vrijdag 24 juni 2022

11-6-2022 t/m 17-6-2022

 11-6-2022

Nog even terugkomen op mijn vorige stukje. Toen ik om 1 uur naar bed ging stond de zon nog steeds boven de horizon. Rond een uur of 2 werd ik even wakker toen scheen hij weer fel door mijn gordijnen, ik vermoed daarom dat hij de afgelopen nacht niet helemaal onder is gegaan. Dat doet me trouwens afvragen wanneer men iets nu precies een zonsondergang noemt, is het net als bij het voetbal waarbij de bal de doellijn volledig gepasseerd moet zijn of moet de helft van de horizon gepasseerd zijn of slechts een gedeelte? Als ik thuis ben moet ik dat maar eens opzoeken.

Vanmorgen toen ik wakker werd scheen de zon nog steeds fel. Ik ben even 100 meter naar beneden gelopen, naar de oever van het meer. Dat was de wandelroute die ik van die parkeerplaats kon doen, de hiking trail was wegens onderhoud afgesloten. Ik ben verder gereden tot een volgende parkeerplaats waar wandelroutes over en rond een berg met skipistes liepen. Ik heb beide gewandeld.



12-6-2022

Ik was gisteren in Muonio, een piepklein dorp, maar waar wel 4 benzinestations en 2 supermarkten waren. Het meest opvallende aan het dorp was de slogan: ”Happy by nature”. Bij dat dorp kon ik kiezen of ik via de Finse of de Zweedse kant van de grensrivier verder ging. Ik koos voor de Finse, die was 2 Km korter en dan kwam ik 90 Km verder in een grensplaats uit die er ongeveer even groot uitzag als Muonio. In eerste instantie was dat een goede keuze, ik vond een mooie parkeerplaats om te overnachten en het was een mooie route. De grensplaats (hij heeft een moeilijke naam die ik op zou moeten zoeken, maar daar heb ik geen zin in) bleek toch een stuk kleiner dan verwacht, geen supermarkt en maar één tankstation. Diesel was er 17 cent duurder dan waar ik gisteren voor had kunnen tanken, want geen concurrentie. Ik had dus beter gisteren kunnen tanken. Boodschappen heb ik uiteindelijk maar aan de Zweedse kant van de grens gedaan, daar vond ik een kleine en dure supermarkt. Ik wou brood kopen, maar 41 Kroon, 4 euro voor een halfje brood vond ik wat al te gortig, gelukkig had ik in mijn voorraadkast nog een pak Hollands roggebrood liggen, dus ben ik daar maar aan begonnen.



13-6-2022

Ik heb op een prachtige plek overnacht. Aan een meer een mooie vlakke geasfalteerde plek Wel langs de E45 maar daar reed vannacht zo weinig verkeer dat ik er geen enkele last van heb gehad. Toch had ik de verkeerde keus gemaakt, want 20 Km verder was er nog zo'n plek en die was nog mooier.

Vandaag heb ik 150 Km gereden en ben geëindigd in Kiruna. Het was niet mijn bedoeling om zo ver te rijden, maar ik kwam helemaal niets tegen. Voordat ik deze stad bereikte was de enige supermarkt die ik tegenkwam in een dorpje halverwege, het grootste dorp van de gemeente met wel 800 inwoners. Op een informatiebord heb ik gelezen dat de gemeente Kiruna een oppervlakte heeft die gelijk is aan die van 3 zuidelijke provincies van Zweden samen, nou zegt mij dat niet zoveel, maar als ik de afstanden bekijk, dan denk ik dat het ongeveer zo groot is als België.



14-6-2022

Kiruna is een bijzonder stad. Alleen de naam al, Kiruna Söderberg was de eerste die hier geboren en gedoopt werd, in 1899. In 1926 is ze overleden maar liet een dochter achter die als tweede naam Kiruna had en ook haar dochter en kleindochter kregen die naam. De stad wordt gedomineerd door de mijn die er naast ligt. Die mijn groeit en vanwege het vele erts dat eronder ligt gebeurt dat in de richting van de stad. De doorgaande weg naar Narvik is inmiddels naar de andere kant van de stad verplaatst. Het monumentale stadhuis en een aantal wooncomplexen zijn afgebroken en een aantal andere gebouwen zijn verplaatst. Zolang de mijn die grond nog niet nodig heeft zijn ze vervangen door een park. Een andere woonwijk, iets verderop staat inmiddels leeg en is met met hekken omringd, ook deze goede huizen zullen binnenkort gesloopt worden.



15-6-2022

Niet alles klopt helemaal wat ik de afgelopen twee dagen geschreven heb. Vandaag kwam ik en informatiebord tegen waarop stond dat de gemeente Kiruna ongeveer 20.000 Km2 groot is. België is volgens mij groter, maar er zijn diverse landen die kleiner zijn dan deze gemeente.

Het verhaal van gisteren dat in 1899 het eerste kind in de stad werd geboren en gedoopt en dat de stad in 1900 dezelfde naam kreeg klopt. Het is mij alleen niet duidelijk of de stad nu echt naar het meisje vernoemd is, het kan ook toeval zijn, vandaag las ik dat Kiruna een verbastering is van een woord in het Sami dat ik samen met de betekenis ervan inmiddels alweer vergeten ben.

Genoeg over Kiruna, dat heb ik inmiddels ook verlaten en ik sta nu langs een meer waar ik vanmiddag een mooie wandeling rond heb gemaakt. Vanavond heb ik op verzoek mijn auto nog even verplaatst, waar ik stond moest een vrachtauto staan om zijn lading vis te lozen. Dat gebeurt hier bij veel meren, de visvoorraad wordt met gekweekte vis weer bijgevuld. Hiervoor wordt de opbrengst van de visvergunningen gebruikt.



16-6-2022

Het ging bijna mis vanmorgen. Gisteren had ik de wandeling rond het meer gelopen die op een bord aangegeven stond. Dezelfde nog een keertje lopen zag ik niet zitten, maar ik wou ook niet direct na mijn ontbijt wegrijden. Ik liep de weg achter mijn camper in en tot mijn verbazing zie ik dat daar een geitenpaadje begint en dat er oranje cirkels om bomen staan, er bleek nog een wandeling te zijn die niet op het bord staat aangegeven. Ik wist dus niet hoe de route liep en hoe lang hij was, maar ik ben hem maar gewoon gaan volgen. Het was eigenlijk een nog mooiere wandeling als gisteren. Het pad slingerde nogal, dus helemaal precies wist ik niet welke richting ik uitging, maar ik had het idee dat ik weer dicht bij mijn auto was toen de route op een bosperceel uitkwam waar de bomen nog niet zolang geleden geoogst waren. In eerste instantie ging het nog goed, ze hadden van de eerste boom met een cirkel het onderste gedeelte van de stam, met de cirkel laten staan. Daarna zag ik geen cirkels meer, maar wel een meer en daar ben ik naartoe gelopen en vond ik de route weer. Voor even want na het meer, vond ik nog twee stammen met cirkel en daarna niks meer. Het was een groot gebied waar de bomen weg waren en ik wist niet waar ik moest zoeken, dus besloot ik om maar terug te wandelen. De route tot het meer had ik vrij snel weer gevonden, maar daarna was ik hem helemaal kwijt. Nu weet ik dat als ze bomen kappen ze ook altijd een weg hebben waarover de stammen afgevoerd worden, dus ben ik langs de rand van het kale bos gaan lopen. Dat duurde iets langer dan ik verwacht had. Opeens zag ik weer een boom met een cirkel en die stond langs een karrenspoor, ik kon mij niet herinneren dat ik op de heenweg over een karrenspoor gewandeld was, maar ik ben het toch maar gaan volgen. 100 Meter verder kwam ik op een semi verharde weg uit, die ik herkende als de weg waar ik gisteren over gereden en hardgelopen had. 5 Minuten later was ik weer terug bij mijn auto.



17-6-2022

Pas na half 10 werd ik vanmorgen wakker, ontbeten, een wandeling gemaakt, koffie gedronken en toen vertrokken. De eerste 15 Km gingen een beetje moeizaam wegens wegwerkzaamheden. Ze zijn bezig de E45 van nieuw asfalt te voorzien en je kan hier niet even een omleidingsroute instellen. Dus moest ik hele stukken over steentjes rijden. Gelukkig was er na de 15 Km weer gewoon asfalt.

De eerste plaats waar ik stopte was bij een stuwdam. Daar was een wandeling uitgezet met informatieborden over de dam. Ruim 100 jaar geleden, rond de eeuwwisseling, was er veel behoefte aan elektriciteit voor in de mijnen en vooral voor het transport van het ijzererts. Als proefproject werd bij Porjus, toen een dorpje met 8 inwoners, een stuwdam en waterkrachtcentrale gebouwd. Het meeste materiaal dat voor de bouw nodig was, werd te voet van het 45 Km verderop gelegen Gällivare aangevoerd. Dragers kregen hiervoor een vergoeding van 50 öre per kilo. Gemiddeld droegen ze zo'n 50 Kg, dus leverde ze dus 25 Kronen op, wat overeenkomt met 1.250 Kroon nu, zo'n 125 Euro. Dat leek mij redelijk betaald voor 2 dagen sjouwen, maar toen realiseerde ik me dat ze ook nog eens zonder lading terug moesten, dus in totaal waren ze 4 dagen onderweg. Hun inspanningen hebben in ieder geval wel resultaat gehad. De proef met de dam is geslaagd, momenteel wordt ongeveer een derde van de Zweedse elektriciteit met waterkracht opgewekt.




Geen opmerkingen: