zondag 9 september 2018

2-9-2018 t/m 8-9-2018


2-9-2018
Het mag dan september zijn, het weer was zomers vandaag. Op een gegeven moment ben ik vanmiddag zelfs van mijn balkon gevlucht omdat het me daar te warm werd. Daarna ben ik gaan wandelen, eerst naar de Oude Haven, waar een festival bezig was. Maar op het moment dat ik er was, was het net bij alle podia pauze, alleen bij Maritiem zat een man met gitaar te zingen, maar dat klonk niet echt lekker. Dus ben ik maar verder gewandeld, via de Kaap naar New York en toen weer terug. Op de terugweg was het een beetje druk op de Erasmusbrug, er waren veel mensen onderweg naar de wedstrijd tussen Feyenoord en NAC.

3-9-2018
Eergisteren klaagde ik nog dat ik zo traag was met hardlopen, maar vanmorgen had ik daar geen enkele reden toe, ik liep gewoon lekker en thuisgekomen bleek ik mijn gebruikelijke tijd over het rondje gedaan te hebben. Voor mijn wandeling vanmiddag was de kalender de aanleiding. Er staat deze maand een foto op met een zicht op de Maas waarbij je op de achtergrond hoogbouw ziet, waaronder de Delftse Poort. Ik dacht even dat het een trucfoto was, maar het blijkt toch echt te zijn, de bocht in de Maas is nog groter dan ik ooit gedacht heb. Ik heb voor bewijs gezorgd, want ik heb bijna dezelfde foto gemaakt, alleen van een stuk mindere kwaliteit.

4-9-2018
Het is nog ruim een maand voordat ik een lang weekend naar Rome ga, maar vandaag alvast bezig geweest met het uitzoeken van hoe ik naar het vliegveld ga. Op de website had ik gezien dat ik er het goedkoopst kan parkeren op P10, dat kost dan € 32,50. Vanmiddag ben ik erheen gefietst, vooral om te kijken of er geen hoogtebeperking was. Die was er niet, dus ik kan mijn auto er parkeren, alleen is die parkeerplaats ongeveer een kilometer van de ingang. Als ik de andere kant op ga en mijn auto in Overschie parkeer, kost me dat niets en moet ik even ver lopen. Maar er is nog een alternatief, als ik op de fiets ga dan kan ik voor de deur parkeren.

5-9-2018
Het was maar goed dat ik vanmorgen maar een kort rondje ging hardlopen, want het was nagenoeg droog toen ik rende en ik was nog maar net thuis toen er een stortbui losbarstte. Het regende dusdanig hard dat de afvoer van mijn balkon het water niet aankon. Ik had verwacht dat het de hele dag zulk weer zou blijven, maar vanmiddag was het droog en de zon scheen zelfs af en toe. Dat kwam goed uit, want ik zag een constructie de rivier opkomen die hoger was dan de kantoortorens die hij passeerde. Dat maakte mij nieuwsgierig, dus ben ik die kant op gewandeld. Inmiddels lag het afgemeerd aan de Parkkade, het is een soort van kraan ik vermoed voor het plaatsen van windmolens op zee. Van het weekend kan ik ontdekken of mijn vermoeden juist is, want dan zijn de
Wereld Haven Dagen en dat is de reden dat dit apparaat nu bij de Euromast ligt afgemeerd.

6-9-2018
Het schip van Van Oord waar ik gisteren over schreef, blijft een raar gezicht. Vanuit mijn appartement ziet het er uit alsof er ineens een extra brug over de rivier is gebouwd. De voorbereidingen voor de Wereld Haven Dagen gaan door, op het Willemsplein hebben ze vandaag een reuzenrad neergezet. Vanaf mijn balkon kan ik er nu twee zien, want ook bij de Markthal staat er een. Morgen ga ik maar eens kijken. Vandaag vooral thuis geweest, de spulletjes uitgezocht die ik vorige week van de beurs heb meegenomen en wat op het internet zitten zoeken. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen.

7-9-2018
De Svanen heet het schip waar ik de afgelopen twee dagen over schreef. Ik heb een goede reden om
er vandaag opnieuw over te schrijven, want ik ben er vandaag op geweest. Mijn veronderstelling was juist, het is een in feite een gigantische drijvende hijskraan. In het verleden is hij gebruikt voor de constructie van diverse bruggen, waaronder de waaronder die voer de Grote Belt en de Ă–resund die ik op de route van en naar Zweden regelmatig gebruikt heb. De laatste tien jaar is de kraan ingezet voor de constructie van off-shore windparken, ze heien er de stalen buizen de grond in waar de windmolens op komen te staan.

8-9-2018
De tweede dag van de Wereld Haven Dagen werd zojuist afgesloten van een schitterend vuurwerk waar ik vanuit mijn huiskamer een mooi zicht op had. Gisteren was ik alleen op de rechteroever geweest, vandaag ben ik de Willemsbrug overgestoken naar de linker. Vlak voor ik die oever bereikte was ik nog getuige van een bijzonder tafereel, de hef was dicht. In verband met de monumentendagen hadden ze dit monument vandaag in de stand gezet waar hij vroeger het grootste deel van de dag in stond, er reden alleen geen treinen over. Het schijnt dat er iedere avond om 11 uur met licht wordt gesimuleerd dat er een trein overheen rijdt, maar dan staat hij wel open, ik heb het nog nooit gezien. Toen ik eenmaal op Zuid was ben ik naar de Kaap gelopen, langs de SS Rotterdam over de Hoerenloper en via de Wilhelminapier weer terug. Nog een tijdje staan kijken bij een demonstratie van het bevrijden van een verkeersslachtoffer die bekneld was. Daarna weer naar huis gewandeld. Na twee dagen heb ik nog niet alles gezien, maar het festijn duurt er drie, dus morgen heb ik nog een kans.

Geen opmerkingen: