zaterdag 12 mei 2018

6-5-2018 t/m 11-5-2018


6-5-2018
Vanmorgen eerst een wandeling gemaakt in het dorp waar ik overnacht heb. Daarbij de eerste stappen van een veulen gezien. Ik zag het zijn onzekere stappen maken, de mensen die erbij stonden en vervolgens de merrie waar de placenta nog aanhing, toen realiseerde ik mij dat ik de geboorte net gemist had, maar dus wel de eerste stappen gezien had. Na de koffie ben ik naar Santander gereden en daar heb ik de rest van de dag wat rondgewandeld. Aan het eind van de middag nog even naar de Mac geweest voor een McFlurry en wat sneller Internet dan ik op mijn telefoon heb.

7-5-2018
De dag begonnen met een wandeling naar en door het centrum van Santander. Een mooie stad, de camperplaats lag in een park dat begint bij het voetbalstadion en een futuristisch gebouw waarvan ik aanneem dat het een stadion voor zaalsporten is. Het centrum lag aan de andere kant van de berg, dus flink klimmen. Als ik dezelfde weg terug genomen had, was het bergopwaarts makkelijker geweest, want op de heenweg kwam ik langs een vreemd fenomeen dat ik hier al eerder gezien heb, roltrappen. Maar ik kwam ze alleen tegen op de heenweg toen ik de berg afdaalde. Na de stad bewonderd te hebben, ben ik verder gereden. Vanmiddag nog een bezoek gebracht aan een middeleeuws dorpje.

8-5-2018
Gisteren reed ik het dorpje Puente San Miguel binnen en zag een mooie parkeerplaats om te overnachten. Ik dacht er wild te gaan kamperen, maar toen ik er opreed, bleek er gedeelte speciaal voor campers gereserveerd. Ik heb er goed geslapen. Vandaag reed ik aan het eind van de middag naar Colombres waar volgens mijn lijst een overnachtingsplaats voor campers was. Die heb ik niet kunnen vinden, dus nu sta ik hier op een parkeerplaats wild te kamperen. Niet zo heel erg, want als ik het goed begrijp is het in Spanje toegestaan.

9-5-2018
Toen ik vanmorgen door het dorp liep waar ik overnacht had, bleek er niet veel te zien, het was nogal klein. Wel bijzonder was de blauwe villa waarin het emigratiemuseum en het indianenarchief waren gevestigd. Dat laatste zette mij even op het verkeerde been, want ik vroeg mij af wat Spanje met India te maken had gehad. Maar ik maakte dus een soortelijke fout als Columbus, want het gaat over de indianen in Amerika en het Caraïbisch gebied. Toen ik na de korte waandeling het dorp weer uitreed, zag ik alsnog de camperplaats waar ik gisteren naar had lopen zoeken. Ik was er gisteren twee keer vlakbij geweest, maar dacht dat het een privé parkeerplaats was. Toch ben ik blij dat ik hem gisteren niet gevonden heb, want waar ik nu stond was een mooiere en vooral rustigere plaats.

10-5-2018
Vorige week was ik verrast doordat bleek dat de dag van de arbeid in Spanje een feestdag is. Vandaag ben ik verbijsterd, ik had totaal niet verwacht dat Hemelvaartdag hier geen feestdag zou zijn. Over anderhalve week een nieuwe kans, ik verwacht dat Pinksteren hier slechts één dag duurt, dus dat er geen tweede Pinksterdag is. Ik ga er tenminste vanuit dat in Nederland Pinksteren gewoon 7 weken na Pasen wordt gevierd en dat het niet net als Pinkpop vier weken wordt uitgesteld.
Vandaag begon als een grijze dag, het was wel droog toen ik opstond, maar eerder had ik het horen regenen. Voor mijn ontbijt ben ik wezen hardlopen en toen zag ik boven zee een heel klein stukje blauwe lucht en boven de bergen alleen donkergrijze wolken. Het blauw heeft vandaag gewonnen, in de loop van de dag groeide het en vanmiddag heb ik lekker in het zonnetje langs de kust bij Gijón gelopen.

11-5-2018
Vandaag de hele dag in Gijón gebleven. Vanmorgen langs de boulevard en door de stad gewandeld. Een klein foutje gemaakt toen ik koffie ging drinken, ik dacht er een soort van appelflap bij te bestellen, maar de vulling was tomaat en ui, maar het was toch wel lekker. In mijn camper geluncht en daarna wou ik naar de Decathlon wandelen die aan de andere kant van de stad is. Het was een mooie wandeling, grotendeels door parken. Alleen heb ik mijn doel niet bereikt, op een gegeven moment merkte ik dat het te ver was om daarna weer een beetje op tijd terug te zijn. Maar ik was vlakbij El Corte Ingles, de Spaanse Bijenkorf. Die was ik deze reis nog niet tegengekomen, ik vroeg me al af of ze hetzelfde lot hadden ondergaan als V&D. Maar zij bestaan dus nog. Ik vond het wel weer eens leuk om een tijdje door een warenhuis te slenteren.

Geen opmerkingen: