zondag 20 augustus 2017

13-8-2017 t/m 19-8-2017

13-8-2017
Ik heb Italië weer verlaten, zelfs twee keer, want toen ik in Brenner reed wou ik een pauze houden en ben ik op zoek naar een parkeerplaats de grens over gereden en vervolgens weer omgekeerd. Na een bezoek aan het outletcentrum aan de grens ben ik naar Innsbruck gereden. Goed dat ik daar op zondag was, want op werkdagen kan je daar nergens vrij parkeren. Een stukje door de stad gelopen, het gouden dak bekeken en vervolgens ben ik weer verder gegaan. Alleen betaald parkeren betekent ook niet vrij overnachten, wel was er een camperplaats, maar €36 vond ik wat gortig. Ik ben verder gereden en sta nu een kilometer of 25 verder op een parkeerplaats in Obermeiming.

14-8-2017
Mijn verblijf in Oostenrijk was kort dit keer, want ik ben vandaag de Fernpas overgegaan en vervolgens bij Pfronten Duitsland binnen gereden. Vandaag was de dag van de hangbruggen die ik van een afstand gezien heb. Het begon vanmorgen, op de kaart in Obermeiming zag ik een hangbrug over de Inn staan, maar er stonden op de kaart geen wegen die naar die brug liepen. Ik ben die richting uit gaan wandelen, maar kon het niet echt vinden. Totdat ik op de weg terug in Untermeiming een wandelroute zag die naar de hangbrug ging. Die ben ik gaan volgen en op een gegeven moment zag ik de brug, maar het was nog wel een heel stuk lager. Ik had wel zin om er naar toe te lopen, maar niet om daarna weer omhoog te moeten, dus ben ik er maar niet naar toe gegaan. De tweede hangbrug was een hele lange die heel hoog over het dag ging waar de weg naar Reute doorheen liep.

15-8-2017
Een feestdag vandaag. Niet omdat het precies een jaar geleden is dat ik de marathon in Gdansk liep, maar omdat het Maria-hemelvaart is. Vorig jaar had ik me dat helemaal niet gerealiseerd, ik dacht dat de feestdag iets met Solidarnosc te maken had omdat die vakbond de marathon organiseerde, ik had me helemaal niet gerealiseerd dat het hoogtepunt van de Mariaverering in de Katholieke kerk is. Hier in Duitsland is het geen nationale feestdag, maar wel in de bondsstaten met veel Roomsen, zoals Beieren en Baden-Wurtenberg waar ik vandaag was. Ik was er op voorbereid, dus had ik gisteren al boodschappen voor vandaag gedaan. Dat bleek niet nodig te zijn, want in Isny was het vandaag Allgäu-dag, een jaarmarkt in verband waarmee de winkels vandaag toch open. Vanmiddag heb ik rond datzelfde stadje een wandelroute gevolgd over de “moor”, volgens mij moet je dat met moeras vertalen, ik weet het niet zeker, maar wel dat het een mooie wandeling was. Daarna verder richting Lindau gereden. Toen ik die stad naderde realiseerde ik me dat hij aan de Bodensee ligt, vandaar dat ik daar maar niet naar een overnachtingsplek heb gezocht zoals ik eerst van plan was. In het volgende dorpje, Wasserburg heb ik ook niet echt gezocht, want ik reed daar vanzelf een camperplek op. Nog gratis ook, wel een nadeel, ik sta pal naast een spoorlijn, als een trein langskomt, gaat mijn camper heen en weer. Maar ik heb tot nog toe alleen passagierstreinen gezien, dus ik verwacht dat er de komende uren weinig langs zullen komen.

16-8-2017
Vlak nadat ik mijn stukje van gisteren had geschreven, rond middernacht, kwamen er nog twee treinen langs, maar verder heb ik er tot vanmorgen vroeg geen last van gehad dat ik naast de spoorbaan overnachtte. Wel ben ik midden in de nacht een keer wakker geworden, maat dat was door het onweer. Vanmorgen ben ik wandelend naar Lindau geweest. Ik had het een beetje verkeerd ingeschat, volgens mijn reisgids moest ik naar Lindau Insel, maar ik had mij bedacht om voordat ik daar heen ging naar het centrum te gaan. Dat kon ik niet vinden en achteraf is dat ook niet zo vreemd, want oorspronkelijk was het eiland de stad, dus daar is ook het centrum. Best een mooie stad, maar dat geldt ook voor Wasserburg waar ik overnacht, de burcht die de stad zijn naam geeft staat met een mooie kerk op een schiereiland. Daar heb ik vanmiddag rondgelopen en nu ga ik weer slapen als zo de laatste trein is geweest, want ik sta nog op dezelfde plek.

17-8-2017
De afgelopen nacht toch wat minder geslapen, in tegenstelling tot gisteren had ik er nu wel wat last van dat ik direct langs de spoorlijn stond. Desondanks ben ik fit aan de dag begonnen. Langs de Bodensee gereden vandaag. Ik was van plan om in Frederikshafen nog een tussenstop te maken, maar ik kon er geen parkeerplek vinden. Dat is niet erg, want ik was er al eens geweest, toen heb ik onder andere een bezoek gebracht aan het Zeppelin museum. Die luchtschepen zijn er nog steeds, niet meer voor personenvervoer, maar als reclame object. Gisteren en vandaag heb ik diverse keren zo'n sigaar langs zien komen met reclame voor een pretpark.
Vanmiddag een mooie wandeling gemaakt rond de waterscheiding tussen de Rijn en de Donau, de Rijn stroomt door de Bodensee (of de Bodensee is een onderdeel van de Rijn, het is maar hoe je het bekijkt). Slechts enkele tientallen kilometers verder ligt Donauschingen, waar de Breg en de Brigach samenvloeien tot de Donau. Vlak bij dat punt ga ik zo slapen.

18-8-2017
Toen ik vanmorgen aan mijn wandeling langs de Brigach begon, kwam ik er al snel achter dat ik het gisteren niet helemaal bij het juiste eind had. Het klopt wel dat de rivier de Donau begint waar de Breg en de Brigach samenvloeien, maar desondanks is er in Donauschingen ook een Donaubron. Deze bron ligt bij het vorstelijk paleis. Het water dat daar opborrelt, gaat als een 20 centimeter breed beekje door de tuin van het paleis en stroomt na een meter of 50 de Brigach in die dan nog een kleine kilometer verder gaat onder die naam. Waarom de beide namen niet omgedraaid zijn, weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat de vorst het wel interessant vond dat de grootste rivier van Europa in zijn tuin ontspringt.

19-8-2017
Mijn wandeling langs de Brigach ging beduidend sneller dan ik verwacht had. In eerste instantie dacht ik er een weekje langs te lopen. Dat had ik gisteren toen ik eraan begonnen was al bijgesteld tot 3 dagen. Vanmiddag vlak voor drieën liep ik door St. Georgen en zag ik dat het nog een uurtje wandelen was tot de bron dus dat heb ik maar gedaan. Ik heb er een foto gemaakt van wat naar mijn mening de echte bron van de Donau is en ik heb er geleerd dat de Donau niet de langste rivier van Europa is, de Wolga is nog langer. Misschien moet ik daar ook maar eens langs gaan wandelen, maar dat is in de verre toekomst, want voorlopig ben ik nog niet eens halverwege de Donau.