woensdag 29 augustus 2018

22-8-2018 t/m 28-8-2018


22-8-2018
Vanmorgen nog wat gewandeld door Slubice, daarna naar McDonald voor Internet, koffie en appeltaart. Toen ik van de week in Sopot een milkshake haalde zag ik dat ze hier nog wel de appeltaart in een enveloppe hebben die ik zo lekker vind. De rest van de morgen heb ik mij met inkopen bezig gehouden, Het is me gelukt om al mijn papieren Zloty’s uit te geven, ik heb alleen nog iets meer dan 2 Zloty in muntjes over, ongeveer een halve euro. Rond lunchtijd reed ik over de brug die over de Oder gaat heen en dus ook over de grens. In Frankfurt (Oder) ben ik gestopt om te lunchen, daarna nog een stuk door de stad en langs de rivier gewandeld. Aan het eind van de dag ben ik nog een stukje verder de voormalige DDR ingereden en ik ga overnachten in Fürstenwalde,

23-8-2018
Volgens de weersvoorspellingen zou het vandaag de laatste tropische dag worden. Dat werd het ook, en wat voor een. Aan het begin van de avond was het nog 33 graden, gelukkig was ik op het heetst van de dag aan het wandelen door een bos bij Potsdam, grotendeels in de schaduw, dus dat was goed uit te houden. Verder had ik de dag ook goed gepland, want ik had op mijn schema staan om vanavond anderhalf uur te gaan hardlopen, maar dat heb ik naar vanmorgen verplaatst. Het was mijn eerste lange training sinds de marathon, het ging wat trager dan ik wou, maar verder wel lekker.

24-8-2018
De voorspelling dat vandaag de herfst zou beginnen was wat overdreven. De temperatuur was een stuk lager en aangenamer dan gisteren, toch regelmatig de zon gezien. Alleen heb ik vanmiddag mijn lunch wat langer gemaakt, want toen ik mijn boterhammen en koffie op had, was het flink gaan regenen, maar een half uurtje later was het weer droog en kon ik Helmstadt inwandelen. Een stad die 45 jaar een grensstad is geweest. Bijzonder was de bruinkoolmijn die precies op de grens van de DDR en de Bondsrepubliek lag. Op een gegeven moment zijn ze die samen gaan exploiteren, nadat in 1980 de mijn uitgeput was, is de grens weer in ere hersteld. De voormalige mijn (dagbouw) veranderd sinds 2005 langzaam in een meer, ieder jaar stijgt het water er een stuk, maar het duurt nog tot de dertiger jaren voordat het meer vol is.

25-8-2018
Ik dacht even dat mijn Tomtom me via Hameln liet rijden, maar een paar kilometer ervoor liet ze me afbuigen richting Bad Pyremont. Nu ben ik eerder in de plaats van de rattenvanger geweest, maar ik vroeg mij vandaag ineens af of daar eigenlijk wel een “rathaus” hebben. Ik vermoed van wel. In het kuuroord waar ik nu voor de lunch gestopt ben, hadden ze et in ieder geval wel. Ze hadden er ook een waterslot, een kuhrpark en bronnen met heilzaam water.

26-8-2018
Toen ik tweeënhalve week geleden aan het inpakken was, was het warm en het werd maar een korte reis, dus bedacht ik me dat ik alleen mijn zomerdekbed mee zou nemen. Op het laatste moment heb ik me nog bedacht om ook mijn slaapzak in te pakken en dat was maar goed ook. In het begin heb ik die een paar keer in de loop van de nacht over mijn dekbed heen gelegd, omdat het erg fris was. Gisteren heb ik dat direct bij het gaan slapen gedaan, dat was echt nodig eigenlijk zelfs nog een beetje te weinig, want toen ik vanmorgen opstond was het kwik tot de 8 graden gezakt. Maar het zonnetje scheen, dus het kwik liep snel op, het werd een lekkere dag met een temperatuur van rond de 20 graden. Met een kleine omweg om te vermijden dat ik in milieuzones terecht zou komen ben ik naar Düsseldorf-Kaiserswerth gereden, waar ik met een twintigtal andere campers op een grote parkeerplaats sta. Waarschijnlijk allemaal beursbezoekers die niet een paar tientjes willen betalen om op de parkeerplaats van de beurs te staan. Hier, een paar kilometer verder, sta je gratis en waarschijnlijk nog een stuk mooier ook. Het enige dat ik mij afvraag is hoelang ik hier nou mag blijven staan, op het bord staat dat je hier van dinsdag tot vrijdag met een parkeerschijf maximaal 24 uur mag staan. Ik ben op zondag aangekomen, betekent dat nu dat ik tot dinsdag 0:00 uur mag blijven of tot het eind van die dag. Wat nou als ik vrijdag om 16:00 was aangekomen, zou ik dan tot dinsdag 16:00 mogen blijven staan?

27-8-2018
Vandaag naar de beurs geweest. Er is nogal wat keus aan campers en caravans. Het meest onder de indruk was ik van de “Premium Halle”, er stonden er diverse waar je achterin een auto kon parkeren. Een ervan zelfs met een Porsche, de prijs is echter iets boven mijn budget, € 650.000, waarbij niet stond of het nou in- of exclusief de Porsche was. En dat is dan de prijs in Duitsland, in Nederland komt er nog BPM bij, waardoor je ergens rond de 8 ton komt. Mijn interesse gaat meer uit naar de andere kant van het spectrum, zo klein mogelijk. Als ik een nieuwe camper koop moet hij korter dan 5 en lager dan 2 meter zijn. Daar is niet zoveel keuze in, maar ik heb er toch een aantal gezien en wat gegevens verzameld zodat ik op internet nog wat verder kan gaan zoeken. Wat ik ook nog tegenkwam was mijn oude camper, een Bimobil opzetunit. Deze stond op een Toyota, terwijl ik een Mitsubishi had. Hij leek op het eerste gezicht als twee druppels water op die ik had, het enige verschil was dat ze de kast en het keukenblok omgewisseld hadden.

28-8-2018
Vanmorgen nog een wandeling gemaakt in de voorstad van Düsseldorf, Kaiserswerth, waar ik overnacht heb. Daarbij kwam ik onder andere over de kade van de Rijn, waar ik niet alleen zag dat het water er erg laag staat, maar ook aan overkant zag ik het bord staan dat ik bij kilometer 756 was. Op de foto staat dat bord, maar heel klein en als ik inzoom kan ik het niet lezen (ik wou even controleren of het echt 756 en niet 754 was). Die borden staan van iets voor Basel tot aan Hoek van Holland. Als er geen gebouwen voor hadden gestaan had ik vanavond twee borden kunnen zien: 999, langs de Maasboulevard, en 1000, op het Antwerpse Hoofd, het uiterste puntje van het Noordereiland, Dus ik ben weer thuis. 

Geen opmerkingen: