dinsdag 13 januari 2015

3-1-2015 t/m 13-1-2015

3-1-2015
Een lekker rustig dagje vandaag. De was gedaan, de badkamer en het toilet gekuist en verder gegaan met inpakken. Dat inpakken ging goed, toen ik mijn paklijst op mijn computer opende bleek ik al nagenoeg alles daarop al verzameld had. Ik hoef morgen en overmorgen bijna alleen nog maar dingen in mijn auto te zetten.

4-1-2015
Vandaag was de jaarlijkse loop van “Het Halve Maatje”, dat was de reden waarvoor ik met mijn vertrek gewacht had. Alle 249 startnummers voor deze 5 Km loop die start en eindigt bij het gezellige huiskamercafé aan de Kleiweg waren verkocht, dus had ik er weinig fiducie in dat ik het qua klassering beter zou doen dan vorig jaar. Toen was ik met 22minuut17 volgens mijn eigen telling 15e geworden. Tot mijn eigen verbazing eindigde ik beduidend beter dan verwacht, ik denk dat ik 12e ben geworden. Wat mij nog het meest verbaasde was eigenlijk mijn tijd, met 20minuut39 (volgens mijn stopwatch en 32 volgens de officiële tijd) heb ik een nieuw persoonlijk record gezet, sinds ik tot de veteranen behoor. Blijkbaar begint mijn trainingsarbeid voor de marathon zijn vruchten af te werpen.

5-1-2015
Vandaag vertrokken, na alles in mijn auto gezet te hebben, reed ik rond 10 uur weg. Onderweg boodschappen gedaan en vervolgens Duitsland ingereden. Een stuk verder gereden dan ik van plan was. Ik wou tussen 5 en half-6 stoppen, maar toen reed ik net bij Wiesbaden en het leek mij niet zo handig om bij een grote stad te stoppen. Datzelfde gold voor de luchthaven van Frankfurt waar ik vervolgens langskwam. Op goed geluk heb ik daarna de afslag Obersthausen genomen en daar heb ik een mooie plek gevonden om te overnachten. Ik ben benieuwd hoe het er hier morgenochtend uitziet. Het is namelijk een industriegebied, dus het kan morgenochtend vol met auto's staan, maar voor hetzelfde geld is het net zo leeg als nu. Ik weet namelijk niet in welke deelstaat ik ben en in sommige, zoals Beieren, is 6 januari een feestdag, Driekoniginen.

6-1-2015
Het bleek Hessen te zijn waar ik vanmorgen wakker werd en in die deelstaat is Driekoningen geen vrije dag. De foto die hierboven staat heb ik vanmorgen gemaakt, dit was de plek waar ik overnacht heb. Mijn auto is op de foto nauwelijks te zien, want het was mistig. Gelukkig bleef de mist niet de hele dag hangen, zoals ze op de radio voorspeld hadden, maar werd het in de loop van de morgen lekker zonnig. Een mooi gezicht was de rijp die in een dikke laag op de velden lag en in het zonnetje lag te glinsteren. De velden bleven de hele reis van vandaag wit, hoe verder ik naar het zuiden kwam werd de oorzaak steeds vaker de sneeuw die erop lag. In de loop van de middag ben ik in Donauwörth aangekomen, de plaats waar ik mijn wandeling wou beginnen. Alvast een klein stukje gewandeld, de zon ging mooi onder in de door het witte landschap vloeiende rivier.

7-1-2015
Volgens mijn schema zou ik vanmorgen gaan hardlopen. Gezien de kou en omdat ik niet echt de indruk had dat ik een mooi parcours had vanaf mijn overnachtingsplaats, twijfelde ik er gisteren al erg aan. Die twijfel was over toen ik vanmorgen neerslag op mijn dak hoorde vallen, ik stelde het hardlopen uit. Na mijn ontbijt eerst gaan wandelen, het sneeuwde een klein beetje toen ik vertrok, maar dat hield snel op. Na iets meer dan twee uur gewandeld te hebben, thuis koffie gedronken, een stukje gereden en toen alsnog gaan hardlopen. Eigenlijk wel een goede tijd om te trainen, want straks op 12 april gaat de marathon ook pas aan het eind van de ochtend van start, dus goed om daar alvast aan te wennen.

8-1-2015
Gisteren ontdekt dat het niet handig is om in het donker een overnachtingsplaats te zoeken. Zeker nu er sneeuw ligt is het zelfs overdag al moeilijk om een parkeerplaats te vinden. Gisteren had ik tot 5 uur gewandeld en toen was het bijna donker. Eerst naar een punt gereden vlak bij waar ik gestopt met wandelen was, maar daar vond ik geen parkeerplek. Toen verder gereden, ik kwam langs een parkeerplaats langs de weg, daar gestopt maar mijn auto stond er erg scheef en toen ik op de kaart keek bleek ik ook nog eens ver van de rivier te zijn. Op de kaart een dorpje langs de rivier uitgezocht, maar daar aangekomen kon ik er geen goede plek vinden. Besloten om naar Neuburg, de volgende grote plaats te rijden. In een dorpje vlak daarvoor kwam ik toevallig langs een mooie parkeerplek. Ik zat daardoor wel een heel end van de plaats waar ik gisteren al wandelend gekomen was. Ik heb er ruim 7 uur over gedaan om daar naar toe en weer terug te wandelen. Na mijn verlate lunch ben ik verder gereden, maar een klein stukje want 2 Km verderop, in Neuburg vond ik een heel mooie plek en daar ga ik nu overnachten.

9-1-2015
Lekker gewandeld vandaag, tussendoor nog ruim twee uur hardgelopen. Ik ben dan ook vandaag flink opgeschoten met mijn tocht langs de Donau. Ik zit nu hemelsbreed 150 Km van mijn einddoel, Passau, toen ik woensdag vertrok was dat 200 Km. Ik kan dus nog wel even genieten van deze wandeling. Nu maar hopen dat het weer net zo meevalt als vandaag. De voorspelling was regen en wind. Dat eerste kwam nauwelijks uit, dat laatste pas in de loop van de middag. Het was wat minder aangenaam in de wind, maar het was ook wel mooi toen ik aan het eind van de middag bij de stuw van Ingolstadt was. De wind zorgde dat er boven de stuw een dusdanige golfslag ontstond, dat er regelmatig golven over de stuw heen kwamen.

10-1-2015
Vandaag ben ik een kanaal overgestoken. Op zich niets bijzonders, ik doe het regelmatig, maar dan doe ik het via een brug, vandaag ben ik er dwars doorheen gegaan. Ik was vanmorgen vanuit Ingolstadt verder met mijn wandeling langs de Donau gegaan. Ik liep een groot deel van de route over een dijk langs de rivier. Op de terugweg besloot ik even van de route af te wijken want ik had zin in koffie. In het dorpje was een bakker met “steh-kaffee” en daar heb ik een bakkie genomen. De koffie was slap, maar verder wel smakelijk, de “nuss-ecke” die ik erbij nam was erg lekker. Na de koffie wou ik weer terug naar de dijk, mijn route leek eenvoudig, op de heenweg was ik een elektriciteitscentrale gepasseerd, en de rood-wit gestreepte schoorstenen waren een duidelijk baken. Toen ik vlak bij die centrale was ging het mis, ik kon het pad naar de dijk niet vinden. Steeds ging ik een weg in die mij na enige tijd de verkeerde kant opstuurde, dan nam ik weer een afslag en kwam ik weer heel dicht bij de centrale uit. Ik kwam dus wel steeds dichter bij de dijk. Op enig moment moest ik kiezen om verder weer richting de centrale te lopen of een weg langs een meer te nemen. Die laatste leek mij de juiste richting in te gaan dus nam ik die. Na een tijdje was er aan de ander kant van de weg ook een meer, dus begon ik te vrezen dat het een doodlopende weg was. Dat was het ook, maar aan het eind was er een klein paadje en aan het eind daarvan zag ik de dijk. Alleen was er wel een kanaal van een meter of drie breed tussen waar ik stond en de dijk. Het paadje ging verder langs het kanaal, maar liep een stukje verder dood op het hek van een waterzuivering. Dat hek gaan volgen, maar daar was niet echt een paadje en na een klein stukje was het wel heel dicht begroeid. Het water in het kanaal was helder en niet erg diep, dus heb ik toen maar besloten om er doorheen te gaan. Mijn broekspijpen opgestroopt en erin gestapt. Mijn schatting dat het een centimeter of 20 diep was bleek juist, dus kwam ik met alleen natte schoenen en sokken aan de overkant. Daar ontdekte ik dat er 30 meter verder een dam door het kanaal lag.

11-1-2015
Ik moet er geen gewoonte van maken, maar vandaag heb ik opnieuw door het water gelopen. Op mijn eerste wandeling vanmorgen was ik net al een kilometer terug gelopen omdat er een zijrivier in de Donau monde. Ik had toen besloten om op de dijk te blijven lopen, maar omdat er een sticker van de Jakobsweg op paal van het verkeersbord zat, ben ik toch de weg die de uiterwaarden inliep opgegaan. De weg werd al snel een modderpad die een kilometer of 3 verder helemaal onder water stond. Ik had al gezien dat de weg naar de dijk met droge voeten alleen kon als ik bijna helemaal weer terug liep, mijn schoenen waren nog nat van gisteren, dus heb ik een doorwaadbare plek gezocht. Die was 30 meter breed en hetzelfde aantal in centimeter diep. Mijn broekspijpen had ik opgestroopt, maar die zakte wat af, dus de onderkant ervan is ook nat geworden.
Vanmiddag nog twee keer op een punt aangekomen waar de weg overstroomd was, maar toen maar omgekeerd, want ik had inmiddels droge schoenen en sokken aangedaan.
De overstroomde uiterwaarden hebben vooral met het weer van gisteren te maken. Er is toen, elders in Beieren een temperatuur van van meer dan 20 graden gemeten, in januari is dat nooit eerder voorgekomen. Vandaag stond het kwik echter weer op normale waarden, een graad of vijf.

12-1-2015
Echt hoogwater is het niet, ongeveer een meter hoger dan normaal. Voordat het dusdanig hoog is dat het een streepje op de muren verdient moet het minstens nog 3 of 4 meter stijgen. Toch heb ik er vandaag weer last van gehad. Vanaf Kelheim liep ik over een heel mooi pad langs de rivier, tot een punt het pad langs een rots liep en iets lager lag dan de rest. Een gevolg was dat het pad een deel van de rivier was en ik er niet langs kon. Ik had mijn droge schoenen aan, dus er doorheen was ook geen goed idee. Ik ben terug gelopen, maar de rivier liep tussen steile bergwanden, daardoor moest ik een heel stuk terug. Uiteindelijk was ik anderhalf uur later aan de andere kant van het ondergelopen pad. Op mijn omweg kwam ik wel langs de “Befreiunshalle” een kitscherig bouwwerk dat Koning Leopold van Beieren heeft laten bouwen nadat hij Napoleon verslagen had. Het staat op een mooi punt, er is een verbluffend mooi uitzicht.

13-1-2015
Het was een mooie dag vandaag. Het begon niet helemaal goed, er brandde een rood lampje op mijn verwarming. Ik schrok er niet echt van, want ik wist dat mijn gas bijna op
was. Gisterenavond had ik al plannen voor een koud alternatief voor het geval dat tijdens het koken mijn fles leeg zou raken. Dat was niet nodig en vannacht heeft hij tot een uur of zes mijn verwarming draaiende gehouden. Het mooie zat hem in het weer, de hele dag was het stralend zonnig. Lekker gewandeld en zelfs voordat ik gas ging tanken is het me nog gelukt om koffie te zetten. Ik was om koffietijd terug bij mijn auto en denk ik probeer het gewoon. Blijkbaar was het butaan warm genoeg geworden om weer gas te vormen, er kwam in ieder geval voldoende uit de fles om een ketel water aan de kook te brengen.




Geen opmerkingen: