zondag 6 november 2016

27-10-2016 t/m 5-11-2016

27-10-2016
Vandaag nog wel af en toe wat gerommel, maar geen echte aardbevingen meer. De vrachtwagen met de container had pech, dus was die wat verlaat en had ik de mogelijkheid om het Nederlandse nieuws te bekijken. Daar las ik dat de aardbeving van 9 uur gisterenavond met 6,1 de zwaarste was en dat het epicentrum hier 15 vandaan lag. Die van 7 uur was slechts 10 kilometer van hier, maar was met 5,5 minder zwaar. Van die van 11 uur stond er niet bij waar die plaatsvond, maar die had een magnitude van “slechts” 4,9.
Toen om 2 uur vanmiddag de vrachtwagen kwam, was het nog even wachten op de hulptroepen en de kraan, maar daarna zijn we hard aan het werk gegaan om de container leeg te krijgen. Dat is gelukt en alles staat in het huis, maar het is wel heel vol. Ik denk niet dat het me gaat lukken om morgen alles uit te pakken en te installeren.

28-10-2016
Vandaag vooral aan het uitpakken geweest. De seismische activiteit is gelukkig nagenoeg tot rust gekomen, alleen een paar keer een heel licht gerommel gehoord. Vanmorgen eerst begonnen om een pad naar de keuken te maken, want er moet nog een koelkast komen en dat zou vandaag kunnen gebeuren. Eerst de keukenblokken gewisseld, want ik dacht dat het vanwege de gasaansluiting en de afvoer van de afzuigkap handiger was. Toen ik dat gedaan had, zag ik dat de pootjes strepen veroorzaakt hadden op de tegels, hopelijk krijg ik ze er nog af. Achteraf had het ook helemaal niet gehoeven, er zijn wieltjes die onder de keukenblokken zouden moeten en toen de installateur kwam om het gas en water aan te sluiten wou die de blokken andersom hebben zoals ze eerst dus ook stonden.

29-10-2016
Ik ben weer lekker bezig geweest, het is te merken dat ik dat niet gewend ben, want ik heb flinke spierpijn. Vanmorgen iets later koffie gedronken dan gebruikelijk, want ik wou eerst eerst alles uitgepakt hebben. Dat is gelukt, de enige uitzondering is een glasplaat die op de eettafel moet, het lijkt mij verstandig om die nog even ingepakt te laten tot de tafel in elkaar gezet is. Na de koffie ben ik eerst het afval een beetje gaan ordenen, alle rotzooi staat nu netjes in de tuin. Daarna begonnen met het inrichten van de logeerkamer. De bedden in elkaar gezet, de nachtkastjes ernaast en het bureau neergezet. Bij dat laatste moest ik nog wat creatief zijn, want op de laatste tekening stond dat het bureau voor het raam moest staan, maar op die tekening stonden de nachtkastjes niet. Als het bureau daartussen kwam te staan vond ik het wel heel erg druk worden, dus heb ik het verplaatst naar de loze ruimte die er achter de deur is. Ik ben wel tevreden over die oplossing, hopelijk mijn broer ook. Voor alles wat ik nu wil doen is de logeerkamer af, wel moet er nog het een en ander gebeuren, maar dat is van latere zorg. Morgen ga ik beneden verder.

30-10-2016
De wintertijd is ingegaan, dus was het geen probleem om vanmorgen vroeg op te staan. Het was kwart voor acht, ik was net begonnen met het monteren van een tafel, toen ik het geluid van een aardbeving hoorde. Nu heb ik dat de afgelopen dagen steeds gehoord, dus geen reden voor paniek, maar dit keer voelde ik het zo bewegen dat ik me realiseerde dat deze nog zwaarder was dan die van afgelopen woensdagavond. Dat bleek ook zo te zijn, deze was 6,6 dus een halve hoger dan toen. Ik heb nog nergens gezien waar het epicentrum lag, maar veel schade was er in Nurcia en dat is hemelsbreed 15 Km hier vandaan. Er is daar onder andere een kerk ingestort, gelukkig was die, vanwege de schade die hij in augustus heeft opgelopen, nu niet in gebruik. De rest van de dag bleef het onrustig en ik ook, steeds als het begon te rommelen liep ik naar buiten, maar gelukkig bleken het steeds slechts lichte naschokken te zijn. Ondanks mijn ongedurigheid ben ik met het inrichten van het appartement een heel stuk opgeschoten. Een van de weinige dingen die nog moeten gebeuren is dat de eettafel nog op zijn pootjes moet terechtkomen, maar die is te zwaar om dat alleen te doen.

31-10-2016
Vanmorgen eerst aan het poetsen geweest in de keuken. Na bijna twee uur bezig geweest te zijn waren de strepen nog steeds niet helemaal van de tegels, maar waren ze vage stippellijnen geworden, Na de koffie ben ik hulptroepen gaan halen om de kast naar boven te dragen en de tafel om te draaien. De tafel was makkelijk, de kast viel toch een beetje tegen, hij was net te groot om de draai op de trap te maken, maar op een andere manier is het toch gelukt en hij staat nu op de slaapkamer boven. Twee van de drie mensen die mij daarbij geholpen hebben, zijn vanmiddag ook weer flink voor mij in de weer geweest, ze hebben geholpen om al het afval naar de containers te brengen. De papiercontainer zit nu helemaal vol karton en er staan nog vijf grote dozen naast, waar minstens nog een container mee gevuld zou kunnen worden. Tenslotte zou er nog een elektricien komen om de lampen op te hangen, maar dat ging niet door. Omdat morgen hier een feestdag is, Allerheiligen, zal hij dan ook niet komen en als ik nog langer wacht moet ik me wel heel erg haasten op de terugreis. Ik heb alle lampen op hun plaatsen klaargezet en een tekening gemaakt met waar ze moeten komen, dus het zal wel goed komen. Nu alles gedaan was ben ik aan het eind van de middag vertrokken, Niet ver gereden, ik slaap vanavond in Folingo, 50 Km verderop.

1-11-2016
Vandaag was net begonnen toen ik onder de wol kroop en als een blok in slaap viel. Toen ik wakker werd had ik het gevoel dat ik goed geslapen had. Terwijl ik op mijn wekkerradio lag te wachten realiseerde ik me dat het nog donker was, dus moest nog even wachten voor de radio begon, want om acht uur is het licht. Nieuwsgierig hoe laat het dan wel was keek ik op mijn horloge en schrok, het bleek pas tien over twee te zijn, ik had net twee uur geslapen. Daarna nog wat geprobeerd te slapen en om zeven uur mijn radio maar handmatig aangezet. Het weerbericht dat ik op Radio Austria International hoorde, deed mij besluiten om niet donderdagochtend maar woensdag al over de Alpen te gaan. Ze voorspelde namelijk dat het morgen in de loop van de dag vanuit het noorden gaat regenen en dat de sneeuwgrens in de loop van de dag tot onder de 1.000 meter gaat zakken. De Simplonpas is het enige punt waar ik overheen wil dat hoger dan een kilometer is, dus daar wil ik overheen zijn voordat het begint te sneeuwen. Vandaar dat ik vandaag naar Noord Italië ben gereden, ik zit nu net na Milaan, ik kan de televisietoren nog zien.

2-11-2016
De dag begonnen met een wandeling door Pero, het stadje net ten noordwesten van Milaan waar ik overnacht heb. Dat de agglomeratie van Milaan groot is, bleek wel aan de snelheid waarmee mijn reis vanmorgen ging. Om 9 uur was ik vertrokken, om half 11 was ik wel 50 Km verder. Ook na de koffie ging het niet zo snel, maar toen reed ik langs het Lago Magiore en dat was best wel mooi. Net als op de heenweg tweeënhalve week geleden heb ik bovenop de Simplonpas mijn lunch gebruikt. De foto van vandaag heb ik toen al gemaakt. Het ging bovenop die pas bijna mis met het plannen van het vervolg van mijn route. Ik had Rotterdam in mijn Tomtom gezet en zij gaf een andere route dan ik heen heb genomen, een die via Luzern en Bazel liep. Ik op de echte kaart gekeken en had al besloten om die route dan maar te nemen, want hij was blijkbaar korter. Gelukkig keek ik later nog eventjes op de kaart, toen zag ik dat hij me over een pas voerde die waarschijnlijk al gesloten is. Dus heb ik toch maar weer de route door de Rhonevallei genomen. Een bijzondere route, want hij is 100 Km lang bijna vlak terwijl ik tussen de Alpenreuzen reed. Deze route had nu wel een nadeel, want in de avondspits door Montreux en Lausanne. Daardoor pas laat op mijn overnachtingsplaats gearriveerd.

3-11-2016
Het was marktdag vandaag. De parkeerplaats waar ik overnacht had, stond vanmorgen vol met auto's, want in de naastliggende straat bleek om donderdagochtend markt te zijn. Niet zo'n grote markt, maar het is altijd weer leuk om over zo'n Franse markt te lopen. Rond het middaguur kwam ik in het stadje Baume les Dames aan. Daar heb ik eerst bij de Super-U boodschappen gedaan en vervolgens ben ik via een toeristische route naar het centrum gewandeld. Ik was net van plan terug naar mijn auto te gaan, toen ik een bordje zag dat een straat iedere eerste donderdag van de maand was afgesloten vanwege een “foire”. Het bleek een grote markt te zijn met naast kleding, huishoudelijke artikelen ook auto's en tractoren. Blijkbaar was de markt niet alleen 's ochtends, zoals gebruikelijk in Frankrijk, maar de hele dag. Toen ik er rondliep waren alle stalletjes open, maar waren de meeste potentiële klanten blijkbaar aan het lunchen, want het was er heerlijk rustig. Na het bezoek aan de markt ben ik nog een stuk verder gereden en vannacht overnacht ik langs de Moezel in Epinal.

4-11-2016
Ik heb me verslapen vanmorgen, mijn wekker ging niet af omdat de batterijen leeg waren. Gisterenavond deed mijn radio het nog, maar het was flink afgekoeld vannacht, waardoor de batterijen te weinig capaciteit hadden om de radio aan te zetten. In plaats van acht uur werd ik om vijf voor half negen wakker, dus zo erg was het niet. Wat ik het meest vervelend vond was dat ik het nieuws gemist had, maar dat heb vanavond goedgemaakt door l'essentiel te lezen, de Luxemburgse variant van de Metro. Voordat ik richting Luxemburg vertrok, heb ik eerst nog een wandeling door het centrum van Epinal gemaakt, voor het museum stond een plastiek met de valutasymbolen van drie belangrijke valuta, me nooit eerder gerealiseerd dat je daarmee het woord ¥€$ kan vormen.

5-11-2016
Ik ben weer thuis. Toen ik vanmorgen in Dudelange wakker werd, regende het. Ik ben mijn camper niet uit geweest, de foto heb ik gisterenmiddag gemaakt. Rustig gereden en opnieuw geconstateerd dat als ik mijn routeplanner op de kortste route instel, zij me bijna altijd via het centrum van steden die ik passeer stuurt. Wel leuk, site-seeing per auto, maar het schiet niet erg op. Maar het was netjes iets na vijven toen ik thuis kwam. Daarna mijn auto uitgeladen en de spullen opgeruimd. Inmiddels zit de eerste was al in de droogtrommel.

Geen opmerkingen: