zondag 6 augustus 2017

28-7-2017 t/m 5-8-2017

28-7-2017
Vanmorgen eerst even naar de markthal geweest. Die is in Pecs anders dan in Rotterdam, maar ook leuk om er rond te lopen. Daarna in de mall even op internet gekeken wat PSV en FC Utrecht gedaan hadden, daar was ik niet heel enthousiast over, evenmin als over de weersverwachting, na het weekend wordt het weer heet. De app die op mijn telefoon zit geeft normaal met een zonnetje of een wolkje aan wat voor weer het wordt, maar voor volgende week dinsdag was het niet zo'n tekeningetje maar een blokje met daarin HOT, het wordt dus blijkbaar uitzonderlijk heet. Maar dinsdag ben ik een stukje naar het noordwesten, dus misschien valt het daar wel mee. Vanavond sta ik op een camping met Nederlandse eigenaren. Ik heb hem uitgezocht omdat hij op mijn route lag, maar als ik ervoor om had moeten rijden was het dat ook waard geweest. Het is een kleine camping, mooi sanitair, een mooie omgeving en heerlijk rustig. Voor wie van plan is ooit naar Hongarije te gaan, kan ik camping Het Koetshuis aanbevelen. Hun website is www.kempinghintohaz.nl. Op de camping was nog een bijzondere situatie, op hetzelfde veld als ik sta, staat nog een Volkswagenbus met dezelfde kleur als die van mij.

29-7-2017
Na ruim anderhalf uur hardgelopen te hebben door een mooi landschap ben ik vanmorgen vertrokken en in eerste instantie een stukje terug gereden. Gisteren was ik al langs een meer gekomen en had ik erover getwijfeld om daar te gaan wandelen. Toen heb ik dat niet gedaan, maar op de camping hoorde ik dat er een 14 Km lang fietspad rond het meer was. Dus ben ik daar vanmorgen naartoe terug gereden en heb daar gewandeld. Een goede keus, want het was een mooie wandeling. Bijna had ik nog een ree op de foto, zij kwam mij in het bos tegemoet lopen en had mij niet in de gaten. Ik bleef staan, pakte mijn telefoon om een foto te maken en toen kwam er een fietser aan, die zag ze wel, dus voordat ik een foto kon maken was ze verdwenen. Het was trouwens mijn tweede ontmoeting met een ree vandaag, want vanmorgen met het hardlopen stak er een een paar meter voor mij het pad over. Na mijn wandeling ben ik naar het Balatonmeer gereden en ik sta nu in een van de stadjes aan dat meer. Een stadje waar ze van oude dingen houden, ik sta geparkeerd bij een oude brandweerspuit die op een sokkel staat en een paar honderd meter hier vandaan is het Postmuseum en daar staat voor de deur een sokkel met een postkoets.

30-7-2017
Vandaag langs het Balatonmeer gereisd. Ik heb drie stadjes aangedaan, eigenlijk zijn ze allemaal een beetje hetzelfde. In de strook tussen het meer en de spoorlijn heb je een gebied vol met souvenirwinkels en restaurants en een afgebakend stuk strand, waar je toegang voor moet betalen en in ruil daarvoor wat faciliteiten krijg. Het is niet overdreven druk, maar het is wel te merken dat het hoogseizoen is. Op de camping waar ik vanavond op sta is ongeveer 80% van de plaatsen bezet. Kom je rond het meer vooral Hongaren en Duitsers tegen, op de camping staan ook veel Nederlanders en opvallend veel Denen.

31-7-2017
Ik was een beetje pissig vanmorgen. Toen ik gisterenmiddag op de camping aankwam, was de receptie gesloten, die is alleen 's morgens open. Er was een wachter die mijn kampeercarnet innam en zij zoek maar een plaatsje. Dat heb ik gedaan, ik vond een mooi plekje onder een boom, dus lekker in de schaduw. Toen ik vanmorgen ging afrekenen bleek dat ze vier verschillende plaatsen hadden, met verschillende tarieven. Ik bleek op een van de op een na grootste plekken te staan, terwijl de kleinste ruim genoeg voor me zou zijn geweest. Het kostte me een euro of vijf meer, te weinig om me echt druk over te maken, zeker met dit warme weer, maar ik was wel boos dat ze het me niet van te voren gezegd hebben.

1-8-2017
Ik had mijn auto gisteren erg goed neergezet. Hij stond zo goed in de schaduw dat ik hem er tot na de lunch heb laten staan. Toen ik na een wandeling rond 11 uur terug bij mijn auto was, heerste daar nog een lekkere temperatuur, terwijl tijdens het wandelen al flink last van de warmte had gehad. Na de koffie ben ik nog even de stad ingelopen naar de markthal, waar ze al aan het opruimen waren en daarna ben ik naar de Tesco gegaan om boodschappen te doen en vooral om Forinten uit te geven. Dat ging daar, maar het ging nog veel beter bij de Shell. Ik heb nu nog voor minder dan 10 euro aan Forinten over, dat komt goed uit, want ik verwacht morgenavond in Oostenrijk te zijn.

2-8-2017
Vandaag Hongarije verlaten en Oostenrijk binnen gereden. Ook hier is het onaangenaam heet, voor morgen wordt het hoogtepunt van deze hittegolf verwacht, waarbij het in het Zuidoosten het warmst zal worden, temperaturen tot 39 graden. Ik kan mijn borst dus wel natmaken, maar dat is helemaal nergens voor nodig, want dat gaat automatisch door het zweten. Ik hoorde op de radio dat men in Wenen de afgelopen nacht een recordtemperatuur gemeten heeft. In het Hongaarse Körmend was het ook warm, maar desondanks heb ik lekker geslapen. Hopelijk ga ik dat zo in Furstenfeld herhalen.

3-8-2017
Volgens mij was het Sint Antonius van Padua waar je voor moest bidden om iets dat je kwijt was terug te vinden. Ik heb dat niet gedaan maar toch vandaag heel veel gevonden. Het begon met mijn zakdoek, gisterenavond miste ik die concludeerde ik hem verloren had toen ik bij de Lidl mijn tas uit mijn broekzak had gehaald. Dat was niet zo want ik vond hem vanmorgen in een hoekje van de bank. Het deed me me trouwens wel realiseren dat ik al dagen geen zakdoek nodig heb gehad, uniek, want ik ben altijd wel een beetje aan het snotteren. Daarna had ik een spijkerbroek in mijn handen en daar viel een muntje uit, 100 Forint. Toen ik gisteren mijn restant Forinten telde bleek ik iets meer dan 106 Forint tekort te hebben. Die 6 was verklaarbaar doordat het kleinste muntje 5 Forint is en ze dus de bedragen afronden, in totaal dus iets in mijn nadeel. De 100 Forint, 33 eurocent, kon ik niet verklaren, ik vermoedde een fout bij het afrekenen.
Maar hij bleek dus los in mijn broekzak te zitten. Er zijn er meer die dat doen, want toen ik vanmorgen op een openbaar toilet zat, merkte ik dat zo iemand voor mij was geweest. € 1,07 rijker verliet ik het toilet. Wat ik ook nog vond was een mooie parkeerplaats in de schaduw, waar ik kon lunchen en van waar ik het centrum van Graz in kon lopen. Voordat ik die parkeerplaats vond, had ik al veel van de stad in alle rust kunnen bekijken, want het verkeer stond helemaal vast, ik heb anderhalf uur over een kilometer of 2 gedaan.

4-8-2017
Ik had gisteren gezien dat er rond Stainz, het stadje waar ik overnacht heb, een uitgebreid netwerk van wandelroutes was. Ik heb een route uitgekozen en ben die vanmorgen gaan volgen. Een mooie route, maar ik ben hem onderweg wel even kwijt geweest, maar daardoor heb ik een stukje afgesneden en was ik mooi op tijd voor de koffie weer terug bij mijn auto. Na de koffie ben ik nog even naar het klooster gelopen dat boven de stad staat. Daar kwam ik mijn wandelroute opnieuw tegen, hij maakte nog zo'n lus als hij eerder maakte. Er stond ook een bord met daarop de afstand, de totale wandeling was 25 Km, ik had eerder iets van 10 gelopen, dus de rest was best nog wel een end. Dus maar niet gedaan, ik ben in mijn auto gestapt en verder gereden. Bij een skigebied ben ik gestopt en daar gaan wandelen. Een mooie wandeling, eerst door een weidegebied dat 's winters een rodelbaan is en daarna door een bos. Mijn wandelroute kwam daar uit op een 1450 meter hoge top. Toen ik vertrok was ik vergeten de plaats van mijn auto in mijn telefoon te zetten, toen ik me dat realiseerde had ik het alsnog kunnen doen, maar ik heb voor een andere oplossing gekozen, ik heb het bordje met de route terug op de foto gezet, zodat ik die naam niet zou vergeten. Ik heb de foto net nodig gehad.

5-8-2017
Om kwart over acht vanmorgen ben ik bij mijn auto weggelopen met het plan om een half uurtje te gaan hardlopen. Het was kwart voor tien toen ik weer terug was. Niet dat er wat mis was gegaan, maar het pad dat ik op de kaart had uitgezocht was bleek nog veel mooier dan hij op het scherm van mijn telefoon leek. Het was een bijna kaarsrecht, geasfalteerd pad dat langs een riviertje liep, waarop een 21 Km lange hardlooproute was uitgezet. Mijn argumenten dat ik net in een berggebied ben aangekomen en dat de temperaturen nog steeds tropisch zijn, heb ik opzij gezet omdat het zo'n mooi pad was, slechts op één punt moest ik een weg oversteken. Ik heb lekker gelopen. Na het hardlopen en mijn ontbijt heb ik de stad, Wolfsberg bekeken en daarna ben ik naar Klagenfurt gereden met tussendoor nog een stop in een ander stadje waar weinig te zien was.

Geen opmerkingen: