputten en soms weilanden of zelfs dorpen. Het meest bijzondere was een kilometer of 5 na Epinal waar het kanaal via een aquaduct de rivier overstak. Verderop ben ik dat vanmiddag nog een keer tegengekomen, huer ging het kanaal over een zijrivier heen.

12-7-2019
Na het slechte nieuws vorige week over de gezondheid van mijn zus, was er vandaag positiever nieuws. Ze is ziek, maar de kans is groot dat het goed komt. Een stuk geruster ben ik verder gewandeld, Vanmorgen of een mooi geasfalteerd fietspad langs het kanaal en vanmiddag nadat ik de grens van het departement over was gegaan over wegen die onverhard, half verhard en soms ooit geasfalteerd waren maar waar het asfalt nagenoeg versleten is.

13-7-2019
Vanmorgen anderhalf uur hardgelopen. Het was flink inspannend, op de heenweg had ik alleen onverharde wegen en paadjes. Twee keer een passage waar het pad zo overwoekerd was dat het net breed genoeg was om te lopen en een keer had ik een honderd meter met losse keien, dat liep ook niet lekker. Op de terugweg kon ik de moeilijkste stukken omzeilen door voor en andere route te kiezen die over de Route National ging, die gelukkig niet erg druk was. Na het hardlopen heb ik de hele dag gewandeld en vanavond geluisterd naar het vuurwerk ter ere van de nationale feestdag morgen. Geluisterd, want ik kon er niks van zien.

14-7-2019
Ineens zijn mijn plannen anders. Vandaag lekker gewandeld, tot een paar kilometer voor Toul gekomen. Ik had berekend dat ik over ruim een week in Schengen zou zijn, dat leek mij een mooi punt om deze wandeling voorlopig even te eindigen. Vanavond kreeg ik echter een telefoontje dat een oom van mij is overleden, dus heb ik besloten om morgen al richting huis te gaan.

15-7-2019
Vanmorgen eerst nog even de laatste kilometers tussen het punt tot waar ik gisteren was gekomen en Toul gewandeld. Hemelsbreed was het 3,8 Km, heen en weer dus 7,6. Ik heb daar twee uur en een kwartier over gedaan. Daarna koffie gedronken en toen vertrokken. Onderweg gestopt om wat boodschappen te doen. De reis ging grotendeels voorspoedig. Rond vier uur reed ik de ring van Brussel op, in tegenstelling tot wat ik gewend ben, was het verkeer er vloeiend, nauwelijks oponthoud gehad. Alleen toen ik de ring moest verlaten om richting Antwerpen te gaan, leek het fout te gaan. Het was ineens een beetje chaos, wat er precies aan de hand was weet ik niet, of er was een aanrijding of iemand had een klapband, maar er lag een hoop rotzooi op de weg en er stonden auto’s schots en scheef, maar ik kon er gelukkig makkelijk omheen rijden. Daarna ging het weer goed, tot Antwerpen, daar had ik echt file. Ik zat net op de meest linkerbaan, toen op een matrixbord stond dat je voor Rotterdam de A12, dus via Bergen op Zoom moest volgen, daarvoor moest ik de volgende afrit hebben. Dat leek mij niet handig, dus toch via Breda gegaan. Blijkbaar volgde veel mensen het advies wel op, want na de afslag werd het oponthoud minder ondanks de werkzaamheden. Om half zeven was ik thuis.

Geen opmerkingen: