zondag 9 juli 2017

1-7-2017 t/m 8-7-2017

1-7-2017
Twee tegenvallers vandaag. De eerste was vanmorgen toen ik aan het hardlopen was, ik was net weg toen het begon te regenen. Niet heel hard, maar voldoende om nat te worden. De tweede was vanmiddag toen ik naar mijn aandelenportefeuille keek. Ik blijk sinds de vorige keer dat ik keek, twee weken terug, ongeveer een kwart van mijn winst van dit jaar weer kwijtgeraakt te zijn. Maar al met al mag ik terugkijken op een goed eerste half jaar op de beurs. Naast hardlopen en internetten heb ik vandaag net als gisteren door een hoofdstad gewandeld, maar nu niet door Wenen maar door het 50 Km verderop gelegen Bratislava. De Slowaakse hoofdstad is een stuk kleiner dan de Oostenrijkse, maar ook wel heel mooi.

2-7-2017
Op internet had ik een camperplaats in Bratislava gevonden en ik was er erg blij mee. De brug over je was in het centrum, de parkeerplaats grensde aan een park en het strand, vlag erachter lag een terras waar ze een halve liter bier voor €1 verkochten en ik had uitzicht over de Donau. Tot ik rond middernacht wou gaan slapen. Eén van de schepen die er lag bleek een discotheek te zijn, niet de meest vervelende discomuziek, maar voldoende om niet makkelijk in slaap te vallen. Gelukkig hielden ze wel redelijke tijden aan, ik was toch weggedoezeld en rond 2 uur werd ik wakker en toen was het stil. Helaas was het dat de volgende keer dat ik wakker werd, half 7, niet meer. Ditmaal niet de disco, maar mensen die met elkaar aan het praten waren en de audio-installatie van een auto als muzikale omlijsting gebruikte. Blijkbaar was de parkeerplaats rond mijn auto de centrale ontmoetingsplaats voor mensen die zondagochtend activiteiten gingen ontplooien. Een gevolg was dat ik vandaag erg vroeg met mijn wandeling lang de Donau begonnen ben.

3-7-2017
Vanmorgen voor het eerst in tijden een keer wakker geworden doordat mijn wekkerradio aansprong. Eerst naar het Oostenrijkse nieuws geluisterd, dat hoefde vanmorgen niet op de korte golf, want ik kon Ö1 nog op de FM ontvangen. Daarna gaan hardlopen, de Donau is daar op dit stuk heel geschikt voor. Hij is gekanaliseerd en loopt achter een dijk hoog boven het vlakke land. Op die vrij rechte dijken loopt een geasfalteerde weg waarop grotendeels auto's niet toegestaan zijn. Dus is het lekker rustig. Ideaal om te hardlopen dus, maar voor het wandelen is het wel wat saai. Ik ben benieuwd hoe dat morgen is, want na een paar kilometer kom ik dan bij een stuw. Een grote stuw, want de waterkrachtcentrale die erin zit, zorgt voor 10% van alle elektriciteit in Slowakije.

4-7-2017
Ook vandaag ging mijn wandeling vooral over geasfalteerde dijken. Ik had er beduidend meer plezier in dan gisteren. Vanmorgen en aan het eind van de middag had ik even last van rondcirkelende kleine vliegjes, ze steken niet maar waren door het rondcirkelen en af en toe op mijn gezicht landen toch erg vervelend. Maar voor de rest heb ik vandaag genoten van de fauna en flora die ik langs de dijk tegenkwam, waaronder veel sprinkhanen en vlinders. Aan het eind van de dag had ik wat moeite met het vinden van een geschikte plaats om te overnachten, maar uiteindelijk heb ik toch een mooie gevonden, alleen is hij 8 Km verwijderd van het punt waar ik met wandelen was gestopt. Ik heb daarom besloten om mijn hardloopschema om te gooien en morgen in plaats van een kort loopje zoals op het programma stond, nu maar een lange loop te maken, concreet die 8 Km heen en weer te lopen.

5-7-2017
Ik had het goed gezien gisteren. Om half acht ben ik vertrokken en 50 minuten later was ik bij het hek waar ik gisteren een stokje ingestoken had als markering dat ik daar gestopt was met wandelen. Daarna weer terug rennen en ik was zelfs iets sneller, want na 1:37 uur was ik weer bij mijn auto. Het was mooi om hard te lopen, geasfalteerde weg op de dijk en waarschijnlijk voorlopig even voor het laatst, want verder heb ik vandaag vooral over wegen met kiezelstenen gewandeld en dat loopt een stuk minder lekker hard. Tijdens het hardlopen realiseerde ik me dat ik bij mijn stukje van gisteren niet heb geschreven over het stuk dijk, een kilometer of drie na de dam, waar ineens roestige lantarenpalen stonden. Ongeveer een kilometer lang, 21 stuks om precies te zijn. Ik loop nu ruim 50 Km over deze dijk en dit was het enige stukje waar verlichting stond, terwijl ik me geen enkele reden kon bedenken waarom dat zou zijn. Vandaar dus de foto van gisteren. Over foto's gesproken, ik had vanmorgen mijn korte broek aangedaan en bedacht dat mijn telefoon wel in mijn camper kon laten liggen. Na een klein stukje wandelen realiseerde ik me al dat ik daardoor ook geen foto's kon maken. Op het moment dat ik op mijn keerpunt was, kon ik ook niet mijn routeplanner alvast instellen, zodat ik later daar met mijn auto naartoe zou kunnen rijden. Na de lunch heb ik mijn telefoon dus maar wel meegenomen. Nu kon ik mooi een foto maken van de geiten die ik op de dijk tegenkwam. Mooi om te zien hoe de eigenaar er gebruik van maakt dat het kuddedieren zijn, een deel van de beesten stond met een ketting vast en daardoor blijven de andere, die loslopen, rustig in de buurt.

6-7-2017
Vanavond eindelijk pizza gegeten. Eergisteren had ik het al op mijn programma staan, maar toen ik om 10 over 6 bij een supermarkt was, bleek die sinds 10 minuten gesloten te zijn. Heel erg was het niet, want de avond daarvoor had ik wortelen gegeten en gemerkt dat mijn peentjes wat zwart en zacht aan het worden waren, ik had nog een portie over dus die moesten snel op. Dus heb ik eergisteren hutspot gemaakt. Gisteren was ik om half 3 bij diezelfde supermarkt, toen was hij ook dicht, 5 juli blijkt een feestdag te zijn in Slowakije. Dus heb ik gisteren maar de nasi gemaakt die voor vandaag op mijn menu stond. Inmiddels ben ik een flink stuk verder gewandeld en vanmorgen kwam ik een stad binnenlopen en zag in de verte een lichtreclame met een grote rode K, het logo van Kaufland, een supermarkt waar ik graag kom, want hij is goedkoop en overzichtelijk. Met mijn auto ben ik daarheen gereden en bij de ingang van het parkeerterrein stonden containers en een bewaker, die mij gebaarde dat ik er niet op mocht rijden. De zaak bleek wegens verbouwing gesloten. Gelukkig was aan de overkant een filiaal van Tesco en die was wel open. Daar hadden ze pizza van de dokter, dus nog gezond ook. Daarbij had Oetker hem ook nog eens best lekker gemaakt. Ik heb hem opgepeuzeld op het parkeerterrein van een grote Romeinse ruïne. Blijkbaar was dit voor de val van de muur een belangrijke attractie, want het is een immens parkeerterrein, nu grotendeels met gras overwoekerd en nagenoeg verlaten. Ik heb er een mooi plekje aan de oever van de Donau gevonden om te overnachten.

7-7-2017
Gisteren mijn eerste boek van deze reis uitgelezen. Het was in eerste instantie een raar boek, tot ik begreep dat het begin jaren 50 speelde en toen waarschijnlijk ook geschreven is (uit het jaar van uitgave werd ik niet zoveel wijzer, MCMLXXX is volgens mij 1980, maar dit was de derde druk). Wat ik bijvoorbeeld heel vreemd vond was toen de hoofdpersoon in een kliniek opgenomen was en met twee artsen over het resultaat van een onderzoek sprak, beide artsen aan het roken waren en hij ook een sigaret aangeboden kreeg en die niet afsloeg. Wat dan weer wel modern was, was dat het boek bestond uit korte hoofdstukken van meestal maar enkele pagina's die vaak met een cliffhanger eindigde. Inmiddels met een nieuw boek begonnen, alhoewel nieuw, toen ik de omslag las zag ik dat ik het nog niet zo heel lang geleden als eens gelezen had,, ik vond The Client van Grisham toen mooi, dus ben ik hem nog maar eens gaan lezen. Terwijl ik het lees komt het terug, maar ik merk dat ik toch al weer heel wat vergeten ben.

8-7-2017
Niet alles ging goed vandaag, maar in eerste instantie wel. Net nadat ik mijn lunch op had en met mijn auto naar de volgende plaats vertrok waarvandaan ik verder wou wandelen, brak er een flinke onweersbui los. Toen ik daar aankwam was de regen nog niet over, maar een stuk minder. Ik had geen zin om in mijn auto te gaan zitten om de bui af te wachten, want het was erg warm erin. Dus heb ik een paraplu gepakt en ben gaan wandelen, buiten was het lekker fris. Een uurtje later kwam ik weer langs mijn auto en kon toen de paraplu wisselen voor een zonnebril, want de zon was weer terug en het was benauwd warm. Toen ik daarna een klein uur gewandeld had, liep de dijk waar ik op liep dood op een slagboom met daarachter een bord met daarop in het Engels No Entry. Toch ben ik onder de slagboom doorgekropen, want het leek erop dat het bord niet sloeg op het pad dat achter de slagboom lag, maar op het industrieterrein daar links van. Het was een niet veel gebruikt pad en met reden, want na een kilometer liep het dood op een hek, waarvan de poort met een groot kettingslot was afgesloten. Het was wel duidelijk dat het de bedoeling was dat ik daar niet verder ging en na nog wat alternatieven zonder succes onderzocht te hebben ben ik aan de terugweg begonnen. Dat leek net op tijd, want er kwam een pikzwarte lucht aan, dus was ik bang voor een fikse onweersbui. Maar ik heb er allen profijt van gehad, blijkbaar zat ik aan de rand van het gebied, er was een harde wind en de zon verdween achter de wolken, maar het bleef droog. Daarna naar Štúrovo gereden en van daar naar de andere kant van het afgesloten terrein gewandeld. Ik had mijn auto in die stad neergezet op de parkeerplaats tussen het centrum en de boulevard. Bij die laatste ben ik een biertje gaan drinken, althans dat was de bedoeling. Ik had de dame achter de bar al duidelijk gemaakt dat ik een grote wou, maar toen was het nog de vraag welk bier. De andere bardame was bezig een glas met donker bier te tappen voor een andere klant. Dus ik wees doe die maar. Toen ik slechts 75 cent moest afrekenen, had ik al zo'n vermoeden en toen ik het proefde wist ik het zeker, het was geen bier maar cola. Maar wel lekker koud en het heeft mij goed gesmaakt. Daarna ben ik nog verhuisd. Terug in mijn auto begon er in een van de andere kroegen in het centrum een band te spelen en mijn ervaring van vorige week in Bratislava stond nog vers in mijn geheugen, dus heb ik maar een wat rustiger plekje uitgezocht om de nacht door te brengen.

Geen opmerkingen: