zondag 20 mei 2018

12-5-2018 t/m 19-5-2018


12-5-2018
Ik heb vandaag de kust verlaten en ben naar Oviedo gereden, wat het verste punt gaat zijn van deze reis. Vanmorgen nog wel eerst over de boulevard gerend, ik had voor vanavond een training op het programma staan, maar bedacht me dat ik nu het nog kon ik maar van zo'n mooie hardlooproute gebruik moest maken. Dat was maar goed ook, want ik liep in de zon en vanmiddag was die er ook wel, maar werd hij met veel buien afgewisseld. Daarbij stond ook nog eens een koude wind. Jammer voor de organisatie van de jaarmarkt die dit weekend in Oviedo wordt gehouden, wat er waren niet heel erg veel mensen die naar de folkloristische activiteiten en de markt kwamen kijken. Dat het koud is blijkt ook als je naar de bergen rond deze stad kijkt, want daar zijn nog stukken sneeuw op te zien.

13-5-2018
Op een of andere manier worden afvalcontainers bij camperplaatsen altijd geleegd op het moment dat ik er sta. Maar in de nacht van zaterdag op zondag rond half één had ik het nog nooit meegemaakt. Tenminste, nooit gemerkt, want meestal slaap ik dan al, maar gisteren had ik wat moeite met in slaap vallen, want ik had het nogal koud. Volgens mijn telefoon zou het kwik tot 4 graden zakken. Ik had het niet zo koud dat ik mijn bed uit ben gegaan om mijn extra dekbed op te zoeken. Vannacht denk ik hem ook niet nodig te hebben, want in het mijnbouwstadje waar ik nu sta wordt het naar verwachting dubbel zo warm als gisteren in Oviedo.

14-5-2018
Vanmorgen eerst een stuk langs dezelfde rivier gewandeld als gisteren, maar nu de andere kant op. De regen van de afgelopen nacht was in miezer overgegaan, wat dan opvalt is hoeveel Spanjaarden met een paraplu lopen terwijl je er nauwelijks nat van wordt. Na de koffie heb ik mijn volgende bestemming op mijn routeplanner ingevuld en dat viel tegen. Hemelsbreed was het 60 Km, maar over de weg 100 Km langer. Ik probeer ongeveer 50 Km per dag gemiddeld af te leggen, dus dit was drie keer zo lang. Nog eens in mijn camperboek gekeken en een andere plaats uitgezocht, ook in de Picos de Europa, maar meer aan de noordelijke rand. Het blijkt een heel toeristische plaats te zijn, met een opvallende brug die de Romeinse brug wordt genoemd. Dat klopt niet helemaal, want vermoedelijk is hij in de 13e eeuw gebouwd en toen waren de Romeinen hier al lang weg. Morgen maar eens zien of ik hier een mooie wandelroute kan vinden.

15-5-2018
Vanmorgen tijdens het hardlopen merkte ik dat de echte toegang tot de Picos de Europa niet in dit dorp is, maar een flink stuk verder. Er zijn 5 parkeerplaatsen. Ik sta op nummer 1, dat is in het dorp, tijdens het hardlopen ben ik langs nummer 2 gekomen, maar toen ik drie kwartier gerend had, was ik nog niet bij nummer 3, maar vond ik het wel tijd om aan de terugweg te beginnen. Tijdens die terugweg kwam ik diverse toeristenbussen tegen, dus blijkbaar moet ik naar de parkeerplaatsen met de hogere nummers. Dat heb ik voor morgen op het programma gezet. Vandaag ben ik de andere kant opgelopen, langs de rivier. Nog even aan gedacht om tot aan de kustplaats te wandelen waar ik vorige week was te wandelen, maar om half 1 bleek ik daar nog meer dan 15 Km vandaan te zitten, dat was een beetje te ver. De heenweg begon mooi met een pad langs de rivier, dat bleef zo tot de volgende stad, alleen de laatste 7 Km liep het wandelpad parallel aan een vrij drukke weg. Op een kaart heb ik voor de terugweg een andere route opgezocht. Voor de zekerheid heb ik een foto van de kaart gemaakt, maar die heb ik niet nodig gehad. Het was een nog mooiere en rustigere weg.

16-5-2018
Ik vond het gisteren al niet echt mensen die de bergen ingaan die ik gisteren met de bus omhoog zag gaan. Dat waren ze blijkbaar ook niet, want vanmorgen bleek dat er net na de grens van het nationaal park een bedevaartsoord, Covadonga, was. Dit jaar 1.200 jaar geleden, in 718 dus, begon de latere koning Pelayo hier de reconquista, het heroveren van het Iberische schiereiland op de Moren. In dat verhaal speelt een heilige grot een rol en daar staat nu een bijzondere Madonna en is een kapel. Wel apart. Na het bekeken te hebben ben ik gaan wandelen. De route ging eerst bergopwaarts, met veel modder en stenen, ik had toen al het idee dat ik moest proberen om op een andere manier terug te gaan, want stijgen was moeilijk, maar afdalen zou zelfs gevaarlijk zijn. Die andere route kon, want ik kwam na ruim 2 uur wandelen bij de weg uit. Maar dat was na een pad met af en toe flinke modderpoelen en waar ik soms wat halsbrekende toeren moest uithalen omdat het geblokkeerd was door een omgevallen boom. Via die weg kwam ik weer bij het bedevaartsoord. Mijn wandeling was wat korten dan ik oorspronkelijk bedoeld had, dus heb ik mijn lunchpakket maar bij mijn auto opgegeten.

17-5-2018
Ik had gisteren zoveel te schrijven dat ik het niet over mijn overnachtingsplek heb gehad. Ik had in Panes willen overnachten, maar kon daar geen mooie plek vinden. Op mijn routeplanner zag ik dat ik hemelsbreed nog geen 10 Km van de plek was waar ik vorige week dinsdag had overnacht. Ik kon mij die plek alleen niet meer voor de geest halen. Ik wist precies hoe de plaatsen eruit zagen waar ik maandag en woensdag had gestaan, maar dinsdag dus niet. Over de smalle bochtige weg ben ik naar die plaats, Colombres, gereden en toen ik vlakbij was wist ik het weer. Het was het dorp met het blauwe indianenmuseum, waar ik niet op de camperplaats had gestaan omdat ik hem niet kon vinden. Toen had ik hem de volgende dag alsnog gevonden, dus daar heb ik nu gestaan. Vanmorgen ben ik vanaf daar naar zee gewandeld en daarna terug gereden naar Panes, waar ik een wandeling heb gemaakt. Na de lunch wou ik naar Potes rijden om daar te overnachten en dan morgen opnieuw in het Nationaal Park te gaan wandelen. Het was een mooie route. Ik had nog zo'n 10 Km te gaan toen ik tegengehouden werd en mij verteld werd dat de weg wegens werkzaamheden afgesloten was, ik moest keren en 100 meter terug rechtsaf een pas op. Die weg was nog mooier, maar toen ik na 25 Km aan de andere kant van de pas was, gaf mijn routeplanner aan dat het nog 35 Km naar Potes was en dat ik daarvoor terug moest. De papieren kaart erbij gepakt en toen maar besloten om een heel andere bestemming te kiezen.

18-5-2018
Ook het gebied ten westen van de Picos de Europa is adembenemend mooi. Het is dunbevolkt, ikk heb vandaag 60 Km gereden en de plaats waar ik nu ga overnachten was pas de tweede plaats van enige omvang die ik tegenkwam. De camperplaats hier ligt op een 16 Km lange wandelroute en die heb ik vanmiddag gelopen. Eerst door een dal, aan het eind daarvan ging het bijna mis. De route was met een witte en een oranje streep gemarkeerd en het oranje was daar nogal rood. Daardoor ging ik bijna verder het dal in via de met wit en rood gemarkeerde lange afstandswandeling. Met behulp van de foto van de route en de kaart op mijn telefoon had ik het net op tijd in de gaten en ging ik verder met de juiste route. Terug ging het een berg op en liep ik in eerste instantie hoog boven hetzelfde dal als heen. Onderweg kwam ik nog een kudde geiten tegen, die liepen er vrij rond, maar echt wild waren ze niet want ze hadden koebellen en oormerken. Op het eind ging het echt mis. De wandeling ging daar parallel aan een wit met geel gemarkeerde en juist op dat stuk zat er weer weinig rood in het oranje. Daar waar beide wandelingen splitste ben ik dus de gele blijven volgen. Heel erg was het niet, want ik had het einddoel, het gemeentehuis, of eigenlijk de kerk, al in zicht.

19-5-2018
Vanmorgen vanaf de camperplaats dezelfde wandeling als gisteren gevolgd, maar nu de andere kant op, tot het punt waar ik de route gisteren kwijt raakte. Het bleek niet aan de kleur bewegwijzering te liggen. Er was een picknickplaats en daarachter was een trap die naar de rivier afdaalde. Die trap had ik niet gezien, ik dacht dat er gewoon een afgerond was, dus was ik langs de picknickplaats gelopen. Na die wandeling ben ik een stukje gaan rijden, naar Vitoria-Gaseitz. Lange rechte wegen, als er niet wat bergen te zien waren zou ik bijna denken op een polderweg te rijden. In het enige dorpje van betekenis dat ik tegenkwam ben ik gestopt voor koffie en een wandeling. Ik was om half vier bij mijn einddoel van vandaag en heb toen ook daar nog maar een wandeling gemaakt.

Geen opmerkingen: