zondag 24 maart 2019

17-3-2019 t/m 23-3-2019


17-3-2019
Het weer wordt beter, toen ik vanmorgen opstond scheen de zon. Dat bleef niet zo, want tijdens mijn ontbijt was de hagel niet alleen broodbeleg. Maar in de loop van de dag liet de zon zich toch vaak zien. Vanmiddag van het weer geprofiteerd, een lekkere wandeling gemaakt.

18-3-2019
Mijn oude flat was op het journaal vanavond. Een ooggetuige van de schietpartij in de Utrechtse tram werd geïnterviewd en op de achtergrond zag ik mijn flat staan. Dat is aan de andere kant van het Kanaleneiland dan waar het gebeurt is, maar het is een kruispunt waar ik tussen 1988 en 2005 heel regelmatig langs kwam.

19-3-2019
Eindelijk was het weer goed genoeg om een lange wandeling te maken, dat heb ik dan vanmiddag ook gedaan. Ik ben naar de Lloydpier gelopen, ik was benieuwd wat de lichtjes waren die ik gisterenavond vanuit mijn raam zag. Ik dacht dat het kranen waren en dat klopte.

20-3-2019
Ik mocht vandaag nieuwe overburen kiezen. Ik had zelfs in het gebouw van het Waterschap kunnen stemmen, maar het stemlokaal bij mijn achterburen was nog dichterbij. Rond half drie ben ik gaan stemmen en ik hoefde nauwelijks te wachten.

21-3-2019
Voetbal zitten kijken vanavond, de interland tussen Nederland en Wit Rusland. Het was niet heel erg spannend, want binnen een minuut stond Oranje voor. Uiteindelijk wonnen ze met 4-0, terwijl Nederland de laatste 20 minuten met 10 man moest spelen door een blessure van de laatste wissel. Het gevolg is dat ze nu eerste in de poule staan. Duitsland staat nu derde, het zou leuk zijn als dat zo zou blijven. Ik wist dat het goed ging met het Nederlands dameselftal, maar niet dat het zo goed ging dat de UEFA bang is dat Koeman stiekem dames opstelt. Voor aanvang van de wedstrijd was er beeld uit de catacomben en voelde de scheidsrechter alle Nederlandse spelers aan de borst, blijkbaar om te controleren of ze geen tieten hadden. Een raar gezicht.

22-3-2019
De lente is gisteren officieel van start gegaan en vandaag ook qua weer. Vanmorgen was het nog erg mistig, maar vanmiddag heb ik in de zon gewandeld en daarbij had ik er spijt van dat ik mijn jas had aangedaan. Ik wandelde langs de Plas en er waren daar zelfs al mensen in het water. Dat lijkt me nog best koud.

23-3-2019
Ik had mijn stukje gisterenavond al geschreven toen ik door mijn slaapkamerraam zag waarom ik de brandweer had horen uitrukken. De oranje gloed die ik zag veranderde in een buitengewoon felle brand toen ik hem via mijn verrekijker bekeek. Het perspectief van wat nou waar staat is door alle bebouwing overdag al moeilijk en als het donker was het bijna onmogelijk om te zien waar het was. Ik dacht dat het bij de Boezembrug was, maar op internet is een site waarop alarmmeldingen worden weergegeven en daar zag ik dat het de Gerdesiaweg was. Gezien de omvang van het vuur dacht ik dat het de sporthal was, maar in het journaal op Radio 1, landelijke radio dus, werd om middernacht melding gemaakt van de brand en dat het een flat was en dat de omwonende waren opgevangen in de sporthal. Vanmorgen heb andere route gelopen dan ik eerst van plan was, want ik was wel nieuwsgierig. Het bleek de bovenste verdieping van een portiekflat te zijn, waar niet veel meer van over was dan een buitenmuur en wat restanten van het dak.
Mijn aangepaste hardlooproute ging verder langs de Gordelweg, aan het eind daarvan richting de Schie, die ik volgde tot de Lage Erfbrug bij Delfshaven. De rijbaan van die brug was geblokkeerd met een auto van Stadstoezicht en aan de overkant zag ik veel politie die de boel afgezet hadden. Ik heb nog even over mijn schouder gekeken wat er aan de hand was, maar ben verder gewoon doorgelopen. Thuisgekomen heb ik de app van RTV Rijnmond opgestart en zag ik dat het te maken had met handgraten die men aan een winkelpand had opgehangen. Al met al was het dus een spectaculair rondje hardlopen vanmorgen.

Geen opmerkingen: