zaterdag 9 januari 2016

4-1-2016 t/m 8-1-2016

4-1-2016
De afgelopen nacht heb ik bij een winkelcentrum gestaan. Toen ze vanmorgen open gingen was ik dan ook een van de eerste klanten. Bijzonder was dat bij deze hypermarket geen enkele gewone kassa open was, je kon alleen afrekenen bij een zelfbedieningskassa. Nu sprak die kassa gelukkig ook Engels, dus dat was niet zo'n probleem. Je kon bij deze kassa ook met contanten betalen, dat heb ik dan ook gedaan. Het viel mij op dat het zo'n mooi rond bedrag was, toen ik later op het bonnetje keek begreep ik waarom. Blijkbaar zitten er geen 1 en 2 cent in de machine, want ik had voor € 7,03 boodschappen en dat werd naar beneden afgerond. Afronden zoals we dat in Nederland gewend zijn mag in Italië denk ik niet. Na het boodschappen doen ben ik Catania gaan bekijken en daarna wou ik een klein stukje rijden, maar ben uiteindelijk in Augusta terecht gekomen. Ook deze stad heb ik bekeken en ik vond deze mooier dan die van vanmorgen. Nog wat Nederlandse geschiedenis geleerd ook, want volgens het informatiebord over deze stad is bij een zeeslag om deze stad ooit een Franse vloot verslagen door een Nederlands-Spaanse vloot onder leiding van Admiraal de Ruyter. Ik heb nooit geweten dat hij ook voor de Spanjaarden heeft gewerkt.

5-1-2016
Het was warm de afgelopen nacht, volgens mijn thermometer is het kwik niet onder de 17,5 graden gedaald. Dat was niet direct de reden waarom ik niet zo goed geslapen heb. Indirect misschien wel, want ik had nogal last van muggen. Gisterenavond had ik er al een aantal platgeslagen, maar blijkbaar niet allemaal. Ik lag nog maar net op bed toen hun wraak begon, zoemend vlogen ze rondjes rond mijn oor. Met een slaande beweging probeerde ik er een eind aan te maken en dat leek een paar keer te lukken, maar later hoorde ik toch weer gezoem. Uiteindelijk toch in slaap gevallen, meestal wordt ik als het licht begint te worden wakker, ik draai me om en slaap verder tot een uur of acht. Nu werd ik wakker en hoorde ik opnieuw een mug, het verder slapen is er daardoor niet van gekomen vandaag. Vandaag een bezoek gebracht aan Syracuse, een mooie stad met veel Griekse en Romeinse resten en een heel opvallende basiliek.

6-1-2016
Een feestdag vandaag in Italië, Driekoningen. Daarmee wordt de kerstperiode afgesloten en ik heb dat vandaag ook gedaan. Bij mijn ontbijt vanmorgen heb ik het laatste stukje gegeten van de pannetonne, het Italiaanse kerstbrood dat ik op Eerste Kerstdag had aangesneden. Door de feestdag heb ik mijn menu vanavond moeten aanpassen. De afgelopen dagen had ik bij supermarkten gezien dat ze vandaag gewoon open waren. Maar dat was in grotere plaatsen, De supermarkten in de stadjes waar ik vanmiddag ben geweest waren gesloten. Gelukkig had ik nog een Frans blik linzen met worst in voorraad, dus heb ik dat gegeten. Ook mijn toetjes waren op, dat heb ik opgelost door een kaasplankje te maken. Een wat armoedig kaasplankje, want er lag maar één soort kaas op. Maar een buitengewoon lekkere Hollandse jongbelegen boerenkaas, die door gasvorming tijdens het rijpen wat gaten had gekregen en rond die gaten heel veel smaak. Dus heb ik mijn bakje yoghurt of pudding niet echt gemist.

7-1-2016
Het dorpje waar ik gisteren aan het eind van de middag aankwam, ligt helemaal in het zuidwesten van Sicilië en is denk ik ook het meest zuidelijk gelegen dorpje. Datzelfde geldt voor de bijbehorende vissershaven waar ik overnacht heb. Maar ik had gisteren op de kaart gezien dat het niet het meest zuidelijke puntje van het eiland was, want aan de westelijke kant van de baai was landtong die nog iets verder de zee in stak. Vanmorgen met hardlopen geprobeerd naar dat punt te komen, maar daar niet in geslaagd omdat mijn tijd erop zat. Na mijn ontbijt een tweede poging, nu met de auto. Toen bleek dat ik er met hardlopen bijna was geweest, het punt waar de weg ophield was nog geen kilometer verder. Maar het was toch goed dat ik er met de auto was, want waar de weg ophield was nog niet het eind van de landtong. Daarvoor moest ik nog een paar honderd meter langs, de door de harde wind onstuimige, zee lopen. Als bewijs dat ik op het uiterste puntje ben geweest heb ik daar een foto gemaakt van het eiland met de kleine vuurtoren dat een meter of 10 uit de kust ligt.

8-1-2016
Me verbaasd over de stad Ragusa waar ik de nacht heb doorgebracht. Gisteren had ik al gezien dat de parkeerplaats waar ik stond grensde aan een diepe vallei. Die vallei was natuurlijk, maar de grens was een stuk verschoven door mijnbouw, een marmergroeve. Het afgraven van de berg voor het marmer had nog een ander voordeel, men hoefde daardoor minder diep te boren voor de andere vorm van mijnbouw, ik zag er namelijk ja-knikkers staan. Wat mij verbaasde was de stad zelf, midden in de stad vind je diepe ravijnen. Tussen het centrum en de wijk waar het station is, wordt de ravijn met drie imposante bruggen overspannen. Maar ook het centrum zelf wordt door een ravijn in tweeën gesplitst. Hier geen bruggen, maar een hele hoop trappen die je moet afdalen en bestijgen om in het andere deel te komen. Een flinke inspanning, maar het is het zeker waard.

P.s. Aan mijn laatste berichten van vorig jaar en de eerste van dit jaar ga ik zo als ik dit gepubliceerd heb de foto's toevoegen.

Geen opmerkingen: