zaterdag 25 juni 2022

18-6-2022 t/m 24-6-2022

 18-6-2022

Gisterenavond had ik in eerste instantie mijn auto op niet zo'n handige plaats neergezet, aan de oever van een meer. Op zo'n plaats sta ik vaker, maar blijkbaar stond ik ditmaal in het habitat van een familie muggen. Ondanks dat ik snel mijn deur dicht had gedaan en ik flink aan het meppen was, bleven er steeds maar meer komen. Rond een uur of 10 had ik er genoeg van en heb ik mijn auto verplaatst naar een plek een halve kilometer verderop, die ik tijdens het hardlopen gezien had. Het aantal muggen leek er minder, maar ik heb er in de loop van de avond en nacht nog flink wat afgemaakt. Door het hardlopen wist ik dat er weinig te beleven was rond de plaats waar ik stond, dus na het ontbijt ben ik weggereden. Dat rijden ging niet zonder risico, want af en toe probeerde ik een mug dood te slaan en op die momenten was ik niet helemaal koersvast.

Na anderhalf uur rijden kwam ik bij de eerste aantrekkelijke plaats om te stoppen. Na de koffie besloot ik daar nog even te blijven staan tot het ophield met regenen. Ik sta nog steeds langs de Piteälven en gezien de onstuimige en harde stroming in die rivier is dit niet de enige plaats waar het de hele dag regent.



19-6-2022

Het is uiteindelijk droog geworden. Vanmorgen eerst nog even met de paraplu gewandeld, maar na een uurtje kon ik die inklappen. Na het wandelen heb ik koffie gedronken, toen een stukje gaan rijden. In Arvidsjaur gestopt, gewandeld, een foto van de kerk gemaakt en een boterhammetje gegeten. Daarna weer een stukje verder gereden en in Glömmerträsk bij een oude watermolen gestopt. Daarvandaan heb ik anderhalf uur hardgelopen en gegeten. Straks ga ik er lekker slapen. Een bijzondere nacht, want voor het eerst sinds enkele weken staat er weer een maan in de voorspelling op mijn telefoon. Die staat er bij nachten zonder wolken, maar de afgelopen weken stond er daar dan een zonnetje.



20-6-2022

Net als gisteren heb ik vandaag niet zoveel te melden. Ik heb ongeveer 100 Km naar het zuiden gereden, wat gewandeld, getankt en boodschappen gedaan. Dat op een dag dat wolken en de zon elkaar afwisselde, dus best lekker weer.



21-6-2022

Een van de grote voordelen van met een camper reizen is dat je makkelijk wild kan kamperen. Het enige dat ik nodig heb om ergens te overnachten is een mooie, relatief vlakke parkeerplek, Soms is het wel even zoeken voordat ik die vind. Het leek in eerste instantie snel te gaan, een paar kilometer voor Åsele stond een bord dat verwees naar een wandel en skigebied 3 Km verderop. Ik ben er naartoe gereden en het zag er prachtig uit, alleen lag de parkeerplaats op een helling, waardoor ik met geen mogelijkheid een mijn auto er recht op kon zetten. Toen maar naar de stad gereden, de parkeerplaatsen die daar waren lagen allemaal vlakbij huizen en dat heb ik liever niet. Toen naar de Rastplats, de parkeerplaats langs de weg. Bij de meeste daarvan staat tegenwoordig een bord dat je er niet mag overnachten maar bij deze niet, desondanks doe ik het liever niet, maar voor een keer moet het kunnen. Vanaf daar ben ik gaan hardlopen, daarbij kwam ik erachter dat er 200 meter verder een camping was, dan vind ik het wel bezwaarlijk. Tijdens het verdere hardlopen heb ik naar een alternatief gezocht en die gevonden. Net na de stad vond ik een niet meer gebruikt stuk weg, waar ik mooi kon staan en niemand tot last ben. Blijkbaar heb ik nog iemand geïnspireerd om hier ook te overnachten, want een uurtje nadat ik hier was gaan staan kwam een campertruck terug die ik eerder richting de stad had zien rijden en die mastodont werd een stukje voor mijn camper geparkeerd.



22-6-2022

Vanmorgen ben ik teruggereden naar de plaats waar ik gisteren in eerste instantie had willen overnachten, als ik ga wandelen is het niet erg dat mijn auto een beetje scheef staat. De wandeling was mooi, ondanks dat het een langlaufpiste was, lag er bijna geen modder op de route. Hij was wel een beetje kort, maar er was nog een andere route, die ging richting stad. Eerst over het parcours van een sleeplift naar beneden en toen het bos is. Na een klein stukje in het bos bleek dat vooral moeras te zijn, dus heb ik me omgedraaid en ben ik via de skipiste weer omhoog gelopen. Daar heb ik de auto gepakt en ben ik daarmee naar de stad gereden.

Aan het eind van de morgen ben ik echt vertrokken maar na minder dan kilometer ben ik weer gestopt bij een meertje waarvandaan een wandelparcours begon. Het was prachtig, klimmen en klauteren en aan het eind kwam je waar gigantische rotsblokken op elkaar balanceerde waardoor er een soort van grot was.



23-6-2022

Het grootste deel van de dag heb ik in Sollefteå doorgebracht. Ik geloof niet dat ik daar eerder geweest was, want er was niets dat mij bekend voorkwam. Een leuke kleine stad, direct grenzend aan het centrum is er een park daarachter de rivier. Een kilometer stroomafwaarts in die rivier ligt er een eiland dat met een brug verbonden is aan de linkeroever. Dat eiland bestaat vooral uit bos, het was er lekker wandelen. Vanmiddag nog in een ander bos gewandeld, over loipes, was ook mooi. Daarna ben ik vertrokken en op zoek gegaan naar een plek om te overnachten. Het duurde lang voordat ik een geschikte plek had gevonden, maar mijn geduld werd beloond, ik heb hier een prachtig uitzicht.



24-6-2022

Er was niet alleen een prachtig uitzicht op de Boda Rastplats, maar ook een heel bijzonder toilet. Het lijkt mij heel gezellig om naast elkaar te kunnen zitten, maar ik ben maar alleen, dus heb ik er maar een van beide gebruikt.

Op deze prachtige Midsommarafton ben ik via een erg mooie route naar mijn zus gereden. Op de dam bij Gimafors heb ik een tussenstop gemaakt. Eerst heb ik daar een klein uurtje hardgelopen en daarna ben ik er gaan lunchen.




Geen opmerkingen: