zondag 8 januari 2017

1-1-2017 t/m 7-1-2017

1-1-2017
Zo rustig als 2017 ben ik een jaar nog nooit begonnen. Gisterenavond om 11 uur ben ik mij auto
uitgegaan om te kijken waar er wat te doen was. Ik heb een half uur door het centrum van Montereau gelopen, maar de stad was nagenoeg uitgestorven. Ik bleek een rondje gelopen e hebben toen ik de kerk weer zag waar mijn auto bij geparkeerd stond. Dus maar weer ingestapt, de verwarming nog even wat hoger gezet en wat gaan lezen. Om middernacht hoorde ik één rotje en twee toeterende auto's, daarna was het weer rustig en ben ik maar mijn bed ingekropen. Toch was dit een bijzondere stad deze jaarwisseling, want er lag sneeuw. Vlak voordat ik gisteren Montereau binnenliep liep ik ineens in de sneeuw en toen ik vandaag aan de andere kant de stad uit wandelde, liep ik nog 2 Kilometer in de sneeuw, maar daarna was het weg. Een creatieve local heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik een mooie foto bij dit eerste stukje van dit jaar kan zetten.

2-1-2017
Gisteren maakte ik mij wat zorgen over de wandeling van vandaag. Ik ben in een gebied aanbeland waar veel zand gewonnen werd en nog steeds wordt. Het gevolg is dat de rivier omzoomd is met grote meren, die soms met de rivier in verbinding staan en soms niet. Het gevolg is dat het niet mogelijk is om langs het jaagpad de rivier te volgen, want daarvan ontbreekt af en toe een stukje. Gisteren een route uitgestippeld waarmee het wel moest lukken, maar het was een flink end. Als het meezat zou ik rond een uur of 2 bij mijn auto terug zijn, het werd kwart over twee, dus ging het goed en had ik het redelijk geschat. Dat het schatten niet altijd goed gaat bleek vanmiddag. Om half vier vertrok ik voor een wandeling van een uur of maximaal anderhalf, maar het was half zeven toen ik pas terug was. Het had nog een voordeel dat ik vanmorgen wat om moest lopen, daardoor kwam ik door een dorp waar blijkbaar een wedstrijd was wie de mooiste kerstversiering had. Leuk om te zien.

3-1-2017
Net als gisteren heb ik vandaag ook weer gemerkt dat het steeds moeilijker wordt de rivier te volgen. Hij meandert hier nogal en de scheepvaart wordt sommige stukken via een naastgelegen kanaal geleid. Vandaag trouwens voor het eerst sinds vorige week zondag een Nederlands schip langs zien varen, maar terug naar waar ik was. Doordat het moeilijker wordt de rivier te volgen, heb ik soms de keuze om of de weg te volgen die op mijn Tomtom staat of over een landbouwweg te gaan lopen. Vooral als de weg op de kaart een drukke doorgaande weg is, kies ik vaak voor de landbouwweg, ondanks dat die vaak modderig en daardoor glad zijn. Naast dat ik moet oppassen om niet uit te glijden, hebben die wegen nog een nadeel, soms houden ze ineens op. Dan kan ik terug lopen, maar meestal is dat een heel end en kies ik ervoor om langs de rand van een veld verder te gaan. Vandaag was dat een stuk pas omgeploegd land, met als gevolg erg modderige schoenen.

4-1-2017
Het was de bedoeling dat ik vanmorgen na de koffie een uurtje ging hardlopen. Het begon goed, na een half uur was ik bij de volgende brug en begon ik aan de terugweg. Alleen had ik gezien dat aan de andere oever van de rivier een kerncentrale stond, dus vermoede ik dat er daar geen paadje langs het water was. Een gemarkeerde wandelroute terug was er ook niet, dus ben ik maar de geasfalteerde wegen gaan volgen. Dat bleek flink om te zijn, ik had 143 minuten gelopen toen ik bij mijn auto terug kwam. Maar ik moet het positief bekijken, ondanks het feit dat ik 3 kwartier meer heb gelopen dan ik momenteel maximaal doe, ging het heel lekker. Wat iets minder lekker is, is de temperatuur is mijn camper momenteel. Mijn verwarming is ermee uitgescheden, want de accu is leeg. Ik heb al meer dan een week de zon niet gezien en de dagen zijn kort, zodat ik met mijn kachel meer stroom gebruik dan mijn zonnepanelen opleveren.

5-1-2017
Gisteren schreef ik nog dat ik hem al zo lang niet gezien had, maar vanmorgen zag ik hem ineens boven de horizon uitkomen, de zon. In de loop van de dag ging hij af en toe achter wolken schuil, maar het merendeel van de dag was het zonnig. Ik had goede hoop dat het voldoende zou zijn om de hele avond mijn verwarming te laten draaien, maar vanavond om half negen hield hij er weer mee op. Het feit dat de zon niet erg hoog komt en de dagen nog erg kort zijn zorgen er toch voor dat mijn zonnepanelen te weinig stroom produceren. Het kan er ook mede mee te maken hebben dat die dingen al een jaar of 15 oud zijn, ik heb begrepen dat hoe ouder ze zijn de opbrengst terugloopt. Omdat het niet echt fijn is om in de kou te zitten heb ik besloten om maar richting huis te gaan. De timing is perfect, want vanmorgen heb ik deze etappe van mijn wandeling langs de Seine afgerond. Nog niet mijn hele wandeling langs die rivier, want 100 Km ten zuiden van waar ik vanmorgen was, is er nog een stuk van hemelsbreed 50 Km waarlangs ik nog niet gewandeld heb. Die bewaar ik voor een volgende keer.

6-1-2017
Het was niet handig dat de afgelopen nacht mijn verwarming het niet deed. Het was namelijk de koudste nacht van het jaar en van deze reis tot nu toe. Volgens mijn thermometer heeft het ruim 5 graden gevroren, maar toen rond half 9 aan het hardlopen was zag ik er aan een gebouw eentje hangen die -6 aangaf, terwijl die van mij toen al tot -4 gestegen was. Het gevolg was erg koude vingers bij het hardlopen, hard krabben (vooral aan de binnenkant) om mijn ruiten doorzichtig te maken en een klont ijs in de fluitketel toen ik koffie ging zetten. Gelukkig heb ik een goed dekbed, dus ondanks de kou heb ik goed geslapen. Een gevolg van de kou is dat ik besloten heb om mijn reis nog een dag korter te maken, ik ben vandaag naar huis gereden. Het hele zonnige weer heeft mij toen ik door Noord Frankrijk reed nog wel even aan het twijfelen gebracht, maar toen ik eenmaal de Vlaamse radio kon ontvangen en hoorde dat er voor de komende nacht sneeuw en ijzel wordt voorspeld was de twijfel weg. Dus ben ik weer thuis.

7-1-2017
Toen ik vanmorgen bij het wakker worden het journaal hoorde, concludeerde ik dat het heel verstandig van mij is geweest om gisteren naar huis door te rijden, want de wegen waren spekglad. Niet alleen door de ijzel, maar er was ook een laagje sneeuw gevallen. Vorige week is er wat anders op mijn balkon gevallen, want in de sneeuw zag ik ook vuurwerkresten liggen. Die heb ik nog maar even laten liggen, ik ruim ze wel op als mijn balkon droog is. Opruimen heb ik vandaag wel wat gedaan, maar nog niet alles, ik heb zelfs nog niet alles uit mijn auto gehaald. Verder ben ik vandaag naar AH gegleden om boodschappen te doen, lekker boerenkool gegeten vanavond.



Geen opmerkingen: