zondag 7 mei 2017

29-4-2017 t/m 6-5-2017

29-4-2017
Twee financiële tegenvallers, die allebei uiteindelijk wel mee blijken te vallen. Ten eerste de nota voor elektriciteit, verwarming en warm water, ik moet flink wat bijbetalen en mijn maandelijkse termijn wordt ruim 50% hoger dan nu. Het vreemde is dat ik helemaal niet het idee had dat ik veel meer energie verbruikt had, maar toen ik wat verder nadacht realiseerde ik me dat ik het afgelopen jaar veel vaker thuis ben geweest dan in het jaar daarvoor. Wat rekenend blijkt het meerverbruik helemaal in verhouding te zijn met het aantal dagen dat ik meer thuis ben geweest. De tweede financiële tegenvaller was mijn aandelenportefeuille. Ik had verwacht deze week een hele hoop winst gemaakt te hebben, maar het was maar een heel klein beetje. Het blijkt dat een flink deel van mijn portefeuille de afgelopen week ex-dividend is gegaan en als ik dat erbij tel heb ik deze week toch een heel goed resultaat gehad.

30-4-2017
Afgelopen donderdag schreef ik dat het vroeger op Koninginnedag altijd wel mooi weer was, dus vandaag was een hele mooie dag. Ik heb ervan geprofiteerd door de hele middag te wandelen. Ik heb een wandeling gemaakt via de Brienenoordbrug en de Willemsbrug. Tussendoor heb ik een rondje gewandeld over het Eiland van Brienenoord. Volgens mij een van de mooiste stukjes natuur van Rotterdam.

1-5-2017
Deze dag van de arbeid heb ik weinig gedaan. Vanmorgen een rondje om de Plas gerend en vanmiddag naar de Lidl gefietst om boodschappen te doen. Daar is verder weinig over te melden, dus blijft het vandaag bij dit korte stukje.

2-5-2017
Gezien de weersverwachtingen vandaag viel het weer eigenlijk best mee. De voorspelde regen viel, maar een deel van de middag was het ook droog, toen ben ik naar de stad gewandeld. Ik heb over de markt gelopen en heb een bezoekje gebracht aan de bibliotheek.

3-5-2017
Het is nog steeds herfstweer, alhoewel ik aan het eind van de middag toch de zon nog even gezien heb. Maar toen ik vanmorgen een krant wzou gaan halen, regende het en heb ik dat maar even uitgesteld. Die tijd wel met water aan de gang geweest, want het was, al een tijdje, hard nodig dat ik mijn vloer een keer nat zou reinigen. Een voordeel van het uitstellen is dat ik nu erg veel eer van mijn werk heb, want het laminaat is er duidelijk door opgeknapt. Het glimt ook mooi, dat komt door een truc die mijn vader gebruikte, hij gebruikte er autoshampoo voor, de was die daar in zit, zorgt voor een glimmend resultaat.

4-5-2017
Dodenherdenking. Als ik hier ben ging ik dan altijd naar de ceremonie bij het verzetskruis dat op de hoek van de Hoflaan en en de Oostzeedijk staat, ter nagedachtenis aan de 20 willekeurige burgers die daar als represaille gefusilleerd zijn nadat het verzet een politieman die ook een hoge Duitse officier was had doodgeschoten. Dit jaar heb ik voor een ander monument gekozen, De Steen van de Miljoenen Tranen. Dit kunstwerk dat op de hoek van de Oudedijk en de Willem Ruyslaan staat is ter nagedachtenis aan alle oorlogsslachtoffers gemaakt door een kunstenares die deel heeft uitgemaakt van de verzetsgroep rondom Hannie Schaft. Het kunstwerk is indrukwekkend, maar nog indrukwekkender was de opkomst vanavond, honderden mensen.

5-5-2017
Bevrijdingsdag heb ik gevierd op het festival onder de Euromast. Het begon met de zangeres Maan, ik heb de laatste paar nummers van haar gezien, dat was best leuk. Daarna opende de Burgemeester het festival officieel. In zijn toespraak verwees hij naar een foto die vandaag in de krant stond van een pizzakoerier die gisterenavond zijn pizza's 2 minuten later bezorgde. Respect! Daarna traden de Ephemerals op. Ik had er nog nooit van gehoord en ik moest net nog even opzoeken hoe ik het precies schreef, maar voor mij was het een hoogtepunt. Lekkere muziek en niet helemaal onbekend, een paar nummers kende ik, alleen doordat ik vanwege al het geouwehoer de voorkeur geef aan een radiostation zonder deejay hoor ik nog maar zelden wie de artiesten zijn. Het kan ook andersom werken, want later vandaag traden Mister en Mississippi en Lucas Hamming op. Die namen zeiden mij wat, maar ik kon er geen muziek aan koppelen. Het bleek in beide gevallen muziek te zijn die ik wel aardig vond, maar niet echt bijzonder. Leuker vond ik De Jeugd van Tegenwoordig en Het Zuid-Afrikaanse Bfare, dat een soort van feest hiphop bracht, met als bijzonderheid dat een van de zangers het logo van de VOC op zijn buik getatoeëerd had. Iets heel anders, maar ook een hoogtepunt van vandaag was Fleur, een singer-songwriter die bij de truck van Kunstbende optrad.

6-5-2017
Eindelijk lijkt het voorjaar te zijn, het was een heerlijke dag vandaag. Morgen vindt de derby plaats die beslissend is voor het kampioenschap van Rotterdam en mogelijk ook dat van Nederland. De wedstrijd vindt plaats in het stadion van Excelsior dat sinds enkele dagen de naam van een sponsor heeft, die ik al weer vergeten ben. Ik denk dat het voor de naamsbekendheid van het bedrijf beter was geweest als ze niet de naam van het stadion veranderd hadden maar dat de sponsor zich in het vervolg Woudestein zou noemen. Het stadion is nu trouwens een vesting geworden, met containers is een muur gebouwd waardoor het nagenoeg van de buitenwereld afgesloten. Ook in het centrum zijn de voorbereidingen op de wedstrijd in volle gang. Op verzoek van de gemeente heeft de supportersclub van Feyenoord een immens groot spandoek aan het oude Shellgebouw gehangen. Op het spandoek staat de Rotterdamse vlag met daarin het wapen met het motto “Sterker door Strijd”. Dat het morgen maar een mooie wedstrijd mag worden.

Geen opmerkingen: