zondag 6 mei 2018

26-4-2018 t/m 5-5-2018


26-4-2018
Ik ben vandaag aan het waterfietsen geweest. Van de week was ik al een paar keer langs een bord gefietst waarop stond dat het fietspad overstroomd was, maar het was steeds droog. Vandaag niet, ik had het kunnen weten want er stond nu ook een hek dwars over het fietspad. Ik ben erlangs gefietst en een stukje verder stond over het hele fietspad gedurende een tiental meter een laag water van enkele centimeters diep. Geen probleem, er rustig doorgefietst om niet teveel te spetteren. Daarna nog zo'n plas, daarna een bocht en weer een plas, alleen deze was beduidend dieper, ik schat een centimeter of 30. Rustig er doorheen rijden ging wel, maar die laag water remde zoveel af dat ik wel moest gaan trappen om niet stil te vallen. Het gevolg was dat mijn schoenen, sokken en broekspijpen tot ruim boven mijn enkels doorweekt waren. Gelukkig kon het daarna opdrogen.

27-4-2018
Oranje komt van de Franse stad Orange, maar ondanks dat wordt hier koningsdag niet gevierd. Ik wou het wel een beetje vieren, maar oranje tom-poezen hadden ze niet bij de bakker in St. Jean de Luz waar ik gestopt was om koffie te drinken. Wel hadden ze iets dat er op leek, mille-feuille. Het verschil met een tom-poes was dat drie lagen bladerdeeg had, wat ik wel handig vond, wat nu spoot de banketbakkersroom er minder hard uit als je er hap van nam. Dat laatste heb ik diverse keren met veel plezier gedaan, wat het was smakelijk.

28-4-2018
Vanmorgen eerst naar Hendaye gefietst. Daar ging de fietsroute midden door een beurs, een soort van braderie, die ze daar aan het opbouwen waren, maar ik kon er gewoon doorfietsen. Wel ben ik even gestopt om mijn telefoon in een plastic zakje te doen, want het begon te regen. Het was nauwelijks nodig, want voordat ik in Spanje was hield de regen weer op. Terug gefietst over een andere route, dat was korter, maar ik merkte er ook dat ik in de Pyreneeën zit, want er zat een stuk ik waar ik ruim 3 Km moest klimmen. Dat was nog niks, want vanmiddag, nadat ik de braderie nog een keer, nu wandelend, bezocht had, ben ik over een pas van 544 meter hoog gefietst, die klim was ruim dubbel zo lang. Ook toen heb ik voor een alternatieve terugweg gekozen, die was veel vlakker en sneller, maar ik kwam wel in een stortbui terecht.

29-4-2018
Ik dacht vanmorgen even naar het punt toe te fietsen tot waar ik gisteren was gekomen. Dat viel nogal tegen, ik was om half negen vertrokken en vanmiddag pas na vieren weer terug. Heen ging het relatief goed, maar op de terugweg ben in in Donostia-San Sebastián de weg flink kwijt geweest. Eén keer kwam ik na een uur weer terug op een plaats die mij bekent voorkwam, want ik was er al eerder geweest. Het probleem is dat er weinig doorgaande wegen zijn, behalve snelwegen en de bergen zorgen voor nog wat extra problemen, Uiteindelijk ben ik op een punt uitgekomen waar ik de keus had tussen een onzekere route naar links of rechtdoor gaan en weten dat ik op de goede weg zat. Voor dat laatste heb ik gekozen alleen had het wel een nadeel, het ging eerst een paar kilometer stijl een berg op, dusdanig stijl dat ik een flink deel ervan niet fietsend kon afleggen. Maar eenmaal boven werd ik wel beloond met hele mooie uitzichten.

30-4-2018
Vanmorgen een uurtje wezen hardlopen. Na mijn ontbijt ben ik eerst het dorp ingelopen om boodschappen te doen, want ik weet niet of dat morgen wel kan, alhoewel ik vermoed dat 1 mei hier geen feestdag is, ik geloof niet dat Franco daar echt een voorstander van was. Toen ik met de boodschappen net weer terug in mijn camper was, hoorde ik regendruppels op mijn dak. Toen eerst maar koffie gedronken, daarna was het droog en ben ik gaan fietsen. Het ging goed, maar ik merk wel dat mijn spieren wat aan het protesteren zijn tegen de hoge inspanning die ik van ze vraag. Vanmiddag wou ik na de lunch vanuit een volgend dorp weer verder gaan fietsen, maar het regende. Rond vier uur was het droog, maar dat vond ik te laat, toen ben ik het dorp even ingelopen, gelukkig had ik mijn regenjas aan, want het bleef niet droog.

1-5-2018
Toch raar dat sommige details van mijn lagereschooltijd nog zo duidelijk in mijn geheugen staan. Vandaag toen ik Biscaye binnen fietste moest ik eraan denken dat mijn meester toen wij met aardrijkskunde deze Golf behandelde vertelde dat het erom bekend staat dat het heel onstuimig kan zijn en een scheepskerkhof is. Daar valt nu weinig van te merken, deze hele fietstocht tot nu toe trouwens niet, want de afgelopen twee weken is het nagenoeg windstil geweest. Wel wat licht regen vanmorgen, maar ik ben niet helemaal nat geworden. Was ik dat geworden dan had het vanmiddag weer op kunnen drogen, want het was een tijdje heerlijk zonnig.

2-5-2018
Een inspannende dag vandaag. Ik had overnacht op 20 Km van het punt tot waar ik gisteren was gekomen, dus daar ben ik vanmorgen eerst naartoe gefietst. Dat viel tegen, toen ik het gisteren met de auto reed had ik niet in de gaten dat het zoveel klimwerk zou zijn. Na de koffie ben ik naar de volgende stad gereden. Dat begon met een paar kilometer klimmen en vervolgens bleef ik een tijdje op niveau en dacht er zal straks wel een afdaling naar het dorp komen. Die kwam, alleen eerst kwam ik nog een bord tegen dat ik anderhalve kilometer lang 9% omhoog moest. Daarna was het dus een hele lange afdaling. De terugweg begon dus met een hele lange klim, in het midden ben i even gestopt om op adem te komen en om te bekomen van de schrik dat de helling in die richting als 10% stond aangegeven. Na de lunch ben ik weer naar hetzelfde punt teruggereden, nu met de auto, want op het punt waar ik had staan uithijgen was een wandeling naar een heel idyllisch schiereiland met een kerkje erop. Tijdens die wandeling ben ik nog gestopt om een informatiebord te lezen. Op 12 meter onder de zeespiegel, schuin voor de buitenste boog op de foto, staat sinds 1963 een bronzen Madonnabeeld. Waarom, anders dan devotie, is mij niet duidelijk. De wandeling naar en op het schiereiland was door het hoogteverschil flink inspannend, maar nog niet genoeg, toen ik op de camperplaats was, wou ik ook nog een halfuurtje gaan hardlopen. Alleen was het gaan regenen, dus heb ik even gewacht tot het droog was. Dat even werd ruim vier uur, maar vlak voor donker heb ik toch nog mijn training gedaan.

3-5-2018
Op de kaart had ik gezien dat er nog een flink stuk ter noorden van de stad een brug was over de rivier die Bilbao met zee verbind. Daar ben ik vanmiddag naartoe gefietst, het bleek geen brug te zijn, maar een zwevende pont (ik weet geen betere naam). Aan een metalen stellage die over de rivier staat, hangt aan kabels een platform waarmee per keer 6 auto's, wat tweewielers en een hele hoop voetgangers naar de andere kant van de rivier kunnen zweven. Het leek me wel leuk om mee te gaan, maar volgens de regels die ik aanhoud hij bij tocht moet ik een rivier fietsend oversteken, dus een brug of een tunnel. Nu heb ik mijn regels zelf opgesteld, dus ik kan ze ook zelf veranderen, maar dat was niet nodig, want ik ben tot het compromis gekomen om via een echte brug de rivier over te steken en dan zwevend weer terug te gaan. De eerste brug was 6 kilometer verder, maar daar aangekomen bleek ik daar ook niet overheen te kunnen, want het was een snelweg, Nog een keer zo'n afstand verder, ik was inmiddels in het centrum van Bilbao, kwam ik eindelijk bij een brug waar ik over kon fietsen. Toen langs de andere oever terug en toen ik uitgevogeld had hoe ik een kaartje uit de machine kon halen in ruil voor 70 cent, ben ik de rivier over gezweefd. Spectaculair was het niet maar toch een hele belevenis.

4-5-2018
Vanmorgen door Bilbao gewandeld. Met uitzondering van het buitenissige Gugenheim museum en het voetbalstadion dat aan de rand van het centrum staat, vond ik het geen heel bijzondere stad, maar dat kan ook komen doordat het wat grijs weer was. Vanmiddag ben ik weer naar de kust gereden, nu ten westen van de rivier. Daar zijn de bergen nog wat hoger dan aan de andere kant. Daarom en omdat ik mijn zweeftocht over de rivier van gisteren wel passend vond, heb ik besloten om mijn fietstocht daar te laten eindigen. Ik ben nu in Laredo, waar ik vanmiddag door een 240 meter lange tunnel gewandeld ben. Die tunnel is aan het eind van de 19e eeuw aangelegd als verbinding tussen het dorp en de zeehaven die men aan de andere kant wou aanleggen. Of die haven er ooit gekomen is, was mij niet duidelijk, maar nu is hij er in ieder geval niet meer en eindigt de tunnel bij aan pleintje aan zee van zo'n 50 vierkante meter, waar je alleen maar weer vanaf kan komen door terug door de tunnel te wandelen. Het uitzicht is er mooi en dat vinden er blijkbaar meer, want er werd door de lokale inwoners goed gebruik gemaakt van de tunnel.

5-5-2018
In Laredo, de plaats waar ik overnacht heb, heb ik gisteren over de boulevard gewandeld en geconstateerd dat het er mooi hardlopen moest zijn. Dat heb ik dus vanmorgen gedaan. Het beviel zo goed dat ik een uur langer heb gerend dan ik op mijn programma had staan. Tijdens het hardlopen nog wel even getwijfeld of ik niet toch weer zou gaan fietsen, want het was zulk mooi weer. Maar toch maar niet gedaan. Vanmorgen verder boodschappen gedaan en gewandeld in een vissersdorp. Rond lunchtijd ben ik een stukje het binnenland ingereden naar het dorp waar ik wou overnachten en daar heb ik vanmiddag een flinke bergwandeling gemaakt.

Geen opmerkingen: