zondag 3 januari 2016

1-1-2016 t/m 2-1-2016

1-1-2016
Niet alleen het jaartal is veranderd, ook mijn plannen. Toen ik afgelopen woensdag op Siciliƫ aankwam, was ik van plan om het hele eiland rond te wandelen. Maar de eerste dag begon ik al wat te twijfelen, sommige stukken wandelen niet echt lekker omdat je over de weg moet omdat er geen strand is. Ook als er strand is loopt dat niet echt lekker, ik ben tot nu toe steeds kiezels tegengekomen. Daarom loop ik bij voorkeur over een boulevard. Dat had ik vanmorgen anderhalf uur gedaan, toen de boulevard en het strand ophielden. Ik ben de weg gaan volgen en die maakte al gauw een haarspeldbocht. Toen kwam ik tot de conclusie dat de hele kust rondwandelen geen goede keus is. Dus heb ik toen mijn plannen veranderd

2-1-2016
Indrukwekkend, dat is de beste manier om mijn uitstapje van vandaag te beschrijven. Ik ben de Etna op geweest. De weg omhoog was al bijzonder, het leek of er stuifsneeuw op lag, alleen het was zwart. Het was dan ook geen sneeuw maar as. De weg klom snel en slingerde zich daarbij eerst door een bos. Vanaf 1500 meter veranderde het landschap drastisch, het bos maakte plaats voor velden met lava. Korte tijd later kwam ik bij een parkeerplaats uit, die vol as lag en die midden in het pad lag van het lava van de laatste grote uitbarsting, die van 2002. Ook nu moest ik aan sneeuw denken, ooit ben ik in een seizoen twee keer in Val d'Isere geweest. Waar ik in december geskied had, was later een lawine overheen gegaan en toen ik daar eind april weer was, lagen er huizenhoge sneeuwbergen. Zo zag de, inmiddels gestolde, lavastroom er ook uit, alleen dan een paar honderd meter breed en kilometers lang. Vanaf de parkeerplaats ben ik een wandeling gaan maken over een pad dat langs en over die lava heen ging. Mooi was het niet, maar wel imposant. Ik heb daarbij ontdekt dat ik op school onjuistheden heb geleerd. Bij aardrijkskunde is mij ooit verteld dat mensen steeds weer terugkeren naar vulkaanhellingen omdat ze zo vruchtbaar zijn. Maar dat klopt niet, want op de lava groeit nauwelijks wat.

Geen opmerkingen: