zondag 4 juni 2017

28-5-2017 t/m 3-6-2017

28-5-2017
Normaal luister ik tussen 11 en 12 's avonds naar “Met het oog op morgen”. Vandaag niet, dat omdat dit hele weekend mijn favoriete radiostation is gekraakt door Radio 2. In plaats van overdag muziek zonder diskjockey en iedere avond tussen 10 en 11 een opname van een optreden, waren er nu 24 uur per dag mensen die tussen de platen door spraken, gelukkig hielden ze het beperkt en waren er geen spelletjes. Daarbij komt dat de “Soul & Jazz lijst” uit louter heerlijke muziek bestaat, waarvan dit uur de hoogst genoteerde plaatjes worden gedraaid. Vandaar dat ik nu een keertje niet naar Radio 1. Maar ik ben wel blij dat NPO Soul & Jazz morgen weer normaal is. Ik heb trouwens niet de hele dag naar de radio geluisterd, vanmiddag ook nog een stukje gewandeld. Onder ander heb ik even bij de Euromast naar de mensen staan te kijken die ervan afsprongen staan te kijken. Gelukkig waren ze gezekerd en kwamen ze tokkelend naar beneden.

29-5-2017
Rare vogels gezien vandaag. Het begon vanmorgen al tijdens het hardlopen, toen ik langs het ooievaarsnest kwam op de paal die tussen de Boszoom en het hertenkamp instaat. De ooievaar die daar nestelt stond op zijn nest met iets dat eruit zag als een vel papier in zijn bek. De tweede rare vogel zag ik vanmiddag toen ik aan het wandelen was langs het haventje bij het DWL-terrein. Het was een waterhoen die zijn nest had gebouwd op de achtersteven van een zeiljacht. Ik heb haar op de foto gezet, net als de tropische verrassing die vanavond enige tijd op mijn balkon rondhing, maar die foto komt morgen pas.

30-5-2017
De uitbundige zonneschijn van de afgelopen dagen is er vandaag niet meer. Eigenlijk ben ik daar wel blij mee, want de tropische temperaturen zijn ook weg. Het is niet zo dat ik vandaag de zon niet gezien heb, want ondanks dat de dag grijs begon, waren er vanmiddag nog flink zonnige perioden. Maar het was vanmorgen wat minder aanlokkelijk om op mijn balkon te gaan zitten, dus ben ik maar wat klusjes gaan doen. Onder andere heb ik de afloop van mijn toilettafel uit elkaar gehaald en gereinigd. Ik had er wat last van dat het water wat langzaam wegliep en een handje soda had niet geholpen. Nadat ik het vuil dat erin vast was komen zitten verwijderd had, heb ik de boel weer gemonteerd en de boel stroomt weer zoals het moet.

31-5-2017
Het mysterie van vorige week is opgelost, ik weet nu waarom men pontons in de Kralingse Plas aan het leggen was. Vandaag ben ik er weer langsgelopen en op de pontons staan nu tenten, blijkbaar om relaties te ontvangen van de sponsoren van de wedstrijden skûtsjesilen die momenteel op de Plas plaatsvinden. Wel bijzonder om die grote zeilschepen er rond te zien varen. Toen ik nadat ik mijn rondje voltooid had, kwam ik langs de sluis, de enige toegang voor schepen. Op dat moment vroeg ik mij af of de skûtjes wel in de sluis zouden passen. Toen concludeerde ik dat het waarschijnlijk net zou passen, maar nu ik dit zit te typen bedenk ik me dat er nog een probleem is. Tussen de Rotte en de Plas liggen minstens 6 bruggen, die geen van allen open kunnen.

1-6-2017
Ik ben veel buiten geweest vandaag. Vanmorgen eerst boodschappen wezen doen. Daarna thuis koffie gedronken en ben ik even naar de bibliotheek geweest. Na de lunch was mijn derde wandeling van vandaag en dat was een heel grote. Ik ben eerst over de Wilhelminapier gelopen, toen over de Rijnhavenbrug, beter bekend als de Hoerenloper. Aan de andere kant van die brug kwam ik op De Kaap uit en die heb ik gerond. Ik ben, grotendeels over de kade naar het uiterste puntje gelopen, langs de S.S. Rotterdam en toen langs de Maashaven weer terug.

2-6-2017
Ik had vandaag geen zin om te wandelen. Maar na mijn lunch, toen de zon recht op mijn balkon stond, werd het daar te warm. Zin om binnen te gaan zitten had ik ook niet, dus ben ik op mijn fiets gestapt. Ik ben westwaarts gefietst, een stuk door Midden-Delfland en me daar verbaast hoe mooi de natuur zo vlak onder de rook van Rotterdam is. Op een gegeven moment kwam ik bij een vaart uit, die ben ik gaan volgen tot ik in Vlaardingen kwam en toen ben ik via Schiedam weer terug naar huis gefietst.

3-6-2017
Ik was vanmorgen getuige van een spookrijder. Ik was aan het hardlopen en liep langs de Stadionweg toen ik een auto langdurig hoorde toeteren. Ik dacht in eerste instantie “wat een opgefokte eikel”, tot ik zag dat hij het deed omdat hem een auto tegemoet kwam die tegen de rijrichting in reed. De waarschijnlijk flink geschrokken bestuurder van die auto stopte en is de 100 meter die hij spook had gereden achteruit gegaan, totdat hij de de parallelweg weer op kon waar hij waarschijnlijk erop was gereden. Gelukkig was alles dus goed gegaan. Minder spectaculair maar zeker ook een belevenis was mijn bezoek vanmiddag aan de Bijenkorf. In het kader van de “Dakdagen” is op het dak van dit warenhuis een beeldentuin gecreëerd, met beeldhouwwerken uit de wederopbouw periode die nu in de gemeentelijke opslag zijn terechtgekomen. Leuk en een heel mooi uitzicht vanaf het dak. Het mooiste beeld stond echter niet op het dak maar in het trappenhuis. De Bijenkorf was de, toen anonieme, schenker van “De verwoeste stad” van Ossip Zadkine. Als gulle gever hebben zij een kleine versie van het beeld. Het deed mij denken aan Parijs, waar langs de Seine een kleine versie van het door Frankrijk aan de VS geschonken Vrijheidsbeeld.

Geen opmerkingen: