zondag 28 februari 2016

24-2-2016 t/m 27-2-2016

24-2-2016
Ik wou vanavond in Firenze blijven, maar dat bleek geen goede keuze te zijn. Toen ik eindelijk in een buurt kwam waar ik het idee had dat ik er wel een parkeerplaats zou kunnen vinden, was ik zover van het centrum af, dat het helemaal geen zin had om daar te overnachten Niet zo heel erg, want ik ben al twee keer eerder in Firenze geweest, al was dat zo'n 30 jaar geleden. Naar Prato gereden, 10 Kilometer verder. Hier een mooie parkeerplaats gevonden waar naast die van mij nog een twintigtal campers staat. Wel is die van mij geloof ik de enige bewoonde, de rest is hier blijkbaar geparkeerd als soort van winterstalling. Ik kwam hier laat aan, dat kwam niet alleen door het door de stad rijden, maar vooral doordat ik een groot Centro Commercial tegenkwam waar ze wifi hadden. Het was ruim twee weken geleden sinds ik het laatst op internet was, dus dat kwam goed uit. Het bleek ook nog eens een hele snelle verbinding te zijn dus in vrij korte tijd heb ik mijn administratie kunnen bijwerken en mijn mail binnengehaald.

25-2-2016
De parkeerplaats waar ik de afgelopen nacht stond, bleek niet in Prato te zijn, maar net enkele meters daarbuiten in een gemeente waar je niet in een camper mag overnachten. Dat heb ik dus wel gedaan en goed geslapen, niets van mijn overtreding, waar ik toen nog onwetend over was, gemerkt. Toen ik vanmorgen naar Prato liep om de stad te bekijken, zag ik pas het bord met de gemeentegrens dat net na de inrit van de parkeerplaats stond. Ik heb dus net buiten de rand van Prato overnacht, de stad is groter dan ik dacht, want het was een flinke wandeling voordat ik in het, mooie, ommuurde centrum van deze stad was. Onderweg nog een kleine omweg gemaakt, ik kwam langs een bord waarop stond dat er een wandelpad de berg opging. Dat pad heb ik een tijdje gevolgd langs een stukje industrieel erfgoed. Terwijl ik omhoog wandelde en even achterom keek om het uitzicht te bekijken, zag ik ineens heel bekende treinen. De teruggestuurde Fyra treinstellen blijken hier gestald te zijn. Leuk om ze te zien, zeker omdat ik pas geleden geleerd heb dat het niet toevallig is dat deze treinen het Zweedse woord voor 4 als naam hebben gekregen. Daar is bewust voor gekozen omdat ze vier steden, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel, met elkaar verbonden.

26-2-2016
Na Pistoia bekeken te hebben, ben ik vanmorgen vertrokken richting Modena. Volgens mijn routeplannet was dat 118 Km, terwijl ik een bord had zien staan dat het 140 Km was. Dat grote verschil had bij mij een belletje moeten doen rinkelen, maar de mooie damesstem verleide mij om haar aanwijzingen te volgen. Al snel werd de weg smaller, zo smal dat je een tegemoetkomende auto niet kon passeren. Nadat ik een dorpje gepasseerd was, werd het nog smaller en niet alleen dat, het asfalt werd slechter en de weg ging stijl omhoog. Zo stijl dat mijn auto er moeite mee had. Hij haalde het, tot ik bij een haarspeldbocht kwam. Die kon ik niet in een keer maken, dus kwam ik midden in de bocht stil te staan. Ik een klein stukje achteruit en toen kwam ik niet meer weg. De helling was iets van 30% en als ik vooruit wou spinde mijn wielen en ging ik langzaam achteruit. Mijn achterkant zat bijna tegen de vangrail, ik had nog een centimeter of 10 over. Besloten om terug te gaan. Met heel gedoseerd gebruik van mijn gas, koppeling en handrem heb ik de ultieme hellingproef uitgevoerd lukte het mij om mijn auto vooruit te krijgen, niet de bocht in maar juist de andere kant uit, het verlengde van de weg waarover ik gekomen was, want daar was het iets vlakker. Vervolgens 100 meter achteruit gereden, daar kon ik keren en toen een heel stuk terug gereden, mijn routeplanner uitgezet en alsnog de bordjes naar Modena gaan volgen. Daar ben ik nog lang niet, maar dat komt omdat ik nog twee heel mooie wandelingen gemaakt heb. Interessant was de wandeling langs de voormalige ijsfabriek. Het dal waar ik wandelde had door zijn ligging nauwelijks zon en vaak een koude wind, daardoor was het ideaal voor de productie van ijsblokken waar voor de uitvinding van de koelkast veel behoefte aan was.

27-2-2016
Slecht weer vandaag, toen ik wakker werd hoorde ik dat het regende, maar toen ik om kwart voor negen ging hardlopen was het droog. Het liep niet lekker, het dorpje waar ik was lag in een te bergachtig gebied, zodat ik teveel moest klimmen en dalen. Daarbij ging het na een kwartiertje weer wat regenen, gelukkig had ik maar een korte training op het programma staan, 25 minuten na vertrek was ik weer terug. Toch was ik blij met de plaats waar ik overnacht heb, want in eerste instantie wou ik gisteren naar een stadje 20 Km verderop. Dat was een veel slechtere locatie geweest, want het lag bovenop de gelijknamige 1800 meter hoge pas, dus de regen was daar sneeuw. Nu kwam ik er door en dat ging zonder veel problemen, wat drab op de weg, maar voorzichtig rijdend was dat geen probleem. Bij het afdalen was er een ander meteorologische oorzaak dat ik voorzichtig moest rijden, het zat potdicht door de mist. Pas toen ik de Po-vallei bereikte werd het zicht weer beter. Daar gestopt bij Maranello. Blijkbaar heeft de plaatselijke autofabriek geen personeelsvoorwaarden waarbij medewerkers goedkoop hun product kunnen kopen, want de enige Ferrari's die ik gezien heb stonden bij autobedrijven. Ik ben niet naar het museum geweest, € 60 voor een kaartje vond ik wat veel. Wel naar de fabriek gelopen, die blijken ze aan het afbreken te zijn.

Geen opmerkingen: