zaterdag 1 juli 2017

19-6-2017 t/m 30-6-2017

19-6-2017
De Baatbus rolt weer. Ik ben vanmorgen vertrokken, maar eerst even wezen hardlopen. Om half elf vertrok ik, eerst ben ik naar de Boswachterij Dorst gereden. Ik had de op de kaart gezien dat ik daar in de buurt langskwam, dus was het mooie gelegenheid om deze reis met een nostalgische wandeling te beginnen. Mijn ouders hadden daar een vakantiehuisje, dus ik ben daar in mijn jeugd heel vaak geweest. Nadat ik daar mijn auto neergezet heb ben ik daar een wandeling gaan maken. Veel bekende dingen gezien, maar soms waren ze wel een beetje anders dan ik dacht. Zo was een zandheuvel in mijn gedachten heel hoog, nu bleek hij maar een meter of 10 te zijn. Maar al met al was de natuur veel mooier dan in mijn herinnering, misschien heb ik er nu meer oog voor, maar er zijn ook zaken in hun voordeel veranderd. Zo dacht ik langs het zwembad Surae te lopen, maar waar dat volgens mij was, zag ik nu wel een bijzonder mooi ven, maar alle faciliteiten en hekken waren weg, ik vermoed dat het zwembad opgeheven is en aan de natuur terug gegeven. Na de lunch ben ik door de Kempen en de Peel verder gereden, ook erg mooi en uiteindelijk in St. Tönis onder de rook van Krefeld terechtgekomen waar ik de nacht door wil brengen. Slapen zal wel wat moeilijk zijn, want het is warm, nu is het middernacht en staat mijn thermometer nog vlak bij de 30 graden.

20-6-2017
Mijn verwachting dat ik de afgelopen nacht slecht zou slapen door de warmte, bleek juist te zijn. Ik was wel zo slim geweest om mijn dekbed uit de hoes te halen, om alleen onder het hoeslaken te gaan slapen. Maar zelf dat was in eerste instantie te warm, om overmatig zweten te vermijden heb ik daarom in eerste instantie ook die naast mij neergelegd. In de loop van de nacht koelde het wel wat af, uiteindelijk heb ik toch een deel van de nacht onder de hoes gelegen en tegen de ochtend heb ik het zelfs nog een beetje koud gehad. Vannacht lijkt een soortgelijke nacht te worden en waarschijnlijk niet de laatste want voor de komende dagen blijft men temperaturen van ruim boven de 30 graden voorspellen. Door de hitte heb ik mijn reisplannen ook een beetje aangepast. Ik had het plan om morgen of overmorgen wat in Frankfurt rond te gaan kijken, maar met deze hitte kan ik beter met een grote boog om steden heen rijden. Dat is handig ook want daarmee voorkom ik dat ik door milieuzones gestuurd wordt waar ik met mijn auto niet in mag.

21-6-2017
Goed geslapen vannacht. Nog steeds is het erg warm, maar ik was nu vermoeider dan de voorgaande nacht en het was een stuk rustiger in mijn camper, mijn koelkast zoemde niet meer. Hij verbruikt meer stroom dan mijn zonnepanelen, ondanks de lange dagen en het zonnige weer, produceren. Gisteren draaide hij nog de hele nacht door op de buffer die in mijn accu zat, maar die is nu blijkbaar leeg, vandaar dat ik vanmorgen lauwe melk had.
Vanmorgen eerst hardgelopen, dat ging ondanks de temperatuur best lekker. Daarna vertrokken, een lange stop gemaakt in Limburg aan de Lahn waar ik eerst door de altstad gewandeld heb en daarna in de omgeving. Het hoort daar bij Nassau en in tijdens mijn wandeling kwam ik in Dietz, waar ik langs een hotel liep met de naam Wilhelm von Nassau, onze Willem van Oranje dus. Dat deed mij afvragen of ik de regel “Ben ik van Dietsche bloed” in het Wilhelmus wel over Duits bloed gaat zoals ik altijd gedacht had.
Tenslotte heb ik vanmiddag nog een flinke wandeling gemaakt door de Taunus. Naar de voorganger van de Ford Mondeo hebben ze hier een bergstreek vernoemd, of andersom. Het was een mooie boswandeling, met deze temperatuur wel flink inspannend door de klimmetjes die erin zaten. Wat opviel was dat het bos hier op veel punten versierd was met wat volgens mij vingerhoedskruid heet. Een mooi gezicht die paarse stengels met bloemen.

22-6-2017
Volgens de radio is dit de warmste dag van het jaar, maar ik moet het nog zien, want de zomer is pas een dag oud. Het was in ieder geval een hete dag, er waren 36 graden voorspeld en mijn buitenthermometer heeft zelfs boven de 40 gestaan, maar toen stond mijn auto wel vol in de zon. Ik was van plan vandaag rustig aan te doen, een kilometer of 50 rijden, dan was ik in Aschaffenburg, de stad waarbij ik altijd een f achter de eerste a zet. Langs de oever van de Main is daar een mooie camperplaats, maar nu niet want nu stond daar een kermis. Een echte Duitse kermis, met extreem grote attracties en biertenten, waar rond het middaguur diverse mensen achter een literglas bier zaten. Vanwege die kermis ben ik maar doorgereden en tussendoor een flinke boswandeling gemaakt te hebben, ben ik nu in Würzburg. In de loop van de middag is de zon hier achter de wolken verdwenen, het werd daardoor erg benauwd. De stevige onweersbuien die voorspeld waren zijn in dit deel van Duitsland nog niet gevallen, elders wel.

24-6-2017
Net als gisteren bleek ook vandaag op de camperplaats die ik uitgezocht had een kermis te staan. Hij was daardoor gesloten. Ik heb mijn auto op een andere parkeerplaats neergezet en blijf daar maar overnachten. Wel ben ik bang dat ik wat geluidsoverlast zal hebben vannacht, want de parkeerplaats staat verder vol met auto's van kermisbezoekers en de zo te horen is de kermis nog steeds open. Verder was vandaag een dag met wat betere temperaturen. Nog steeds ver in de 30, maar een groot deel van de dag waaide er een frisse wind, die het een stuk aangenamer maakte.

24-6-2017
Het door mij verwachte lawaai door de kermis viel mee. Rond de tijd dat ik naar bed ging hielden de attracties er blijkbaar mee op, want de elektronische discogeluiden verdwenen. In de biertenten ging het feest blijkbaar nog even door, maar daar hoorde ik niks van, het enige dat ik ervan merkte dat er nog geruime tijd mensen naar de auto's kwamen die op de parkeerplaats stonden. Maar die kermisgangers waren verbazingwekkend rustig. Dus heb ik lekker geslapen en voelde ik mij vanmorgen fit om anderhalf uur hard te gaan lopen. Het was wel afzien omdat tussen kwart over acht en kwart voor tien de zon al volop scheen, maar een briesje zorgde dat het nog net aangenaam was. Daarna verder gegaan, een wandeling door een echte parkwijk in Nürnberg gemaakt, ik wandelde door een park dat zich slingerde tussen flats met een woonlaag of 5. Wel apart, dat gold ook voor de wandeling van vanmiddag, die leidde mij door een kloof, maar een fractie van de Grand Canyon, maar ook op zo'n kleine schaal is het indrukwekkend hoe een riviertje zich door de rotsen heeft gesleten.

25-6-2017
Vanmorgen na mijn ontbijt ben ik gaan wandelen. Aan de andere kant van de Volksfestplatz waar ik op geparkeerd stond, kwam ik een wandelroute tegen die ik ben gaan volgen. Al snel liep die route door een strook bos langs een kanaal. Net op het moment dat ik aan het twijfelen was om terug te keren, kwam ik bij het eindpunt van de route, waar een kaart stond met andere routes, waardoor ik een alternatieve route terug kon uitzoeken. De route was mooi, maar wel wat langer dan gedacht, want ik had geen rekening gehouden met hoogteverschillen. Toen ik weer terug was heb ik koffie gedronken en ben een stukje gaan rijden. In Ondorp ben ik gestopt, heb geluncht en daarna nog een klein stukje gewandeld. Daarna naar Regensburg, waar een jaarmarkt bleek te zijn. Ik wou daar overnachten, maar de plek waar ik mijn auto neergezet had was daar niet zo geschikt voor en door de jaarmarkt stonden er op de parkeerplaatsen waar geen festiviteiten waren zoveel auto's dat ik niet verwachtte daar een plaatsje te vinden. Na een rondje over de markt gelopen te hebben ben ik verder gereden en sta ik nu in de plaats waar ik eigenlijk pas morgenavond wou zijn.

26-6-2017
Zonder dat ik op gelet had bleek vanmorgen dat ik mijn auto gisteren zo neergezet had dat hij in de schaduw stond toen ik wakker werd. Dat was lekker, want de zon scheen weer fel vanmorgen, de hittegolf gaat nog steeds door, het is zelfs weer heter dan de afgelopen dagen. Nadat hardgelopen en ontbeten had, ben ik het dorp gaan bekijken. Daarna wou ik koffie gaan drinken, maar toen stond mijn auto inmiddels wel in de felle zon, dus ben ik eerst maar een stukje gaan rijden. Bij een stadje een 30 Km verder vond ik een heerlijk schaduwrijke parkeerplaats. Toen ik het stadje inreed herkende ik het direct van 2 jaar terug toen ik langs dit deel van de Donau aan het wandelen was. Aan de overkant van de brug was een vliegveld en er was iets van een kunstwerk dat met bier te maken had. Dus toen ik een wandeling wou gaan maken ben ik eerst die richting uitgelopen. Mijn geheugen bleek mij niet in de steek gelaten te hebben. Het kunstwerk was een poort gemaakt van bierkratten, ter ere van de bierfietsroute die er is. Als ik hier nog een keer met de fiets ben wil ik zeker die route een keer verkennen.

27-6-2017
Toen ik vanmorgen wakker werd hoorde ik de regen op mijn dak vallen. Tot na koffietijd ben ik in mijn camper blijven zitten. Daarna ben ik naar het centrum van Passau gelopen, toen was het droog en het werd langzamerhand zonnig en weer heel heet. Toen ik bij mijn auto terugkwam, stond die vol in de zon en mijn thermometer op 44 graden. Gelukkig koelde het snel af toen ik begon te rijden. Ik wou daar naar de parkeerplaats waar ik 3 jaar geleden ook overnacht heb. Die was bij een heel bijzondere brug over de Donau. Een paar keer per dag ging er een trein over die brug, de spoorbomen gingen dan dicht en in plaats van auto's reed er dan een trein over de brug. Volgens mij is dat de enige keer dat ik meegemaakt had dat de rails bij een spoorwegovergang dezelfde richting uit lagen als de weg. Op de kaart dacht ik die brug gezien te hebben, maar ik kwam bij een andere parkeerplaats uit. Eigenlijk een nog mooiere parkeerplaats om te overnachten, want direct aan de rivier en er stonden nog diverse andere campers. Toch bleef ik het vreemd vinden dat ik de brug met de spoorwegovergang niet zag. Toen ik een stukje ging wandelen werd dat snel opgelost, ik vond de locatie waar hij was geweest. De brug is verwijderd en wordt door een nieuwe vervangen.

28-6-2017
Na een tijdje door Linz gewandeld te hebben vond ik het zo benauwd worden dat ik maar vertrokken ben. Een klein stukje buiten de stad vond ik een mooie schaduwrijke parkeerplaats en daar ben ik in het bos gaan wandelen. Eerst over een verharde weg, daarna over een bospad dat steeds smaller werd. Ik vond het niet erg dat het smal werd, want daardoor was er veel schaduw en was de temperatuur nog een beetje dragelijk. Het was alleen jammer dat er op sommige stukken hoge brandnetels langs het pad stonden, maar die heb ik met mijn onbedekte lichaamsdelen kunnen ontwijken. Het pad werd steeds smaller en na een tijdje verdween het helemaal, ik heb daar nog wat rondgekeken of het toch nog ergens door ging, maar kon niets vinden. Dus moest ik maar terug, maar ik kon niets vinden, dus ook het pad waarover ik gekomen was niet meer. Ik ben wat door het oerwoud gaan dwalen, ongeveer in de juiste richting. Na ongeveer een kwartier vond ik het pad weer. Toen ik daarna op mijn broek keek zag ik dat tussen planten door had gelopen die mij ingeschakeld hadden om hun zaden te verspreiden.

29-6-2017
De hittegolf lijkt over te zijn, ik hoorde op de radio dat er zelf Alpentoppen zijn waar het vandaag gesneeuwd heeft. Maar hier in het oosten van Oostenrijk is de temperatuur nog steeds hoog en als de zon even tussen de wolken door schijnt zelfs nog steeds heet. Die wolken waren er vandaag in het wit, grijs en bijna zwart. Vooral bij die laatste verwachte ik een fikse bui, maar het waaide een tijdje heel hard en er vielen wat druppels, maar de straat werd niet eens nat. Overdag heeft het niet echt geregend, zodat ik in alle rust Ybbs, Melk en St.Polten kon bekijken. Die met de naam die aan de witte motor doet denken, vond ik het mooist. Ondanks dat het al de derde keer was dat ik in die stad was, nog steeds vond ik het immense klooster dat boven de stad uitsteekt een imposant gezicht.

30-6-2017
Ik werd vanmorgen wakker door een fel licht dat recht in mijn ogen scheen. Het bleek de zon te zijn die om kwart voor 6 dwars door mijn gordijnen recht in mijn ogen scheen. Zo fel dat ik even met mijn ogen moest knipperen. Ik ben nog een tijdje blijven liggen, ik dacht al helemaal wakker te zijn, maar opeens was het 8 uur, dus ik ben toch blijkbaar nog even weggedommeld. Na mijn ontbijt ben ik naar het centrum van Wenen gewandeld. In 1981 ben ik daar een keer eerder geweest, maar ik kon me er niet veel anders van herinneren dan het bijzondere dak van de Stephansdom. Dat deel van de stad viel mij nu een beetje tegen, want het hele gebied was een bouwplaats waar men bezig was met het bouwen en verbouwen van panden en de bestrating. Daarna heb ik nog wat verder door de stad gewandeld en gebouwen en monumenten bewonderd. Tenslotte ben ik bij het Prater geweest. Ik wist van het bestaan ervan en dat er wat attracties waren. Het bleek een hele grote, permanente, kermis te zijn. Bijzonder eraan was de mix tussen de meest moderne attracties en andere die er waarschijnlijk al een eeuw zijn, zoals het reuzenrad.

Geen opmerkingen: