zondag 3 december 2017

23-11-2017 t/m 2-12-2017

23-11-2017
Het was maar goed dat ik gisterenavond niet naar huis been gereden, want dan had ik niet alleen bij Antwerpen last gehad van de siliconenfile (zo noemde ze het vanmorgen op de Vlaamse radio, volgens mij wordt dat het woord van het jaar). Maar ook in Nederland waren er problemen, de A29 was richting Rotterdam afgesloten vanwege een dodelijk ongeval dat daar dinsdag had plaatsgevonden. Dus had het wel eens heel laat kunnen zijn voordat ik thuis was. Nu ben ik vanmorgen eerst even door Temse gewandeld en daarna naar Zandvliet in de Antwerpse haven gereden. Drieƫnhalve week geleden ben ik deze reis begonnen met een wandeling daar en ik wou als afsluiting daar weer mee verder gaan. Maar door wegwerkzaamheden lukte het me niet om mijn auto daar kwijt te raken, dus die wandeling heb ik maar even uitgesteld. In plaats heb ik in Bergen op Zoom gelopen en daarna naar huis. De rest vooral bezig geweest met uitpakken.

24-11-2017
Black Friday vandaag, het blijkt dat deze Amerikaanse traditie ineens hier voet aan de grond heeft gekregen. Niet alleen in Nederland, maar de afgelopen dagen heb ik er ook veel reclame voor gezien en gehoord in BelgiĆ« en Frankrijk. Ik ben wel even de stad in geweest vanmiddag, het was er erg druk. Ik heb niets gekocht. De mooiste actie kreeg ik vanavond in mijn mailbox. De in rood en zwart spelende voetbalclub hier, had een “Red Black Friday”-aanbieding, de laatste kaarten voor de wedstrijd a.s. zondag tegen PSV werden met 10% korting verkocht.

25-11-2017
Ik wou vanmorgen een rondje over de Erasmus- en Brienenoordbrug lopen, maar toen ik de Erasmusbrug opliep, merkte ik dat die open stond. Ik heb toen rechtsomkeer gemaakt en ben verder gegaan met een rondje om de stad. Tijdens het lopen had ik last van koude handen, toen ik langs de Schie liep, zag ik dat het ook niet zo vreemd was, want op een thermometer die daar aan een bedrijf hing zag ik dat het maar 3 graden was. De volgende keer ga ik toch maar met handschoenen lopen.

26-11-2017
Mijn wasmand is weer leeg. Drie bonte wassen heb ik helemaal afgerond en een witte was moet ik alleen nog van de lijn halen en opvouwen. Naast het wassen heb ik vandaag niet zoveel gedaan.

27-11-2017
De hele ochtend was ik sportief gekleed. Het was mijn bedoeling om nadat mijn ontbijt gezakt was een uurtje te gaan hardlopen, maar toen regende het dusdanig dat ik het maar even uitgesteld heb. Dat even werd tot lunchtijd, want toen was het pas droog. Ik had er geen vertrouwen in dat het dat zou blijven, dus ben ik voordat ik ging eten eerst maar gaan lopen. Wel heb ik mijn rondje tot een half uurtje ingekort. Lekker gelopen en het bleef droog. Toch heb ik het vandaag niet helemaal droog gehouden, toen ik boodschappen aan het doen was had ik nog wel het geluk dat ik een flinke bui misliep doordat ik in de winkel was, maar op de terugweg begon het een paar minuten te vroeg weer te regen, vlak voordat ik thuis was.

28-11-2017
Gisteren had ik naar een DVD zitten kijken en wou voordat ik hem terug bracht eerst nog even naar de extra's kijken. Dat waren er meer dan ik verwacht had, dus heb ik een groot deel van de ochtend naar documentaires over de totstandkoming van Star Wars I zitten kijken. Toen was het mooi zonnig. Aan het eind van de ochtend ben ik naar de bieb geweest en heb ik boodschappen gedaan. Vanmiddag wou ik nog een stukje gaan wandelen, maar toen was het weer wat minder.

29-11-2017
Vanmorgen rond een uur of 10 liep ik door het Kralingse bos en genoot ik van hoe de zon dwars door de, nu kale, bomen scheen. Bij het hertenkamp aangekomen leek het dat daar wat bijzonders aan de hand was. Mijn hardlooproute gaat over het pad langs de achterkant ervan en daar stonden vier auto's op. Twee auto's van de gemeente met boswachter erop, iets van een Laro en een bestelwagen. Naast de auto's was een halve meter van het pad over, de eerste moest ik links voorbij, de tweede rechts. Daar stond een man, die ging opzij zodat ik erlangs kon en op dat moment zag ik achter hem een man met een jachtgeweer. Al hardlopend keek ik om mij heen en zag dat alle herten op een klein stuk bijeen gedreven waren en er nog wat mannen bezig waren. Toen viel mijn blik op de laadruimte van de bestelauto waarin ik een tiental herten zag liggen. Eerst dacht ik dat de gemeente bezig was met de voorbereiding van het Kerstdiner, maar later bedacht ik me dat ze de beesten waarschijnlijk verdoofd hadden en weg gingen brengen naar een stal waar ze de winter door zouden brengen. Vanmiddag ben ik toch nog maar even naar het hertenkamp gewandeld. Daar zag ik dat de herten er weer vrij rondliepen. Blijkbaar hebben ze vanmorgen de kudde uitgedund, dus ik vermoed dat de herten die ik achterin de bestelauto zag liggen, naar een poelier gebracht zijn.

30-11-2017
Deze laatste dag van november ben ik nauwelijks buiten geweest, alleen maar even om een krantje te halen. Een groot deel van de dag was het grijs, zo grijs dat ik midden op de dag heb lopen twijfelen of ik het licht aan zou doen. Dus een mooie dag om een boek te lezen. Dat was “Brief aan mijn dochter” van Abdelkader Benali. Niet het soort boek dat ik bij voorkeur lees, maar ik vond het een op een mooie manier verpakte autobiografie. Ik vraag mij alleen af of over een jaar of 16, als Amber Benali op de middelbare school zit, zij dit boek voor haar lijst gaat lezen.

1-12-2017
De dag begon mistig, maar vanmiddag was het best mooi weer. Ik ben op de fiets gestapt en wat boodschappen gedaan. Daarbij heb ik een omweg gemaakt via de Schiemond. Sinds ik weer thuis ben zie ik een ontzettend grote bok, een drijvende kraan, vanuit mijn raam. Ik had het idee dat hij in de Waalhaven lag, ik wou hem van dichtbij bekijken en ik had het idee dat het van de andere kant van de rivier beter te zien was. Ik had gelijk, zij was daarvandaan goed te zien en ze was enorm groot. Daarna ben ik naar de Jumbo gereden. Ik had geluk toen ik de Erasmusbrug over fietste, daar lag een containerschip met de opvallende naam Isis voor te wachten, niet lang nadat ik hem gepasseerd ben ging de brug open. Mijn geluk was toen blijkbaar op, want toen ik het Poortgebouw naderde, ging daar de brug net voor mij open. Ik kon ervoor wachten of een klein stukje omfietsen. Ik heb dat laatste gedaan. Nadat ik boodschappen gedaan had bleek de Koninginnenbrug open te staan omdat daar een groot ponton doorheen moest. Dus moest ik toch nog voor een brug wachten.

2-12-2017
Tot twee keer toe was ik vandaag wat gepikeerd. De eerste keer was net na half 10, ik was nog maar even onderweg om lang stuk hard te gaan lopen toen ik de Maasboulevard overstak. Als ik aan het hardlopen ben, doe ik dat nooit bij de stoplichten, het lukt altijd wel om een voldoende groot gat in het verkeer van beide kanten te vinden om veilig over te steken. Vandaag leek ik dat al heel snel gevonden te hebben, maar toen ik halverwege was kwam er ineens een auto uit de mist opdoemen. Ondanks dat er zeer dichte mist was reed die auto zonder licht, als ik iets minder goed had opgelet, had ik er zomaar onder gelegen. Daarna ben ik er eens op gaan letten en het viel mij op dat er tientallen auto's zonder licht reden. Ondanks dat het zicht rond de 50 meter was, heb ik meer auto's zonder licht gezien dan met een mistlicht. Trouwens nog meer auto's hadden alleen hun dagrijverlichting aan, dus geen achterlichten. Mijn tweede frustratie duurt al een paar dagen. Ik was een boek aan het lezen van Alistair MacLean. Ik heb nog nooit eerder een boek gelezen dat zo slecht vertaald was als dit. Op zich vind ik dat niet zo erg, eigenlijk vind ik het wel leuk om als er iets raars in een boek staat te ontdekken van welke Engelse uitdrukking het een letterlijke vertaling was. Maar in dit boek waren dat er wel erg veel, plus sommige consequente fouten, zo gebruikte men “sprang” als verleden tijd van “springen”. Het meest storende was dat het vol met type- danwel drukfouten stond, vaak werd bijvoorbeeld een e vervangen door een c en een o door een 0. Gemiddeld stonden er per pagina twee, misschien wel drie van dit soort fouten. Het maakte het lezen van het boek moeilijk.


Geen opmerkingen: