zondag 17 december 2017

10-12-2017 t/m 16-12-2017

10-12-2017
Het was verstandig dat ik me niet had ingeschreven voor de bruggenloop, want die werd vanmiddag afgelast. Van de organisatie was dat verstandig, want rond de tijd dat de start zou zijn ging ik boodschappen doen en het was toen opgehouden met sneeuwen en beginnen te dooien, maar het was wel spekglad. Het is blijven dooien en de dikke laag sneeuw die er vanmiddag lag is nu nagenoeg weer verdwenen, ik kan de tegels op mijn balkon weer zien.

11-12-2017
Vanaf 10 uur vanmorgen zou het gaan sneeuwen, daarom had ik besloten om al voor mijn ontbijt te gaan hardlopen. Dat ging in eerste instantie goed, totdat ik hier aan het eind van de straat even de stoep op moest omdat omdat de, schone, weg door auto's werd opgeëist. Op die stoep was niet alle sneeuw van gisteren gesmolten, maar veel wel en dat was dus water geworden, dat nu opgevroren was, dus daar was het spekglad. Dus ben ik zo snel mogelijk weer op de weg gaan lopen. Vanaf Woudestein ben ik over het fietspad naar de 's-Gravenweg gelopen. Sommige stukken van het fietspad waren wat glad, maar met voorzichtig lopen ging het goed. Op de 's-Gravenweg heb ik over de strook sneeuw gelopen die tussen het fietspad en de parkeerhavens in lag. Alleen bij de tramhalte moest ik even die strook verlaten, dat leek niet erg, want het fietspad zag er schoon uit, maar het bleek met een doorzichtig laagje ijs bedekt te zijn en dus spekglad. Met kunst en vliegwerk lukte het me om overeind te blijven. Snel weer een minder glad stuk opgezocht en voorzichtig lopen verder gegaan. Na 31 minuten was ik weer thuis, ik heb er zo'n 5 minuten langer over gedaan dan ik normaal over het rondje doe. Achteraf had ik van tevoren kunnen zien dat het glad was, want het parkeerdek aan de achterkant van mijn huis was duidelijk een plaat ijs.
Tegen elven is het begonnen te sneeuwen en dat heeft het tot vanavond gedaan, er is minder sneeuw gevallen dan gisteren, maar ik meet op mijn balkon toch nog een centimeter of 6.

12-12-2017
Vannacht hoorde ik water op de brandtrap tikken, smeltende sneeuw. Toen ik opstond was de sneeuwlaag op mijn balkon ongeveer gehalveerd. In de loop van de ochtend ging de zon zelfs schijnen, dus heb ik maar snel een foto gemaakt van mijn uitzicht over de besneeuwde haven. Buiten was het op het trottoir nog soms glad doordat er nog flink wat sneeuw lag, maar op andere plaatsen was er zoveel gesmolten dat grote plassen waren ontstaan. Ik had in ieder geval een goede reden om op mijn moonboots boodschappen te gaan doen. Ik verwacht dat het voorlopig de laatste dag is dat ze nuttig waren, want de sneeuw op mijn balkon is nu nagenoeg verdwenen. Op straat zie ik nog wel wat witte stukken, maar ik verwacht dat het morgenochtend ook grotendeels verdwenen zal zijn.

13-12-2017
Mijn plan om vanmorgen te gaan hardlopen heb ik in eerste instantie uitgesteld omdat het regende. Rond elf uur was het droog en ben ik alsnog gegaan. Hier in de straat was de stoep helemaal sneeuwvrij, maar toen ik op de Oostzeedijk kwam lagen daar nog zoveel sneeuwresten dat het op sommige plekken spekglad was. Maar het fietspad was mooi schoon, dus ben ik daarop gaan rennen. Dat ging lekker totdat ik bij de Kralingse Plas was, het fietspad dat daar door het bos loopt, behoort blijkbaar niet tot de hoofdroutes en lag op sommige stukken nog vol met sneeuw. Voorzichtig lopend, met kleine pasjes ging het redelijk, alleen had ik al gauw natte sokken, want op plaatsen waar de sneeuw wel gesmolten was, kon het water niet altijd weg, dus liep ik soms door diepe plassen. Toen ik bij het hertenkamp was had ik het ergste achter de rug, want het fietspad naar de Plasmolens was wel netjes schoongemaakt.

14-12-2017
Vanmiddag zag ik het zonnetje en ben er direct van gaan profiteren door een wandeling te maken. Ik had het plan om richting het park bij de Euromast te lopen, maar bij de Erasmusbrug zag ik wat donkere wolken en besloot ik om via een andere route terug te lopen. Ik wou nog even langs de Action, want ik had gezien dat ze skisokken in de aanbieding hadden. Dus ben ik over de Schiedamsevest daar naartoe gelopen. De sokken gekocht en toen terug naar huis. Toen ik op het Binnnenwegplein liep begon het te regenen en ben ik even bij Flying Tiger binnengelopen. Een zaak met hele aparte producten, ik ben hem voor het eerst een keer in Denemarken tegengekomen, dus vermoed ik dat het een Deens bedrijf is. Toen ik die winkel doorgelopen had, was de bui overgetrokken, dus was het weer droog.

15-12-2017
Vanmorgen hardgelopen, dat was de vierde keer deze week. Normaal doe ik het drie keer, maar ik heb besloten om tijdens mijn wintersport een week niet te lopen, dus ben ik daarvoor alvast een reservevoorraad voor gaan opbouwen. Toen ik buiten kwam om te gaan lopen viel het een beetje tegen, het regende en van boven af had ik dat niet gezien. De regen viel uiteindelijk erg mee en ik heb lekker gelopen en snel. Toen ik na een klein uurtje weer terug was zag ik dat er ineens twee steigers recht voor mijn in de haven lagen. Ik had ze van de week al verderop zien liggen en dacht dat het voor een uitbreiding van de jachthaven zou zijn. Dat bleek niet zo te zijn en ze bleven ook niet voor mijn huis liggen, twee mannen waren bezig om ze met touwen langs de kade te trekken. Toen ik een uurtje later nog eens keek was een van de twee steigers verdwenen en zag ik de man die op de kant had gestaan op de resterende klimmen met een peddel in zijn hand, vervolgens gingen ze al peddelend richting de brug. Het was een knullig gezicht.

16-12-2017
Ik had vandaag afgesproken met de vrienden waarmee ik volgende maand op wintersport ga, ze zijn vanavond bij me komen eten. Ik had het mezelf makkelijk gemaakt, we aten wraps. Vanmorgen wat boodschappen gedaan en pas aan het eind van de middag begonnen met het snijden van paprika's en tomaten. Het was een gezellig avondje, ik heb lekker gegeten en de anderen volgens mij ook.

Geen opmerkingen: