zondag 1 januari 2017

23-12-2016 t/m 31-12-2016

23-12-2016
Ik had het goed gepland vanmorgen. Eerst een klein stukje wezen hardlopen, een douche, een ontbijt, de afwas en daarna de spulletjes in mijn auto gezet. Ik had gepland om rond een uur of 10 te vertrekken. Ik zette de sleutel in het slot en in de paar seconden die het duurde voordat de gloeibougies de boel voorverwarmd hadden, begon het nieuws van 10 uur. Daarna naar Antwerpen gereden. Daar door de voetgangerstunnel onder en vervolgens een groot stuk langs de Schelde gewandeld. Antwerpen blijft een aparte stad, mooie gebouwen zowel oud al ultra-modern. Wat vooral opvalt is dat de haven hier veel dichter bij de stad lag dan in Rotterdam. De Schelde loopt langs het centrum en de kade ervan staat nog grotendeels vol met restanten van de haven, die nu een andere functie hebben gekregen omdat de activiteiten nu een stuk stroomafwaarts plaatsvinden.

24-12-2016
Van Willebroek naar Parijs is, als je tolwegen mijdt, toch wel een heel eind. Rond 10 uur ben ik vanmorgen vertrokken en het was bijna 5 uur 's middags toen ik in St. Claude een parkeerplaats langs de Seine vond. Veel oponthoud heb ik niet gehad, alleen bij de grens een kwartiertje file gehad. Alles moest op één baan en vervolgens stapvoets langs een Franse politieman rijden die de inzittende van iedere auto bekeek. Ik was even bang dat hij mij eruit zou pikken vanwege mijn ongeschoren uiterlijk. Gisteren had ik me niet geschoren omdat ik het apparaat al had ingepakt en vanmorgen was ik het helemaal vergeten. Maat twee dagen baardgroei is blijkbaar niet voldoende om deze ongelovige voor een salafist aan te zien.

25-12-2016
Mijn plan om Kerstmis wandelend langs de Seine in Parijs door te brengen heb ik vandaag verwezenlijkt. Anders dan vorig jaar in Rome, maar Parijs is ook altijd leuk dus ook met Kerst. Mijn plan was om ten minste tot voorbij de Perifirique te wandelen en dat heb ik gehaald, ik ben zelfs daarna nog een stukje verder gewandeld tot na het punt waar de Marne in de Seine uitmondt. Ik heb mijn kerstmaaltijd zojuist in Ivry verorbert. De meest vreemde kerstmaaltijd die ik ooit gehad heb. Meestal eed ik met Kerst iets bijzonders en luxe, maar ik had gisteren niets ingekocht, dus moest het doen met dingen die ik in huis had. Dat was pasta met tomatensaus, de pasta was toevallig wel de juiste voor deze dagen, want het was tri-colore pasta, dus een deel was in de kerstkleuren rood en groen. Ik heb ervan gesmuld.

26-12-2016
Vanmorgen wat rustiger gestart met wandelen, pas om half 11 ben ik vertrokken. Voor die tijd had ik hardgelopen, ontbeten, boodschappen gedaan en koffie gedronken. Ook tijdens het wandelen heb ik dat wat relaxter dan gisteren gedaan. Gisteren heb ik mijn lunchpakket al wandelend opgegeten, vandaag ben ik er even voor gaan zitten. Toevallig was waar ik zat net 100 meter van de plaats waar ik vanavond mijn auto neergezet heb en vannacht, aan de oever van de Seine, ga overnachten. Over die Seine; gisteren had ik het al gezien en vandaag weer, dat er af en toe fuiken in liggen, met als doel om het drijvende afval te verzamelen. Bij de fuik die ik op de foto heb gezet, stond een bord met hoeveel vuil ze jaarlijks uit de rivier vissen (wat ik alweer vergeten ben), maar ook dat dit vuil voor 70 tot 80% een natuurlijke oorsprong heeft. Dat verbaasde mij nogal, want als je het vuil in zo'n fuik ziet liggen vallen vooral alle plastic flessen e.d. op, maar als ik goed kijk geloof ik best wel dat maar een kwart van het vuil van mensen afkomstig is.

27-12-2016
Ik wandel nog steeds door de voorsteden van Parijs, voor de eerste keer deze wandeling liep ik vandaag langs bebouwde akkers. Ik zag er grassprieten op staan waarvan ik vermoed dat het over een aantal maanden graanstengels zijn. Het wandelen ging lekker vandaag, het is een mooie route. Het enige dat een beetje mis ging was het koffiedrinken. Ik ging bij Evry de brug over en voordat ik mijn terugweg aanvaarde wou ik eerst een bakkie doen. Bij de rivier was geen café, dus liep ik het stadje in. Snel kwam ik een kaart tegen en daarop dacht ik te zien dat ik vlakbij het centrum was. Maar dat bleek een Centre Commercial te zijn of eigenlijk te zijn geweest. Het was een betonnen kolos met op het dak een groot plein, waar winkels omheen stonden met daarbovenop flats. Dat was heel modern in de jaren 70. Nu stonden de winkels leeg, alleen de bakker, de slager en de apotheek waren nog actief. De bar dus niet, dus ik verder. Ik had een Chinees uitziend gebouw gezien, dat had iets van horeca kunnen zijn, maar bleek nog in aanbouw te zijn. Pas een heel eind verder, wandelend door een park en via spekgladde bruggen wat grote wegen kruisend, kwam ik in een soort van centrum. Daar heb ik koffie gedronken. Met al het zoeken heeft mijn koffiepauze anderhalf uur geduurd waarvan ik slechts een kwartier in de bar heb gezeten.

28-12-2016
Toen ik gisteren op de kaart keek vreesde ik vandaag wat problemen met wandelen te hebben. Ik wandel nu steeds aan de ene kant van de rivier heen en aan de andere terug. Dat betekent dus dat ik een brug nodig heb en de volgende brug vanaf die tot waar ik gisteren was gekomen was hemelsbreed 10 Km verder. Het is een rivier, geen kanaal, dus 10 Km hemelsbreed is gauw 3 uur wandelen en dan moest ik ook nog eens terug. Na een uur wandelen kwam ik bij een stuw en sluis waar een voetgangersbrug overheen liep. Die heb ik genomen en rond koffietijd was ik weer bij mijn auto. Na de koffie ben ik naar brug gereden die ik oorspronkelijk als keerpunt voor vanmorgen had en ben ik vanaf daar gaan hardlopen. Mijn inschatting van 3 uur wandelen bleek te kloppen, want hardlopen gaat dubbel zo snel als wandelen en nu had ik een uur nodig voordat ik over de stuw liep. Weer een uur later was ik terug bij mijn auto, tijd voor een late lunch. Na de lunch was het zo laat dat ik het niet zag zitten om nog naar de volgende brug te wandelen, die brug zou ik misschien nog voor donker halen, maar te terugweg zeker niet. Dus heb ik maar besloten om die wandeling tot morgen uit te stellen.

29-12-2016
Het was een goede keus gisteren. Ik heb vanmorgen het stuk gewandeld dat ik in eerste instantie gisterenmiddag wou doen. Had ik dat gedaan dan was ik van om 7 uur 's avonds terug geweest, dus had ik anderhalf uur in het donker moeten lopen. Dat zou vervelend zijn geweest, want het ging grotendeels door onverlicht natuurgebied en een klein deel langs een drukke weg zonder voetpad. Daarnaast had ik er dan niet zo van kunnen genieten als ik vandaag heb gedaan. Mooie natuur en regelmatig staan er mooie villa's en kastelen langs de rivier.

30-12-2016
Vandaag niet van mooie vergezichten kunnen genieten. Het was mistig, vanmorgen kon ik niet eens de andere oever van de rivier zien. Het is in de loop van de dag wel wat beter geworden, maar opgelost is de mist niet. Daarnaast is het koud, gisterenavond had ik dat al door, dus had ik mijn verwarming op de laagste stand aan laten staan. Dat was maar goed ook, want anders was vanmorgen mijn melk bevroren geweest. De bevroren rijp die vanmorgen op de bomen en struiken zat, was er aan het eind van de middag nog steeds. Ook vanavond is het weer erg koud. Te koud voor Champagne. Toepasselijker zou zijn als ik hier morgenavond met de jaarwisseling zou zijn, maar vandaag ben ik al in het stadje Champagne sur Seine. Het stadje heeft trouwens niets met de bubbelwijn te maken, die dankt zijn naam aan de streek waarin Reims en Epinal liggen, 100 Km ten oosten van hier.

31-12-2016
Nadat ik deze laatste dag van het jaar in Champagne wakker was geworden ben ik vanmorgen gewandeld naar de brug tot waar ik gisteren was gekomen. Rond 11 uur was ik weer terug, toen koffie en daarna boodschappen wezen doen. In een dorpje net buiten Champagne heb ik mijn auto neergezet en mijn lunch gegeten. Om 1 uur 's middags ben ik vertrokken richting de volgende brug. Ik had berekend dat als ik daar om 3 uur zou zijn ik mooi om 5 uur weer bij mijn auto terug zou zijn. Maar om 3 uur had ik door dat ik dat niet ging halen, ik was nog een heel stuk van de volgende brug. Wel zag ik een bordje staan dat verwees naar een “barrage”. In de hoop de hoop dat er een voetgangersbrug over die stuw was ben ik daarheen gewandeld en het zag er goed uit. Tot ik bij de trap naar de brug was, die was met een groot hek afgesloten en er stond een bord dat videobewaking was. Dus helaas, dan had ik nog hoop dat er langs de spoorbrug die daar vlakbij was nog een voetpad was, maar ook dat was niet het geval. Dus ik moest door naar de echte brug in het centrum van de stad. Bijna twee uur later dan de eerste keer was ik weer terug bij de stuw, maar dan aan de andere kant. Het stuk vanaf daar ging vrij voorspoedig, om half 7 was ik weer bij mijn auto, de laatste 3 kwartier had ik in het donker gelopen, maar gelukkig was het grootste deel voorzien van straatverlichting.



Geen opmerkingen: